مدیرکل آموزش و پرورش استان لرستان در نشست‌ بررسی چالش‌های تحول در زیست‌بوم منابع انسانی آموزش و پرورش عنوان کرد :

توانمندسازی معلمان، تمرکززدایی و اعطای اختیارات بیشتر به مدارس‌ از ‌الزامات تحقق زیست‌بوم جدید منابع انسانی در آموزش و پرورش است

تهران (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش استان لرستان در نشست علمی تخصصی بررسی چالش‌های تحول در زیست‌بوم منابع انسانی آموزش و پرورش، به تشریح مهم‌ترین مسائل، آمارها و راهکارهای این حوزه در استان پرداخت و بر ضرورت طراحی نقشه راه جامع برای مدیریت منابع انسانی تأکید کرد.

کد مطلب: ۱۶۰۱۱۱۰
لینک کوتاه کپی شد
توانمندسازی معلمان، تمرکززدایی و اعطای اختیارات بیشتر به مدارس‌ از ‌الزامات تحقق زیست‌بوم جدید منابع انسانی در آموزش و پرورش است

عیسی سهرابی، مدیرکل آموزش و پرورش استان لرستان، در این نشست با گرامیداشت هفته دولت و یاد و خاطره شهدای والامقام به‌ویژه شهیدان شاخص فرهنگی، ضمن ارائه تصویری کلی از وضعیت آموزش و پرورش استان، گفت‌: استان لرستان دارای ۱۲ منطقه و ۱۲ شهرستان است که تنها شهرستان خرم‌آباد دارای دو ناحیه آموزشی است و سایر شهرستان‌ها هر کدام یک ناحیه دارند. در مجموع، ۲۸ هزار نیروی شاغل در ۴۶۴۶ مدرسه این استان فعالیت دارند که ۸۴ درصد آن‌ها دولتی و ۱۶ درصد غیر دولتی هستند.

وی افزود: بیش از ۶۳ درصد مدارس استان در مناطق روستایی قرار دارند و همین امر مدیریت منابع انسانی را با پیچیدگی‌های خاصی همراه ساخته است. در حال حاضر حدود ۱۹۰۰ کلاس درس استان چندپایه اداره می‌شوند و این وضعیت نشان‌دهنده ضرورت توجه ویژه به ساماندهی نیروی انسانی در مناطق کم‌برخوردار است.

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان با اشاره به چالش‌های جدی در تأمین نیروی انسانی، گفت: در آغاز سال تحصیلی جدید، استان با ۳۴ هزار و ۷۰۰ ساعت کسری خدمت آموزشی مواجه است که تاکنون ۲۸ هزار ساعت آن مدیریت و پوشش داده شده و ۶۲۰۰ ساعت باقی‌مانده نیز با استفاده از عوامل اجرایی جبران خواهد شد. این موضوع یکی از چالش‌های اساسی مدیریت منابع انسانی در استان محسوب می‌شود.

سهرابی به وضعیت جنسیتی نیروها و توزیع نامتوازن برخی رشته‌ها اشاره کرد و گفت‌: در حالی که در برخی شهرستان‌ها همچون بروجرد ۹۲ ساعت کمبود وجود دارد، در شهرستان دیگری در همان مقطع ۱۱۹ نفر نیروی مازاد داریم. علاوه بر این، در برخی رشته‌ها همچون ادبیات فارسی با کمبود ساعت آموزشی مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه میانگین سنی فرهنگیان لرستان حدود ۴۰ سال است و طی سال‌های اخیر استخدام‌ها بدون توجه کافی به نیازهای واقعی استان انجام شده، گفت‌: دو اصل اساسی در برنامه‌ریزی منابع انسانی یعنی توجه به نیازهای حال و آینده و استفاده از منابع موجود مغفول مانده است. همین مسئله موجب بروز ناهماهنگی در توزیع و کارآمدی نیروی انسانی شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان در ادامه سخنان خود به چالش‌های زیرساختی اشاره کرد و گفت: طبق گزارش مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰، ۳۰ درصد مدارس کشور از حداقل زیرساخت‌های آی‌تی محروم بوده‌اند و بر اساس گزارش مجلس در سال ۱۴۰۱، حدود ۴۵ درصد مدارس از اینترنت با سرعت حداقل ۲ مگابیت بر ثانیه برخوردار نیستند. این وضعیت در لرستان نیز به‌وضوح مشهود است و موجب کندی روند توانمندسازی معلمان و توسعه مهارت‌های نوین شده است.

سهرابی با انتقاد از تعدد سامانه‌های اداری و آموزشی، افزود‌: وجود سامانه‌های متعدد و بعضاً ناکارآمد باعث خستگی و مقاومت فرهنگیان در برابر تغییر شده است. اطلاعات موجود در این سامانه‌ها نیز کمتر به تصمیم‌گیری‌های کلان منجر می‌شود و در عمل کارایی محدودی دارند.

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان در پایان تأکید کرد: برای برون‌رفت از مشکلات موجود، نیازمند تدوین نقشه راه جامع، کامل و بلندمدت در حوزه منابع انسانی هستیم. توانمندسازی مستمر معلمان، تمرکززدایی و اعطای اختیارات بیشتر به مدارس، اصلاح نظام ارزیابی عملکرد و ایجاد زیرساخت‌های فناوری متناسب از مهم‌ترین الزامات تحقق زیست‌بوم جدید منابع انسانی در آموزش و پرورش است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار