رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور خبر داد:
باید ۲۵ درصد از اعتبارات مسئولیت اجتماعی شرکتهای دولتی به مدرسهسازی اختصاص یابد
تهران (پانا) – رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با تاکید بر پایبندی به اسناد تحولی آموزش و پرورش گفت: هدفگذاری شده است که تا پایان برنامه هفتم توسعه، ۸۰ درصد مدارس نیازمند تخریب و بازسازی به چرخه جدید آموزشی بازگردند، تمامی کلاسها از نظر گرمایش و سرمایش استانداردسازی شوند و سرانه فضای آموزشی و ورزشی نیز به استانداردهای ملی و جهانی برسد.

حمیدرضا خانمحمدی، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، در نشست خبری با اصحاب رسانه در حاشیه سیوهشتمین اجلاس روسای آموزش و پرورش سراسر کشور، با اشاره به اهمیت نگاه جامع به زیرساختهای آموزشی در کشور، گفت: ماموریت اصلی سازمان ما از بدو تأسیس، ساخت و تجهیز مدارس و تحویل آنها به بهرهبرداران بوده است، اما در طول سالهای گذشته مأموریتهای جدیدی همچون مقاومسازی، تخریب و بازسازی، جذب مشارکت مردمی و استانداردسازی سیستمهای گرمایشی و سرمایشی به آن افزوده شد.
وی با مرور سیر تاریخی شکلگیری این سازمان پرداخت و افزود: تا پیش از سال ۱۳۵۵ فاصله زیادی با استانداردهای جهانی داشتیم و در سال ۱۳۵۷ سرانه فضای آموزشی به ازای هر دانشآموز فقط ۱.۵ مترمربع بود؛ عددی که به هیچ وجه قابل قبول نبود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، رسیدگی به مناطق کمتر برخوردار و روستاها در اولویت قرار گرفت و تلاش شد با جهش در ساختوسازها، شاخصها بهبود یابد.
خانمحمدی در ادامه گفت: مطابق اسناد ملی، سرانه استاندارد برای هر دانشآموز حدود هشت مترمربع است. امروز در برنامه هفتم توسعه، سه نشانگر اصلی برای سازمان نوسازی تعیین شده است: اول رسیدن به سرانه مورد نظر، دوم تخریب و بازسازی ۸۰ درصد مدارس فرسوده، و سوم حذف کامل کلاسهای غیر استاندارد از نظر گرمایشی تا پایان برنامه.
وی با بیان اینکه «کاهش تراکم دانشآموزی» از دیگر اهداف مهم است گفت: طبق برنامه، نباید هیچ کلاسی بیش از ۳۵ دانشآموز داشته باشد. همچنین سرانه ورزشی مدارس باید به یک مترمربع برسد و ۵۰ درصد مدارس در طول این برنامه هوشمندسازی شوند. در هنرستانها نیز باید از هر ۱۰۰ دانشآموز پایه متوسطه، ۵۰ نفر جذب آموزشهای فنی و حرفهای شوند.
رئیس سازمان نوسازی مدارس با اشاره به ضرورت احداث ۲۰۰ مجتمع بزرگمقیاس آموزشی گفت: این مجتمعها باید تمام مقاطع تحصیلی از پیشدبستانی تا پایان متوسطه دوم را پوشش دهند و فضاهای آموزشی و خدماتی مجزا برای هر مقطع داشته باشند. با وجود تعریف این تکلیف در برنامه، تاکنون منابع آن تأمین نشده و در بودجههای سنواتی آتی پیگیری خواهد شد.
وی به نقش خیرین مدرسهساز اشاره کرد و گفت: در دو دهه گذشته رشد چشمگیری در تعهدات خیرین داشتهایم. نخستین تعهدات در سال ۱۳۷۹ به حدود ۶۰ میلیارد تومان میرسید، اما سال گذشته این میزان به ۱۸.۶ میلیارد تومان تحققیافته رسید. وقتی خیرین میبینند دولت و شخص رئیسجمهور دغدغه دارند، انگیزهشان برای مشارکت بیشتر میشود.
خانمحمدی در ادامه به «مولدسازی» داراییهای مازاد آموزشی به عنوان منبع تأمین مالی پرداخت و گفت: برخی فضاهای آموزشی مازاد که کاربرد آموزشی ندارند یا نیاز فوری به آنها نیست، با تغییر کاربری و فروش، به منابع لازم برای تکمیل پروژههای نیمهتمام تبدیل میشوند.
وی همچنین به استفاده از ظرفیتهای قانونی جدید اشاره کرد و گفت: در برنامه هفتم بیش از ۱۲ حکم مستقیم برای تأمین منابع ساخت و نوسازی مدارس وجود دارد که شامل سهم از مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر سیگار، و عوارض مختلف است. از جمله، بر اساس مصوبه جدید رئیسجمهور، ۲۵ درصد از اعتبارات مسئولیت اجتماعی شرکتهای دولتی باید به امر مدرسهسازی اختصاص یابد.
رئیس سازمان نوسازی با تاکید بر ضرورت تبدیل برخی احکام مالی به قوانین دائمی گفت: اگر سهم دو دهم درصدی مالیات، بند ۴۰ و برخی احکام دیگر دائمی شود، دغدغه تجهیز و نوسازی مدارس تا حد زیادی رفع خواهد شد.
خانمحمدی با بیان اینکه حفظ کیفیت آموزشی ارتباط مستقیم با محیط و زیرساخت دارد در پایان افزود: ما به دنبال ایجاد کلاسهای ایمن، گرم، روشن و استاندارد هستیم زیرا یک کلاس غیر استاندارد میتواند فرصت یادگیری را نصف کند. مدرسهسازی، سرمایهگذاری برای آینده کشور است، نه صرفاً هزینهکرد بودجه.
ارسال دیدگاه