معاون آموزش ابتدایی در گردهمایی رؤسای آموزش و پرورش هرمزگان؛
تحول آموزشی از اصلاح روشهای تدریس آغاز میشود
احساس تعلق دانشآموزان به مدرسه و مشارکت در کلاس، از مهمترین شاخصهای مدارس موفق است
تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گردهمایی رؤسای آموزش و پرورش مناطق ۲۳گانه استان، شاخصهای عملکردی، تحول در روش تدریس و نگاه تربیتی را محورهای اصلی ارتقای کیفیت آموزش ابتدایی برشمرد.

رضوان حکیمزاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در نخستین روز سفر به استان هرمزگان، در گردهمایی رؤسای مناطق ۲۳گانه آموزش و پرورش استان حضور یافت. وی با اشاره به اهمیت نقش مدیران مناطق در کیفیت آموزشی، تأکید کرد: سؤال کلیدی این است که حضور ما در مسئولیت چه تغییری ایجاد کرده و آیا نبود ما احساس خواهد شد؟
معاون وزیر با اشاره به بازدید از طرح جابر بن حیان و دستاوردهای دانشآموزان، گفت: شور و اشتیاق دانشآموزان و انگیزه خانوادهها نشاندهنده ظرفیت بالای آموزش در استان است. ما مسئول تغییر مثبت در مسیر یادگیری و شخصیتسازی دانشآموزان هستیم.
تأکید بر زمان، سرمایه انسانی و تجارت موفق در آموزش
حکیمزاده با اشاره به اهمیت زمان به عنوان مهمترین سرمایه انسان، گفت: بر اساس آموزههای قرآن کریم، زمان تنها سرمایهای است که اگر درست استفاده نشود، موجب زیان میشود. ما باید حضور خود را در عرصه آموزش با معیار تغییر و بهبود بسنجیم و تنها به شرکت در جلسات و صدور دستور بسنده نکنیم
وی افزود: اگر مدیریت ما نتواند نرخ ترک تحصیل و تکرار پایه را کاهش دهد یا جذب دانشآموزان بازمانده را افزایش ندهد، باید در رویکردهایمان بازنگری کنیم.
شاخصهای عملکردی باید مبنای برنامهریزی باشد
معاون آموزش ابتدایی کشور با اشاره به شاخصهای کلیدی در آموزش ابتدایی مانند نرخ جذب خالص دانشآموزان شش سال تمام و کاهش تکرار پایه اول، گفت: مسئولیت ما صرفاً اداره منطقه نیست، بلکه ایجاد تغییر در ابعاد آموزشی و تربیتی است. مناطق آموزش و پرورش باید نسبت به گذشته خود در شاخصها تغییرات مثبت داشته باشند.
تحول در روش تدریس، مسیر تحقق سند تحول بنیادین
معاون وزیر با اشاره به برنامه تحولی دولت چهاردهم و تأکید بر اجراییشدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، افزود: تحول آموزشی از اصلاح روشهای تدریس آغاز میشود. باید به جای روشهای سنتی، روشهای فعال و مشارکتی در کلاس درس حاکم شود تا همه دانشآموزان، بدون استثنا، فرصت یادگیری داشته باشند.
وی افزود: احساس تعلق دانشآموزان به مدرسه و مشارکت در کلاس، از مهمترین شاخصهای مدارس موفق است. معلمان باید بتوانند محیطی گرم و حمایتی ایجاد کنند که در آن هر دانشآموز احساس ارزشمندی و توانمندی کند.
نگاه تربیتی به جای نگاه صرف آموزشی
معاون آموزش ابتدایی گفت: ما باید به دانشآموزان حس ارزشمندی بدهیم؛ این مهمترین واکسن در برابر آسیبهای اجتماعی آینده است. مدرسهای که در آن مقایسههای نادرست و ناعادلانه صورت نگیرد و هر دانشآموز به رسمیت شناخته شود، میتواند زمینهساز جامعهای سالم و موفق باشد.
در پایان، حکیمزاده با قدردانی از تلاش مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان و تمامی مدیران مناطق، گفت: ما مسئول آینده کشور هستیم و باید قدر فرصت خدمت در آموزش ابتدایی را بدانیم؛ زیرا هیچ مسئولیتی بالاتر و پراهمیتتر از تربیت نسل آینده وجود ندارد.
ارسال دیدگاه