معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد:
لزوم تغییر بنیادین در روشها، ابزارها و محتواهای تدریس
تهران (پانا) - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بر نقش راهبران تحولی در تحقق اهداف سند تحول بنیادین تاکید کرد.

سیدمصطفی آذرکیش در افتتاحیه دومین دوره آموزشی راهبران تحولی الگوی مدارس تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، از اهتمام همکاران معاونت آموزش متوسطه این استان قدردانی کرد و استان آذربایجان شرقی را جزو پیشگامان در اجرای دورههای توانمندسازی دانست. آذرکیش با اشاره به طراحی حرفهای الگوی مدارس تراز توسط متخصصان امر تعلیم و تربیت، گفت: این الگو یکی از برنامههای اصلی تحولی بوده و فرایند اجراییسازی آن در جلسه با ریاست جمهوری نیز مرور و پرداخت شده است. توسعه عدالت در فضاهای آموزشی و کیفیت آموزشی دو برنامهای است که در پروژه مهر سال تحصیلی آتی به آن پرداخت شده است.
عضو شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش سازماندهی، کنترل، نظارت و برنامهریزی را از ویژگیهای مهم مدیران مدارس برشمرد و گفت: مدیر خوب کسی است که همکاری بین اجزا را تقویت کند، نه رقابت را. شکست ناشی از عدم همکاری بوده و اگر همه ما درک مشترکی از ماموریتها و وظایفمان پیدا کنیم در ارتقای کیفیت موثر خواهد بود.
وی هدف از اجرای الگوی مدرسه تراز را ارتقای توانمندیهای حرفهای معلمان و مدیران دانست و افزود: الگوی مدارس تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با شاخصهها و مولفههای خود میخواهد ارتقای کیفیت آموزشی را محقق سازد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش طراحی دورههای آموزشی مختلف را مورد اشاره قرار داد و گفت: شروع این حرکت بهعنوان آغاز یک تعهد بوده و ما متعهد میشویم در یک سفر یادگیری قرار بگیریم تا به مقصد برسیم. این مسیر برای آموزش، تربیت و برنامهای برای توسعه فردی و سفری مادامالعمر به شمار میآید.
وی با تاکید بر لزوم تغییر بنیادین در روشها، ابزارها و محتواهای تدریس، گفت: همه ما نمونه موفقی از مدیران را به خاطر داریم که چگونه با چرخشهای تحولی، اداره کردن شورایی مدرسه و استفاده از خرد جمعی توانستند مدرسه را اداره کنند. الگوی مدرسه تراز با ابعاد و شاخصهای تعریفشده بهدنبال این است که مدرسه کانون تربیت و پیشرفت محله باشد.
آذرکیش افزود: توجه ویژه به نظام تعلیم و تربیت، رمز توسعه همهجانبه و رمز پایداری کشور بوده که دولت چهاردهم نیز آن را اولویت قرار داده است. در دنیای تغییرات سریع، چارهای جز توسعه فردی مستمر نداریم و توسعه فردی سفری مادامالعمر است که طرحهایی مانند "شمیم" بستری را ایجاد میکند تا بتوانید با استفاده از راهکار «باهمآموزی، به همآموزی و از همآموزی» تجربههای خود را در قالب اجتماعات یادگیری به اشتراک بگذاریم.
وی اجراییکردن برنامههای کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت رهبری و ریاست جمهوری را زمینهساز آموزش و پرورشی تحولی خواند و گفت: امیدواریم با حمایت شخص ریاست جمهوری از این مجموعه و انگیزه مدیران و معلمان، شرایط متفاوتتری ایجاد کرده و مهر متفاوتی را داشته باشیم. شما به عنوان راهبران مسئولیتی سنگین دارید و باید هم خود را بروز نگه دارید هم با تربیت نیرو شاخصها را در کلاس درس و مدرسه اجرا کنید.
آذرکیش در پایان، تحول در یاددهی و یادگیری را مورد تاکید قرار داد و گفت: محدودیتهای ذهنی خود را بشکنیم و خلاقیتها را در بین معلمان و دانشآموزان پرورش داده و شکوفا کنیم. پویایی، تحرک، شادابی و نشاط دانشآموزان و تبدیل مدرسه از محیط آموزشی صرف به محیطی تربیتی با فرصت تجربههای تربیتی و یادگیری بیشتر، هدف مشترک ما بوده و این مهم مگر با سهیم کردن تمامی عوامل موثر در مدرسه میسر نمیشود.
ارسال دیدگاه