معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با پانا:

هدف اصلی «توانا» ‌توانمندسازی هسته‌های مرکزی تحول در سطح کشور است

‌تبدیل کلاس‌های سنتی به محیط‌های یادگیری پویا در سراسر کشور در دستورکار است

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه طرح توانا، اولین دوره حضوری کشوری است که در مشهد مقدس برگزار می‌شود، گفت این طرح در راستای اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین و با تأکید رئیس‌جمهور محترم، مبنی بر ایجاد تحول در نظام آموزشی و اصلاح روش‌های تدریس، طراحی شده است.

کد مطلب: ۱۵۸۵۶۵۲
لینک کوتاه کپی شد
هدف اصلی «توانا» ‌توانمندسازی هسته‌های مرکزی تحول در سطح کشور است

رضوان حکیم‌زاده در گفت‌وگو با پانا درباره «طرح توانا»، گفت: «طرح توانا، اولین دوره حضوری کشوری است که در مشهد مقدس برگزار می‌شود. این طرح در راستای اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین و با تأکید جناب آقای دکتر پزشکیان، رئیس‌جمهور محترم، مبنی بر ایجاد تحول در نظام آموزشی و اصلاح روش‌های تدریس، طراحی شده است.»

تربیت هسته‌های مرکزی تحول برای آموزش سراسری معلمان و مدیران  

حکیم‌زاده ادامه داد: «معلمان و مدیران مدارس، محور اصلی هرگونه تحول در محیط‌های یادگیری و کلاس‌های درس هستند. در برنامه توانا، هدف اصلی توانمندسازی هسته‌های مرکزی تحول در سطح کشور است تا این افراد بتوانند به‌نوبه خود در استان‌ها حضور یافته و تمامی معلمان و مدیران را آموزش دهند.»

گذر از کلاس‌های سنتی به محیط‌های یادگیری مشارکتی و فناورانه

وی افزود: «اساس این برنامه، تغییر روش‌های آموزش و یادگیری از کلاس‌های سنتی (که مبتنی بر فعالیت معلم بوده و دانش‌آموزان نقش فعالی در آن ندارند) به محیط‌های یادگیری پویا، بانشاط، خلاق و برانگیزاننده است. در این محیط‌ها، یادگیرندگان از طریق کار گروهی و مشارکت، به یادگیری پایدار دست پیدا می‌کنند.»

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «در این راستا، معلمان می‌توانند روش‌های فعال تدریس را در کلاس‌های درس به‌کار گیرند و با ایجاد تعامل مثبت، فضای یادگیری مطلوبی فراهم کنند. همچنین، با بهره‌گیری از فناوری‌های آموزشی، محیط یادگیری را غنی‌سازی کرده و در طراحی آموزش خود، شرایطی را ایجاد کنند که دانش‌آموزان به‌عنوان یادگیرندگان فعال، مشارکت موثری داشته باشند.»

طراحی سرفصل‌های ملی با حضور اساتید برجسته کشور  

وی افزود: «بر این اساس، سرفصل‌های برنامه کشوری تدوین شده و اساتید برجسته کشور به‌عنوان مدرس در این دوره دعوت شده‌اند. خوشبختانه استقبال و همکاری بسیار خوبی از سوی اساتید و مدرسان استانی صورت گرفته و باانگیزه بالا در این دوره حضور یافته‌اند.»  

حکیم‌زاده با بیان اینکه این اولین مرحله از توانمندسازی حضوری در قالب طرح توانا است، اظهار کرد: «امیدواریم در گام بعدی، اجرای آن در سطح استانی با کیفیت مطلوبی انجام شود. در نهایت، هدف اصلی این است که در سال تحصیلی آینده، شاهد مدارسی متفاوت باشیم؛ مدارسی که دانش‌آموزان، خانواده‌ها و همکاران بتوانند این تفاوت را به‌وضوح احساس کنند. محیط‌های یادگیری پویا و فعال جایگزین کلاس‌های سنتی خواهند شد، جایی که دانش‌آموزان به‌جای نقش منفعل، مسئولیت یادگیری خود را بر عهده می‌گیرند.»  

وی ادامه داد: «توانمندسازی معلمان، یکی از محورهای اصلی در ایجاد چنین تحولی است. حمایت وزیر محترم آموزش و پرورش و تاکید ایشان بر برگزاری حضوری این دوره، علی‌رغم شرایط خاص موجود، نقش بسیار مهمی در فراهم‌آوری این فرصت یادگیری برای همکاران سراسر کشور داشته است.»  

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: «اهتمام ویژه رئیس‌جمهور محترم به ایجاد تحول در آموزش و تحقق عدالت آموزشی، از جمله تأکیدات همیشگی ایشان مبنی بر ارائه بهترین آموزش در مدارس دولتی، انگیزه‌بخش همکاران ما بوده تا در این تحول تاریخی نقش فعالی ایفا کنند.»

مدارس متفاوت در سال تحصیلی آینده با محوریت یادگیری فعال و عدالت آموزشی

وی با بیان اینکه اقدام ویژه ما در سال تحصیلی پیش‌رو، اجرای کلاس‌های درس تحولی است، بیان کرد: «هدف اصلی، تبدیل کلاس‌های سنتی به محیط‌های یادگیری پویا است و برنامه محوری سال جاری، اجرایی‌سازی این طرح در تمامی کلاس‌های درس خواهد بود. ان‌شاءالله با همکاری و تلاش همه‌ی دست‌اندرکاران، شاهد تحولی بنیادین در نظام آموزشی کشور خواهیم بود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار