آغاز اجرای برنامه توانمندسازی معلمان و مدیران مدارس ابتدایی با محوریت مدرسه تراز
حکیمزاده: اولین جلسه کشوری هماهنگی بهزودی بهصورت مجازی برگزار خواهد شد
تهران (پانا) - در ششمین نشست کشوری معاونان آموزش ابتدایی که بهصورت مجازی برگزار شد، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از آغاز اجرای برنامه جامع توانمندسازی معلمان و مدیران مدارس ابتدایی ذیل الگوی مدرسه تراز خبر داد. او با تاکید بر انسجام و یکپارچگی آموزشها، اعلام کرد که استانها موظف به تشکیل تیمهای تخصصی و راهبری برای اجرای سرفصلهای تحولی در حوزههای تدریس، تربیت و مدیریت مدرسه هستند.

ششمین جلسه تبیین و هماهنگی برنامههای معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ با حضور معاونان آموزش ابتدایی استانها، بهصورت مجازی و در بستر شبکه شاد برگزار شد.
در این نشست، رضوان حکیمزاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، با قدردانی از مشارکت فعال همکاران استانها، به تشریح ابعاد گوناگون برنامههای تحولی آموزش ابتدایی پرداخت.
وی با تاکید بر اینکه مبنای طراحی برنامهها، آموزش حضوری برای هستههای تحولی استانها بوده است، گفت: با توجه به شرایط فعلی کشور و محدودیت در برگزاری جلسات حضوری در تهران، ضرورت دارد آموزشها در سطح استانها و مناطق با اتکا به هستههای تخصصی و تیمهای راهبری اجرا شوند.
حکیمزاده، با اشاره به ساختار برنامه، اظهار کرد: هر استان دارای یک هسته مرکزی یا تحولی است که متشکل از دو بخش تیم تخصصی و راهبران تحولی میباشد. تیم تخصصی از اساتید علوم تربیتی، پیشکسوتان و صاحبنظران شناساییشده استانها تشکیل میشود، در حالیکه راهبران تحولی از مدیران، معلمان منتخب و کارشناسان حوزه آموزش ابتدایی هستند.
وی با تاکید بر آموزشهای مبتنی بر الگوی مدرسه تراز، افزود: مدرسه تراز، برنامهای جامع با سه بُعد آموزشی، تربیتی و مدیریتی است که تمامی فعالیتهای توانمندسازی معلمان و مدیران را در دل خود جای داده است. به همین دلیل، آموزشها باید بهصورت یکپارچه اجرا شوند و از دوگانگی در برنامهها پرهیز شود.
معاون آموزش ابتدایی در ادامه به تشریح محتوای آموزشی پرداخت و گفت: برای معلمان، سرفصلهایی چون شرح انتظارات از معلم در مدرسه تراز، روشهای تدریس فعال، محیط مثبت یادگیری و کاربست فناوری و هوش مصنوعی در نظر گرفته شده است. این آموزشها توسط راهبران تحولی و تیم تخصصی استانها ارائه خواهد شد.
وی با تاکید بر بهرهگیری از ظرفیتهای بومی استانها تصریح کرد: در انتخاب اعضای تیم تخصصی، علاوه بر اساتید دانشگاه فرهنگیان، میتوان از همکاران توانمند، پیشکسوتان آموزشی و اساتید سایر دانشگاهها نیز بهره گرفت؛ بهشرط آنکه بر سرفصلهای مصوب برنامه تسلط کامل داشته باشند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت انسجام برنامهها خاطرنشان کرد: همکاران باید مراقب باشند که تکرار برنامههای مشابه و همپوشان باعث خستگی و اضافهبار برای معلمان نشود. هدف ما، تمرکز و یکپارچگی در مسیر توانمندسازی است، نه تعدد برنامهها.
وی همچنین بر لزوم آمادگی استانها برای معرفی اعضای تیم تخصصی تاکید کرد و افزود: با دریافت اسامی راهبران و اساتید، اولین جلسه کشوری هماهنگی بهزودی بهصورت مجازی برگزار خواهد شد. این جلسه زمینهساز آغاز رسمی اجرای برنامه توانمندسازی استانها خواهد بود.
در پایان، معاون وزیر ضمن تشکر از تلاشهای همکاران در استانها، حضور پررنگ فرهنگیان در میدان مسئولیت و دفاع از آموزش کشور را نشانهای از پایبندی به ارزشها و اعتلای نظام تعلیم و تربیت دانست.
ارسال دیدگاه