معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش:

«پیش‌دبستانی» یکی از موثرترین ابزارهای کاهش شکاف آموزشی و ارتقای عدالت در نظام تعلیم و تربیت است

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه پیش‌دبستانی یکی از موثرترین ابزارهای کاهش شکاف آموزشی و ارتقای عدالت در نظام تعلیم و تربیت است، گفت پژوهش‌ها نشان می‌دهد که حضور دانش‌آموزان در دوره پیش‌دبستانی موجب آمادگی بهتر آن‌ها برای ورود به مدرسه و کاهش نرخ تکرار پایه می‌شود.

کد مطلب: ۱۵۷۵۸۸۵
لینک کوتاه کپی شد
«پیش‌دبستانی» یکی از موثرترین ابزارهای کاهش شکاف آموزشی و ارتقای عدالت در نظام تعلیم و تربیت است

‌رضوان حکیم‌زاده‌ در نشست دوم میز تخصصی سنجش‌های ملی و بین‌المللی که با همکاری اندیشکده دانا و روزنامه اطلاعات برگزار شد بر اهمیت تقویت مهارت‌های زبانی دانش‌آموزان و عدالت آموزشی تاکید کرد و گفت: مهارت‌های زبانی زیربنای موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان و کلید توانمندسازی آنان در زندگی است.

وی با تشریح برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش، گسترش دوره پیش‌دبستانی و توانمندسازی معلمان را از مهم‌ترین اولویت‌ها برای ارتقای کیفیت یادگیری در مدارس دانست.

‌حکیم‌زاده‌ ‌بر اهمیت تقویت مهارت‌های زبانی دانش‌آموزان، گسترش عدالت آموزشی و توجه ویژه به پیش‌دبستانی به‌عنوان زیرساختی برای یادگیری تاکید کرد.

وی با اشاره به نقش مهارت‌های زبانی در موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان اظهار داشت: تقویت مهارت‌های زبانی، شامل خواندن، نوشتن، شنیدن و صحبت کردن، به‌عنوان پایه‌ای برای رشد علمی و مهارت‌های زندگی دانش‌آموزان، باید در تمامی دروس مورد توجه قرار گیرد. در کشورهای پیشرو، آموزش مهارت‌های زبانی تنها به یک موضوع درسی محدود نمی‌شود و  به‌طور یکپارچه در همه دروس آموزش داده می‌شود.

حکیم‌زاده با اشاره به اهمیت آموزش پیش‌دبستانی به‌ویژه در مناطق کمتر‌برخوردار، افزود: پیش‌دبستانی یکی از موثرترین ابزارهای کاهش شکاف آموزشی و ارتقای عدالت در نظام تعلیم و تربیت است. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که حضور دانش‌آموزان در دوره پیش‌دبستانی موجب آمادگی بهتر آن‌ها برای ورود به مدرسه و کاهش نرخ تکرار پایه می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی همچنین با اشاره به حمایت دولت چهاردهم و شخص رئیس‌جمهور از اصلاح روش‌های آموزش و یادگیری، تصریح کرد: تمرکز بر روش‌های فعال تدریس، تقویت مهارت‌های تفکر انتقادی، حل مسئله و کار گروهی از اولویت‌های سیاست‌گذاری آموزشی است. بر این اساس، برنامه‌های توانمندسازی معلمان و کارگاه‌های مهارت‌آموزی در سطح کشور در حال برنامه‌ریزی و اجراست.

وی نقش معلمان را در این مسیر بسیار مهم دانست و تاکید کرد: معلمان به‌عنوان مسئولان اصلی یادگیری دانش‌آموزان، نقش اساسی در موفقیت این برنامه‌ها دارند. ما در تلاش هستیم با توانمندسازی و حمایت از معلمان، بستر لازم را برای یادگیری عمیق‌تر و ارتقای مهارت‌های زبانی دانش‌آموزان فراهم کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود‌ بر نقش سیاست‌گذاری آموزشی در ایجاد فرصت‌های برابر برای همه دانش‌آموزان و بهبود عملکرد تحصیلی آن‌ها تاکید کرد و افزود: در راستای توسعه عدالت آموزشی، ما از ظرفیت‌های موجود در مدارس، معلمان و برنامه‌های حمایتی به‌خوبی استفاده خواهیم کرد تا همه دانش‌آموزان از فرصت یادگیری باکیفیت برخوردار شوند.

حکیم‌زاده در پایان ضمن قدردانی از زحمات مدیران مدارس، معلمان، پژوهشگران و کارشناسان آموزشی، خاطرنشان کرد: همدلی و همراهی همه بخش‌ها و ذی‌نفعان تعلیم و تربیت می‌تواند مسیر رشد، یادگیری و شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان را هموار کند.

این نشست با حضور ‌شهین نعمت‌زاده، رئیس اسبق انجمن زبان‌شناسی ایران، ‌ایمان حبیب‌اللهیان، مدیرعامل موسسه فرهنگی صاد، ‌مسعود کبیری، مدیر مرکز ملی مطالعات تیمز و پرلز، ‌محمود مهرمحمدی، عضو شورای عالی آموزش و پرورش و جمعی از استادان و پژوهشگران حوزه تعلیم و تربیت برگزار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار