معاون آموزش متوسطه در اولین جلسه دبیرخانه اجرایی الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین:

مدرسه تراز، قلب تپنده تحول در آموزش و پرورش است/ آغاز گام دوم استقرار مدرسه تراز سند تحول با آموزش ۴۰ درصد از مدارس در مهرماه امسال

تهران (پانا) - در اولین جلسه دبیرخانه اجرایی الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از اجرای گسترده این الگو در مدارس کشور خبر داد و آن را بستری برای تحقق چرخش‌های تحولی، ارتقای مدیریت آموزشگاهی و پیاده‌سازی نهضت عدالت آموزشی دانست.

کد مطلب: ۱۵۷۵۷۱۹
لینک کوتاه کپی شد
مدرسه تراز، قلب تپنده تحول در آموزش و پرورش است/ آغاز گام دوم استقرار مدرسه تراز سند تحول با آموزش ۴۰ درصد از مدارس در مهرماه امسال

به گزارش خبرنگار پانا، سیدمصطفی آذرکیش در اولین جلسه دبیرخانه اجرایی الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین که صبح امروز در محل معاونت آموزش متوسطه برگزار شد گفت: ما در برنامه‌هایی که وزارت آموزش و پرورش دارد، ناظر بر سیاست‌های تحولی ریاست محترم جمهور، یکی از برنامه‌هایی که در پیگیری‌هایمان داریم، تحت عنوان «نهضت عدالت آموزشی برای ارتقاء مدیریت آموزشگاهی»، همان الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: در برنامه‌هایی که در معاونت آموزش متوسطه هم برنامه‌ریزی کردیم، اعلام کردیم که در تعریف، طراحی و اجرای هم‌اندیشی‌های کارآمد، مجموعه کارشناسان، چه کارشناسان محترم و مرتبط و سایر عزیزانی که در معاونت‌های دیگر هستند، همراه با جلب اعتماد، همبستگی و همکاری، شناسایی و ساماندهی و زمینه‌سازی توانمندی‌ها و همچنین ظرفیت‌سازی‌های جدید، نسبت به تحقق آنچه که قرار است در کانون کلاس درس به عنوان تحول رخ دهد، اقدام خواهیم کرد.

وی یکی از جدی‌ترین برنامه‌های این معاونت را دوره‌های آموزشی دانست و گفت: البته این جلسه‌ای که امروز هستیم، برای انسجام‌بخشی به فعالیت‌ها در حوزه الگوی مدرسه تراز سند است، که در ماه‌های اخیر در سطح استان‌ها و قطب‌های آموزشی در حال برگزاری و غنی‌سازی عناصر توانمندساز در معاونت‌ها و ادارات کل و مدارس بوده تا نتایجی متفاوت‌تری حاصل شود.

آذرکیش افزود: ما در قالب گروه‌های کارشناسی در حوزه معاونت آموزش متوسطه و همچنین معاونت‌های دیگر، الگوی مدرسه تراز را با تعاریفی که در مدل مفهومی آن وجود دارد، مرور خواهیم کرد. این جلسه به انسجام فعالیت‌های ما در وزارت آموزش و پرورش کمک خواهد کرد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش این الگو را جزو برنامه‌های لاینفک ارتقای کیفیت آموزش برشمرد و گفت: این الگو برای تقویت اقتدار مدیریتی مدیران فهیم و خدوم در واحدهای آموزشی طراحی شده است. شیوه‌نامه الگوی مدرسه تراز که در آبان ماه ابلاغ شد، کلیدواژه‌هایی دارد که هر کدام نیاز به هم‌افزایی، هم‌اندیشی، هم‌دلی و همراهی بیشتر دارد.

وی به توضیح شیوه‌نامه پرداخت و افزود: در این شیوه‌نامه، تأکید بر مشارکت آگاهانه تمامی عوامل، به ویژه معلمان، مشاوران و عوامل اجرایی، در جهت بهبود مداوم جریان تربیت و یادگیری شده است. همچنین ساماندهی روابط و ساختارها، زمینه‌سازی برای شکل‌گیری فرهنگ سازمانی مدرسه تراز، سازمان‌یافتگی برنامه‌های مدرسه و ایجاد فرصت‌های گزینش آگاهانه و آزادانه از دیگر محورهای آن است.

آذرکیش به کلیدواژه‌های مدل اشاره کرد و گفت: در این مدل، چهار کلیدواژه اساسی مطرح شده است: ترسیم، توصیف، تدوین، ارزیابی. ابتدا ترسیم وضعیت مطلوب، سپس توصیف وضع موجود، بعد تدوین و اجرای برنامه‌های تحولی و در نهایت ارزیابی میزان اجرای سند تحول.

معاون آموزش متوسطه به برگرفته شدن مدل مفهومی مدرسه تراز از مبانی نظری سند تحول، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، فلسفه تعلیم و تربیت، برنامه درسی ملی و برنامه‌های زیرنظام‌های سند اشاره کرد و گفت: در سطح ستاد، وظیفه تدوین ابعاد، شاخص‌ها و استانداردهاست و در سطح مدرسه، عملیاتی‌سازی این الگو با هدف اجرای دقیق سند تحول دنبال می‌شود.

وی افزود: در شیوه‌نامه نیز به مواردی چون بازآرایی برنامه‌های زیرنظام‌ها، تدوین خوشه‌ها و پروژه‌ها، تهیه نقشه اجرایی ۱۴۷ پروژه سند، تدوین شاخص‌های راهبردی، تامین الزامات اجرایی و همچنین گفتمان‌سازی و آموزش‌های مرتبط با الگوی مدرسه تراز پرداخته شده است.

آذرکیش نقشه راه مدرسه در این الگو را شامل مراحل تدوین برنامه راهبردی و عملیاتی، اجرای آن و ارزیابی میزان تحقق اهداف سند در مدرسه و پایش مداوم کیفیت بر شمرد و افزود: ویژگی‌های مدرسه تراز از جمله میزان کسب شایستگی‌های دانش‌آموزان، معلمان، والدین و سطح دستیابی به نتایج عملکردی نیز سنجش خواهد شد.

معاون آموزش متوسطه افزود: در کنار همه این‌ها، ما به دنبال نهادینه کردن فهم مشترک از اهداف و رویکردهای سند تحول هستیم. مدیریت و راهبری، برنامه درسی، محیط تربیت و نتایج و انتظارات، پنج بُعد اساسی این الگو هستند که در برنامه‌های عملیاتی باید مد نظر قرار گیرند.

وی مدرسه تراز را بستری برای اجرای چرخش‌های تحولی و ارتقای مدیریتی مدیران در همه سطوح، به‌ویژه در میان معلمان و مدیران مدارس دانست و گفت: آموزش‌های لازم برای مدیران در قالب این الگو برنامه‌ریزی شده تا آن‌ها با مفاهیم ترسیم، توصیف، تدوین و ارزیابی به خوبی آشنا شوند.

آذرکیش افزود: دبیرخانه‌های اجرایی متناسب با این الگو در سطح ابتدایی و متوسطه با راهبری معاونین آموزشی تشکیل شده‌اند و از مدیران کل استان‌ها نیز خواسته شده تا یک اتاق ویژه برای این دبیرخانه‌ها در ادارات خود اختصاص دهند.

وی در ادامه گفت: در شیوه‌نامه ابلاغی، چند هدف و ماموریت برای استان‌ها تعیین شده است: ایجاد فهم مشترک از اهداف سند، بهره‌گیری از ظرفیت همه عوامل تربیتی، کاهش تمرکز و واگذاری اختیارات به مدارس، مشارکت فعال در دوره‌های آموزشی، توجه به توسعه شایستگی‌های حرفه‌ای مدیران و معلمان، تقویت نظارت مستمر، زمینه‌سازی برای پایش کیفیت و در نهایت، تمرکز بر کیفیت در همه ابعاد مدیریتی مدرسه.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به دیدگاه رئیس‌جمهور گفت: در بیش از ۳۱ جلسه با رئیس جمهور محترم نیز این موضوعات با محوریت نهضت عدالت آموزشی پیگیری شده و اعتقاد ما این است که تمامی اهداف این نهضت در الگوی مدرسه تراز سند تحول قابل پیاده‌سازی است.

آذرکیش همچنین درباره جزئیات برنامه‌ها گفت: این برنامه‌ها شامل گفتمان‌سازی، اجرای دوره‌های آموزشی، ترویجی، شناسایی راهبران تحول، ایجاد سامانه‌های نظارتی هوشمند، اجرای پایلوت در ۱۰ درصد مدارس دولتی، صدور ابلاغ مدرسان و هماهنگی در سطوح ستادی و استانی است.

وی در پایان افزود: در تابستان امسال نیز آموزش صد درصد مدارس در گام اول کامل خواهد شد و برای گام دوم، آموزش ۴۰ درصد دیگر از مدارس در مهرماه سال آینده برنامه‌ریزی شده است. همچنین، سامانه نظارت بر اجرای طرح‌درس‌ها نیز بیش از ۷۰ درصد آماده‌سازی شده و به‌زودی به‌صورت کامل در دسترس قرار می‌گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار