‌در گفت‌وگو با پانا به مناسبت روز معلم؛‌

پای تجربیات خانم معلم مدارس عشایری و چندپایه؛ از خلاقیت‌های یادگیری تا خاطرات خوش کلاس اول

تهران (پانا) - یک معلم ‌مدارس چندپایه و عشایری از تجربیات خود در کلاس‌های درس می‌گوید.

کد مطلب: ۱۴۷۱۲۴۴
لینک کوتاه کپی شد
پای تجربیات خانم معلم مدارس عشایری و چندپایه؛ از خلاقیت‌های یادگیری تا خاطرات خوش کلاس اول

عصمت حکیم‌زاده ‌۲۲ سال سابقه تدریس در مقطع ابتدایی دارد و راهبر آموزشی در مدارس چندپایه و عشایری و مدیر مدرسه چندپایه چنار است. این معلم و مدیر مدارس چند‌پایه و عشایری که چندین سال در این بخش فعالیت کرده در مورد نحوه عملکرد خود در کلاس درس به پانا گفت: «در بازدیدهایی که از کلاس‌های درس داشتم، همواره ‌همکاران خود را به انجام تدریس به همراه بازی و دست‌ورزی تشویق و همراهی می‌کردم. شعار ما در تمامی مدارس، بازی، شادی و یادگیری است و بودجه را به این کار تخصیص دادیم. در مدارس چندپایه بابای مدرسه، معاون پرورشی و معلم سلامت و بهداشت نداریم، فعالیت معاون پرورشی و سلامت ‌بر دوش مدیر است اما برای بخش خدماتی، ما هزینه خدمت را کسر کرده و با همکاری دانش‌آموزان، خودمان مدارس را تمیز می‌کنیم و هزینه جمع شده از آن را برای دانش‌آموزان، وسایل بازی تهیه می‌کنیم.» 

بازی، شادی و یادگیری شعار ما است

وی درباره چگونگی این بازی‌ها توضیح داد و گفت: «برای پنج مدرسه‌ای که من مدیریت می‌کنم به‌عنوان هدیه یک بازی تنی‌بال برای هماهنگی چشم و دست در هر مدرسه تهیه کردم.‌ بازی دیگر هاکی روی میز است که برای مدارس تهیه کردیم.‌ من بیشتر طرف‌دار بازی و یادگیری در کنار یک‌دیگر هستم. اخیرا هم برای ایجاد انگیزه پوستر مشاغل را در سالن مدرسه نصب کردم و از بچه‌ها خواستم‌ عکس خود را روی پوستر شغل مورد علاقه خود بچسبانند.»

حکیم‌زاده درباره تجربه خود از تدریس در مدارس چندپایه گفت: «قریب به ‌۶ سال در ‌مدارس عشایری تدریس کردم. اولین تجربه من از تدریس چندپایه به مدرسه گلاهک باز‌می‌گردد. مدیر این مدرسه خانم صابری بود که هر یک از ما سه پایه را تدریس می‌کردیم. به مرور زمان با بالا رفتن جمعیت چند نیروی دیگر به جمع ما اضافه شد ‌که ما با راحتی بیشتر و با تعداد پایه‌های کمتری درس را جمع‌بندی می‌کردیم.»

مدیریت زمان در کلاس‌های چندپایه حیاتی است 

این آموزگار در‌باره اهمیت مدیریت زمان در مدارس چند‌پایه گفت: «پیشتر در زمانی که در کلاس‌های تک‌پایه بودیم، همکاران و راهبرها به ما یاد می‌دادند که برای مدیریت و ذخیره زمان، دروسی نظیر قرآن، هدیه، فارسی که موضوعات یکسانی دارد را تلفیق ‌و در یک جلسه تدریس کنیم. همچنین تدریس معکوس دیگر راهکار برای مدیریت زمان بود. دانش‌آموزان پس از تماشای فیلم درس، به سراغ تمارین رفته و برای رفع اشکال به کلاس درس بیایند. پس از ورود به مدارس چندپایه علت این آموزش‌ها را درک کردم.»

وی ‌افزود: «دانش‌آموزان روستایی در انجام بسیاری از کارها مظلوم واقع شده‌اند. تمام کارها در مدارس چندپایه بر دوش مدیر مدرسه است. اگر مدیر تنها مسئولیت این کارها را بر عهده داشته باشد مشکلی نیست اما اکثر مدیران مدارس چند‌پایه معلم مدرسه ‌نیز هستند. بهترین اتفاق این است که معلمان مدارس چند‌پایه به‌صورت ثابت در این مدارس بمانند. چرا‌که معلمان سال اول که مشکل مدیریت زمان دارند در این مدارس دست‌ورزی می‌کنند اما زمانی که چگونگی مدیریت کلاس را می‌آموزند خیلی زود به مدارس تک‌پایه منتقل می‌شوند.»

‌این آموزگار به فضای کلاس‌های چند‌پایه هم اشاره کرد و گفت: «پسران و دخترانی که در کلاس‌های درس روستا در کنار یکدیگر بودند هوای یکدیگر را داشتند. هیچ‌یک پشت دیگری حرف نمی‌زدند و بد یکدیگر را در پشت سر نمی‌گفتند. آن‌ها از یکدیگر حمایت می‌کردند.» 

حکیم‌زاده درباره جایگاه معلم در جامعه ‌گفت: «بحث جایگاه معلم در جامعه بیشتر بحثی اقتصادی است. زمانی که معلم از نظر اقتصادی غنی باشد زمان و فکر آزادتری برای انتخاب روش تدریس و پرورش دانش‌آموزان دارد. اگر مدرسه را جامعه‌ای کوچک مثل یک خانواده ببینیم، پدر ‌یا مادر را نیز معلم خانواده ببینیم، شان پدر و مادر باید تا اندازه‌ای باشد که بتوانند دانش‌آموزان خود که فرزندان آن‌ها هستند را پرورش دهند تا به هدف خانواده دست‌ پیدا کنند. حال اگر پدر و مادر از نظر روحی و روانی و اخلاقی و امکانات رفاهی دچار درگیری شوند، شرایط بسیار سخت می‌شود و در مقابل اگر شرایط اقتصادی رو به راهی داشته باشد، می‌توانند بهتر به دانش‌آموزان راهنمایی دهند.»

این آموزگار و مدیر مدارس چند‌پایه درباره شرایط شغل معلمی گفت: «این جمله که می‌گویند معلمی شغل انبیا است را همه می‌دانند و آن را درک کرده‌اند. معلم باید جوری باشد که اگر یک ماه مجبور به گذراندن کلاس بدون دریافت حقوق شد، این شرایط را تحمل کند و به او بر نخورد. در این صورت در می‌یابند چنین معلمی به واقع عاشق کار خود است که این اتفاق بسیار خوبی است.»

معلم دو شیفت؛ خوب یا بد؟

وی در مورد معایب انجام کار به صورت دو شیفت گفت: «ما همکارانی داریم که به صورت دو شیفت کار می‌کنند و این عملکرد به دو شیفت لطمه وارد می‌کند. قطعا در شیفت بعد از ظهر انرژی برای این شخص باقی نمانده و شیفت صبح نیز از صد درصد توان خود استفاده نمی‌کند. در ضمن اینکه فردا خستگی کلاس‌های روز گذشته را نیز باید تحمل کند. امیدواریم که به زودی استخدامی‌ها جای ما غیر موظف‌ها در شیفت‌های دوم بگیرند.»

‌خاطره جالب خانم معلم از کلاس اول

حکیم‌زاده در مورد خاطرات خوش خود از کلاس درس گفت: «یک خاطره جالب من که هر سال برای دانش‌آموزانم تعریف می‌کنم این است که ‌زمانی که کلاس اول تدریس می‌کردم یک بار که پای تخته، تکالیف شب را یادداشت می‌کردم، با پاک شدن کلمات از روی تخته توسط من، دانش‌آموزان من نیز کلمات را ‌پاک کردند که حالت عجیبی از شوق و علاقه و دوست‌داشتن در من ایجاد کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار