تشریح محورهای همکاری سازمان مدارس غیردولتی و دانشگاه پیام‌نور از زبان احمد محمودزاده

تهران (پانا) - معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی، محورهای تفاهم‌نامه همکاری این سازمان با دانشگاه فرهنگیان را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۴۶۳۴۵۸
لینک کوتاه کپی شد
تشریح محورهای همکاری سازمان مدارس غیردولتی و دانشگاه پیام‌نور از زبان احمد محمودزاده

احمد محمودزاده در آیین امضای تفاهم‌نامه سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی و دانشگاه‌ پیام‌نور اظهار کرد: با توجه به مسیری ‌که در سازمان مدارس غیردولتی دنبال می‌کنیم و نگاهی که به ظرفیت‌ نهادهای انقلابی داریم، احساس کردیم که می‌توانیم از ظرفیت خوب دانشگاه پیام‌نور در حوزه آموزش و پرورش استفاده کنیم.‌

وی به محورهای همکاری این سازمان با دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت: امروز 38 هزار مجموعه غیردولتی مسائل آموزشی و پرورشی و همچنین آموزشگاهی ما را دنبال می‌کنند. به اعتقاد من ‌در محورهای مختلف، سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی و دانشگاه‌ پیام‌نور با هم همکاری داشته باشند.

معاون وزیر آموزش و پرورش حوزه اول همکاری را «توسعه مدارس با اولویت آموزش‌های فنی‌وحرفه‌‌ای» بیان کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب در هفته بزرگداشت مقام معلم یک گلایه در این زمینه داشتند. حضرت آقا فرمودند چندین سال است که موضوع آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای را مد نظر داریم اما گوش شنوایی در مجموعه‌ها وجود ندارد. خوشبختانه توسعه کمی و کیفی این موضوع در آموزش و پرورش هم در دولتی و غیردولتی به‌خوبی دنبال می‌شود؛ مذاکرات خوبی با مدارس سما در دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفته است تا دانشکده‌های فنی‌وحرفه‌ای را به هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای تبدیل کنند. همچنین مجموعه راهیان کوثر را پای کار آورده‌ایم. سازمان انرژی اتمی کارهای خوبی در این زمینه انجام داده‌اند و همینطور بقیه حوزه‌ها. به نظر می‌رسد در این موضوع  دانشگاه پیام‌نور هم از ظرفیت بسیار خوبی برخوردار است. ما علاقه‌مندیم در این تفاهم‌نامه با محوریت آموزش‌های منطقه‌ای مخصوصا رشته‌هایی براساس آمایش سرزمینی، مباحث فنی‌وحرفه‌ای را مورد توجه قرار داده و اجرا کنیم.

محمودزاده موضوع دوم را «زبان» اعلام کرد و گفت: اعتقاد داریم دانشگاه پیام‌نور ظرفیت بسیار خوبی در بحث زبان دارد و خانواده‌ها امروزه علاقه‌مند هستند فرزندان آن‌ها در یک محیط امن و تربیتی، زبان‌های مختلف را فرابگیرند. یکی از مجوزها همین موضوع می‌تواند باشد تا دانشگاه پیام‌نور به صورت تخصصی، زبان‌های مختلف را به صورت آموزشگاهی، آموزش دهند. 

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی اضافه کرد:‌ در کنار این موضوع، بحث «آزمون‌ها» هم می‌تواند محور خوبی برای همکاری باشد. ‌جهت‌گیری خوبی در وزارت آموزش و پرورش در راستای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تاثیر امتحانات و سوابق تحصیلی دانش‌آموزان در کنکور وجود دارد. نیاز هست علاوه بر اینکه کار مدرسه‌ای انجام می‌شود، دانشگاه‌ها و مراکز آزمون نیز کار کیفیت‌بخشی و تکمیل فرآیندهای تعلیم و تربیت در داخل مدارس را انجام دهند. به نظر من دانشگاه پیام‌نور می‌تواند در مرکز آزمون تخصصی ‌با جهت‌گیری مرجعیت معلم و کتاب، آزمون‌های تخصصی را با استفاده از هوش مصنوعی و هم ظرفیت عوامل اجرایی برگزار کنند. 

وی به موضوع «مدارس بین‌الملل» به‌عنوان محور چهارم نیز اشاره کرد و گفت: نیاز هست هم در داخل و هم در خارج و همچنین اتباع در این زمینه ورود داشته باشیم.‌ در چابهار بیشترین حوزه اقتصادی دست افغانستانی‌ها و پاکستانی‌هاست و به نظر من باید در آنجا مدارس بین‌الملل خوبی را برای اتباع داشته باشیم. ‌جمعیت دانش‌آموزی زیادی در خارج از کشور وجود دارد. ظرفیت‌های خوبی وجود دارد که می‌توانیم در این زمینه در ‌کشورهای دیگر نیز در خدمت شما باشیم.

محمودزاده با بیان اینکه «مراکز رشد» را هم در حال راه‌اندازی داریم، گفت: مجموعه‌های دانشگاهی در این زمینه بهتر و بیشتر می‌توانند به ما کمک کنند. به صورت دولتی این مراکز در پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی وجود دارد ولی در بحث غیردولتی به دنبال این هستیم که بتوانیم در زمینه راه‌اندازی مراکز رشد با دانشگاه پیام‌نور همکاری داشته باشیم. 

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی در ادامه تاکید کرد: اکنون بهترین موقیعت در اختیار هست و زمان مناسبی است که جذب مناسب دانش‌آموزی صورت بگیرد.  بنابراین باید یک کارگروه اجرایی جهادی بین دو طرف پای کار باشند تا از این ظرفیت به خوبی استفاده شود. 

رئیس دانشگاه پیام‌نور نیز در ادامه این نشست گفت: چندین سال بود که روسای دانشگاه‌ پیام‌نور در سراسر کشور استفاده از ظرفیت این دانشگاه را برای ایجاد مدارس غیردولتی مطرح می‌کردند و جای خرسندی است که امسال تحقق پیدا کرد. قطعا همکاران بنده در مجموعه دانشگاه اهتمام لازم را خواهند داشت تا فرآیند اجرایی را با کیفیت و در کوتاه‌ترین زمان پیش خواهند برد.

ابراهیم تقی‌زاده ادامه داد: دانشگاه پیام نور این ظرفیت و توان را دارد که تمام موضوعات مورد نظر سازمان را پیش ببرد. ما در تمام استان‌های کشور بزرگترین دانشگاه دولتی کشور هستیم. حدود یک‌سوم دانشجویان تحت پوشش وزارت علوم غیر از دانشگاه آزاد اسلامی و غیردولتی‌ها، در دانشگاه پیام نور هستند با حدود 370 هزار دانشجوی فعال و 6 هزار دانشجوی اتباع خارجی. 360 مرکز و واحد دانشگاهی داریم. حدود 3300 عضو هیات علمی و 14 هزار اساتید حق‌التدریس داریم. قریب 8 هزار نفر هم کارمندان دانشگاه هستند. 

وی گفت: در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در رشته‌های مختلف غیر از علوم پزشکی دانشجو داریم. ما حتما با توجه به اینکه یکی از عمده ماموریت‌های دانشگاه بر این است که به سمت دانشگاه‌های نسل چهارم حرکت کنیم. ایجاد باشگاه‌ها و مدارس مهارتی اکنون در دستورکار قرار گرفته است. ما یک دانشگاه نظام آموزشی ترکیبی هستیم. ما مدعی هستیم به عنوان یک دانشگاه باز و از راه دور قوی‌ترین و مجهزترین بسترهای نرم‌افزاری را داریم. مرکز انتشارات دانشگاه پیام نور بعد از مرکز چاپ و انتشارات وزارت آموزش و پرورش، بزرگترین مرکز انتشاراتی دانشگاه‌های کشور است و بالغ بر چندصد نفر به صورت سه شیفته و شبانه‌روزی کار چاپ و انتشار کتب دانشگاه را بر عهده دارند و ما اکنون تولید محتواهای آموزشی را هم در دستورکار قرار داده‌ایم.

رئیس دانشگاه پیام‌نور اظهار کرد:‌ ما قرار است سرفصل دروس را طوری تعریف کنیم که حداقل 30 درصد مهارتی باشد و همین هم به توسعه مدارس با اولویت آموزش‌های مهارتی کمک می‌کند. همچنین ما در رشته‌های مختلف زبان‌آموزی را دنبال می‌کنیم و اکنون در رشته‌های انگلیسی، اسپانیایی، فرانسوی و عربی هیات علمی مناسب وجود دارد. همچنین ما به موازات سازمان سنجش، آزمون برگزار می‌کنیم و هر آزمون ما در حد یک کنکور است. در حال حاضر در قریب به 20 کشور از جمله امارات، نمایندگی‌های دانشگاه و شعبات دانشگاه وجود دارد. لذا ایجاد مدارس بین‌الملل هم در بخش داخلی و هم خارجی را می‌توانیم به خوبی پیش ببریم. 

تقی‌زاده با بیان اینکه در حال حاضر 31 مرکز رشد را یا احداث کردیم یا در دست ساخت داریم، گفت: ظرفیت بزرگی دانشگاه پیام‌نور دارد و اعضای خانواده دانشگاه حدود 500 هزار نفر هستند و همه این ظرفیت میتواند کمک کند تا بتوانیم در تقویت مدارس و رشد و تربیت آینده‌سازان کشور نقش‌آفرینی کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار