رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی خبر داد؛
همایش بینالمللی تعالی تعاملات خانواده و مدرسه برگزار میشود
نقش خانواده در پیشبرد اهداف آموزش و پرورش موثر است
تهران (پانا) - رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی به بیان تاثیرات پیشبرد اهداف آموزش و پرورش در تعالی تعاملات خانواده و مدرسه پرداخت.
به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، اولین جلسه شورای سیاستگذاری همایش بینالمللی تعالی تعاملات خانواده و مدرسه با موضوع «چالشهای نوپدید و چشماندازها» در سالن جلسات پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برگزار شد.
حجتالاسلام علی لطیفی رئیس سازمان پژوهش در این نشست گفت: تعاملات خانواده و مدرسه و بهویژه آموزش خانواده و نقشآفرینی خانواده در پیشبرد اهداف آموزش و پرورش موثر است.
معاون وزیر افزود: ما این همایش را صرفا برای همایش نمیخواهیم، چرا که اینجا پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش است و بهصورت دانشگاهی و علمی باید اقدام کند به جهت اینکه این همایشها در واقع پروژههایی برای تصمیمگیری در سطح وزارتخانه است.
علی لطیفی ادامه داد: برگزاری پیشنشستهای منطقهای و استانی خوب بوده و پرسشها و چالشهای جدی ما مشخص میشود.
وی ضمن بیان ضرورت برگزاری این همایش افزود: برای موضوعاتی که آموزش آن برای خانوادهها اولویت دارد میتوان حمایت بیشتری از دستگاهها گرفت. همایش قطعهای از مجموعه بزرگی است که میتواند منجر به بسترهای آموزشی شایسته شده و هنر ما اتصال این قطعات است.
ضرورت آموزش مستمر و هماهنگ با تحولات جامعه
در این نشست که انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رییسجمهوری حضور داشت، ابراز امیدواری کرد که حاصل زحمات برگزاری این همایش بینالمللی کار عملی و تغییر در شیوهها برای بهبود فضای تعاملات مدرسه و خانواده باشد.
خزعلی در ادامه با یادآوری این مطلب که تنها با اتکاء به مباحث نظری نمیتوان به اهداف این همایش رسید و باید از تجارب خانوادهها استفاده شود، گفت: قبل از تمرکز بر بینالمللیشدن همایش در مرحله اول باید منطقهای، استانی، کشوری و به شکل کارگاهی صورت پذیرد و خودمان به نتیجه برسیم، تا پس از دریافت الگوی بومی در صدد همسو کردن کشورهای منطقه در بُعد بینالمللی باشیم.
خزعلی از همگسیختگی خانوادهها و عدم سواد رسانهای کافی را از آسیبهای بزرگ خانوادهها برشمرد و آموزش مستمر و هماهنگ با تحولات جامعه و اثرگذاریهای هوش مصنوعی را از جمله ضرورتهای برگزاری این همایش بینالمللی برشمرد و افزود: چنانچه به فرموده مقام معظم رهبری این اقدام هم با خلوص نیت برای خدمت به مردم طرحریزی و اجرا گردد توفیقات الهی مایه برکات خواهد بود، و ما نیز در معاونت ریاستجمهوری حامی و یاریگر این حرکت هستیم.
در ادامه علی محبی رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به توجه ارزشمند ایران اسلامی به موضوع خانواده افزود: امروز با افتخار باید گفت که ایران جزو اولین کشورهایی است که مقوله خانواده را در کتابهای درسی و برنامه آموزشی در نظر گرفته است و این همایش نقطه آغازی است که چالشها و چشماندازهای مورد انتظار در ارتباط با نهاد خانواده و مدرسه را بررسی کرده و راهکاری مطلوب را ارائه کند.
محبی افزود: این همایش همدلی و همراهی مجموعههای مختلفی را میطلبد تا محقق شده و از استقبال معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری، ریاست سازمان پژوهش و سایر همکاران گرامی خرسند هستیم و به فال نیک میگیریم.
در ادامه قدسی احقر رییس پژوهشکده خانواده و مدرسه (اولیاء و مربیان) و دبیر اجرایی همایش با اشاره به اهداف سهگانه همایش، آنها را به شرح زیر اعلام کرد؛
تبیین وضعیت موجود تعاملات خانواده و مدرسه در نظام آموزش و پرورش ایران
تعیین وضع مطلوب تعاملات خانواده و مدرسه در پرتو مبانی فلسفی و دینی، دانش علوم تربیتی، نظریه ها، مطالعات تطبیقی، الگوهای حکمرانی تربیتی و اسناد بالا دستی و استخراج دلالت ها در هر زمینه و دست یابی به الگوی بهینه تعاملات خانواده و مدرسه
ارائه راهکارها و توصیههای سیاستی پژوهش بنیان، به منظور اجرای شایسه الگوی تعاملات خانواده و مدرسه
به گفته این مسئول، همایش در محورهای زیر برگزار میشود:
۱. مبانی دینی فلسفی و بنیادهای نظری جایگاه تعاملات خانواده و مدرسه در تعلیم و تربیت
۲. مبانی قانونی، حقوقی و فقهی تعاملات خانواده و مدرسه
۳. تحلیل تعاملات خانواده و مدرسه در نظام آموزش و پرورش ایران
۴. جایگاه توانمندیهای تربیتی خانواده در تعاملات خانواده و مدرسه
۵. تحلیل کارکردهای نهادها و سازمانهای مرتبط با تعاملات خانواده و مدرسه
۶. تاثیر رسانه و فضای مجازی بر تعاملات خانواده و مدرسه
۷. نقش تعاملات خانواده و مدرسه در تحقق اهداف تعلیم و تربیت (عدالت و کیفیت آموزشی)
۸. صلاحیتهای مورد انتظار از مؤلفههای نظام آموزشی (مدیریت و راهبری، منابع انسانی، برنامه درسی، تربیت معلم) برای تحقق تعاملات بهینه خانواده و مدرسه
ارسال دیدگاه