نادر جهان آرای*

«آیلاند» و دشواری آینه‌داری در محله کوران

کد مطلب: ۱۰۳۰۹۳۱
لینک کوتاه کپی شد

یک اشتباه لفظی از زبان معلم وظیفه‌شناس و عاشق پیشه‌ای که دستمایه برخی از قدرناشناسان جهت توهین و لودگی در فضای مجازی شد آدمی را به یاد سعدی و گرفتار شدنش در جمعی که اسیر «لفظ» مانده بودند و «زبان حال» معلمان وظیفه‌شناس را در نمی‌یافتند می‌اندازد: «در «جامع بعلبک» کلمه‌ای چند به طریق وعظ می‌گفتم با جماعتی افسرده، دل مرده و راه از صورت به معنی نبرده... دیدم که نفسم درنمی‌گیرد و آتشم در هیزم‌تر ایشان اثر نمی‌کند. دریغ آمدم تربیت ستوران و آینه‌داری در محله کوران ولیکن در معنی باز بود و سلسله سخن دراز...»

بعد از پخش بریده‌ای از صدای یک معلم گیلانی که تلاش داشت با برقراری ارتباط مجازی با دانش‌آموزان کلاسش که همچون سایر دانش‌آموزان کشور برای پیشگیری از همه‌گیری بیماری «کرونا ویروس» از حضور در کلاس درس محروم مانده بودند، به ادامه تدریس درس ریاضی بپردازد و در این بین اشتباهی لفظی در به کار بردن کلمه «آنلاین» داشت، متاسفانه شاهد پاره‌ای از لودگی‌ها و تمسخرهای دور از شان و ادب در فضای مجازی علیه ایشان بودیم.

خانم «صفایی» و همسر بزرگوارش جناب استاد «صمدزاده» را از سال‌ها پیش می‌شناسم. آقای صمد‌زاده از اساتید به نام خوشنویسی شهر آستارا، استان گیلان و کشور است و استاد خود من در دوران تحصیل در دوره تربیت معلم در شهر آستارا بود. سال گذشته سفری کاری به این شهر داشتم و توفیق شد تا از نو ایشان و همسر گرامیشان را زیارت و از هم صحبتی با پرمهرشان بهره‌مند شوم. جناب استاد یک جلد از کتاب‌شان که حاوی تصاویری از هنرنمایی ایشان با خوشنویسی بر روی انواع بشقاب‌ها بود به بنده هدیه دادند و اوقات به مرور خاطرات و شنیدن تجارب و توصیه‌های ایشان و حاج خانم صفایی گذشت.

«صفایی» خانم معلم خوشنام، خوش‌رو و شیرین‌زبانی که با وجود 67 سال سن و با گذشت 17 سال از بازنشستگی در حالی که هر سه فرزند تنی خودش را هم با تحصیلات عالیه تحویل جامعه داده است؛ همچنان با وظیفه‌شناسی و خستگی‌ناپذیری تحسین برانگیزی، عرصه آموزش را خالی نکرده و نمی‌تواند نسبت به آینده کودکان شهر و کشورش بی‌تفاوت باشد.

بر آن «آتش درونی» درود می‌فرستم که 47 سال ممتد فروزان ماند تا بالاخره در «هیزم ترِ جماعتی افسرده، دل مرده و راه از صورت به معنی نبرده» اثر بگذارد و اکنون شاهد این موج عظیمی باشیم که نه تنها در دفاع از ایشان برخاسته بلکه باعث شد تا زحمات و تلاش‌ها و مسئولیت‌شناسی جامعه بزرگ معلمان کشور بیش از پیش دیده و قدر دانسته شود.

*مدیرکل آموزش و پرورش گیلان

منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار