مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی:

کلاس های درس باید از الگوی سنتی متکلم‌ وحده فاصله بگیرند

ارومیه (پانا) - شورای دبیران دبیرستان دخترانه نمونه دولتی آذری ناحیه ارومیه با حضور علی اکبر صمیمی مدیرکل، معاونین آموزش ابتدایی و متوسطه، معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع و رئیس اداره ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش استان و مدیر و معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش ناحیه یک ارومیه در باشگاه فرهنگیان برگزار شد.

کد مطلب: ۱۶۳۲۹۹۹
لینک کوتاه کپی شد
کلاس های درس باید از الگوی سنتی متکلم‌ وحده فاصله بگیرند

در نشست تخصصی شورای دبیران دبیرستان نمونه آذری مدیریت آموزش و پرورش ناحیه یک ارومیه، مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به اصول سیاست‌گذاری مبتنی بر شواهد و در چارچوب اسناد بالادستی نظام تعلیم و تربیت، اظهار داشت: راهبردهای اجرایی آموزش و پرورش، منبعث از سیاست‌های کلان دولت و به‌ویژه تأکیدات مقام عالی ریاست جمهوری است که دو مؤلفه بنیادین، یعنی توسعه زیرساخت‌های فیزیکی آموزشی و تحقق عدالت در کیفیت یاددهی-یادگیری، به‌عنوان محورهای راهبردی در دستور کار قرار گرفته‌اند. 

وی با اشاره به تأثیر تراکم دانش‌آموزی در کلاس‌های درس بر شاخص‌های انگیزشی و شناختی افزود: افزایش تعداد دانش‌آموزان در یک کلاس، موجب کاهش تعاملات آموزشی، افت انگیزه تحصیلی، تضعیف کیفیت یادگیری و اختلال در فرایندهای شناختی می‌گردد و امری است که مستقیماً بر اثربخشی راهبردهای تدریس و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان تأثیرگذار است. 

صمیمی با تأکید بر ضرورت مداخلات هدفمند در حوزه بازماندگی از تحصیل تصریح کرد: با بهره‌گیری از رویکردهای داده‌محور، تحلیل نرخ گذر تحصیلی و شناسایی تارکان آموزش، می‌توان با طراحی مداخلات ترمیمی، دانش‌آموزان خارج‌شده از چرخه رسمی آموزش را بازگرداند و از انقطاع تربیتی جلوگیری نمود. 

وی با اشاره به دغدغه‌های توسعه‌گرایانه ریاست محترم جمهوری خاطرنشان کرد: دکتر پزشکیان، به‌عنوان کنشگر علمی و استاد دانشگاه، با درک عمیق از اقتضائات نظام آموزشی، بر ضرورت بازآرایی ساختارهای ناکارآمد و نوسازی نظام تربیتی کشور تأکید دارند. 

مدیرکل آموزش و پرورش استان در ادامه با اشاره به پیشرفت پروژه‌های عمرانی آموزشی بیان نمود: تکمیل قریب به ۳۹۸ واحد آموزشی در افق زمانی دوساله، گامی بلند در راستای رفع چالش‌های زیرساختی و تحقق عدالت فضایی در آموزش است. امری که مستلزم هم‌افزایی نهادی و مشارکت اجتماعی در سطح استان می‌باشد. 

وی عنوان کرد: تحقق این چشم‌انداز، نیازمند بسیج سرمایه‌های انسانی، بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی و نهادینه‌سازی فرهنگ مسئولیت‌پذیری جمعی در ساخت آینده‌ای دانایی‌محور است. 

 صمیمی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر تحول در پارادایم‌های تدریس گفت: کلاس درس باید از الگوی سنتی متکلم‌ وحده فاصله گرفته و به بستری برای تعاملات چندسویه، یادگیری مشارکتی و چالش‌برانگیز بدل شود. راهبردهای فعال، پژوهش‌محور و گروه‌محور باید جایگزین الگوهای انفعالی و حافظه‌محور گردند. 

وی در پایان با اشاره به ضرورت رعایت تفاوت‌های فردی در فرایند آموزش اذعان نمود: نظام ارزشیابی باید مبتنی بر طبقه‌بندی سطوح شناختی، سبک‌های یادگیری و توانمندی‌های فردی دانش‌آموزان طراحی شود چرا که همسان‌سازی تراز نمره‌ای، مغایر با اصول روان‌سنجی، عدالت آموزشی و فلسفه تربیت فردمحور است. 

گفتنی است این نشست، نقطه عطفی در بازاندیشی راهبردهای آموزشی استان و گامی مؤثر در جهت تحقق اهداف سند تحول بنیادین و ارتقاء سرمایه انسانی در زیست‌بوم دانایی‌محور کشور تلقی می‌گردد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار