معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان‌ شرقی:

بازی‌ محوری و بهره‌گیری از ادبیات کودک در تدریس فارسی پایه اول مورد تأکید است

تبریز (پانا) - معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان‌ شرقی بر استفاده معلمان از بازی‌محوری، فعالیت‌ های تعاملی و ادبیات کودک در تدریس «فارسی خوانداری» پایه اول تأکید کرد.

کد مطلب: ۱۶۳۹۰۰۸
لینک کوتاه کپی شد
بازی‌ محوری و بهره‌گیری از ادبیات کودک در تدریس فارسی پایه اول مورد تأکید است

در پی تأکید بر رویکردهای نوین آموزش در دوره ابتدایی، علیرضا اکبری معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار پانا بر ضرورت بهره‌گیری از بازی‌محوری و ادبیات کودک در آموزش کتاب «فارسی خوانداری» پایه اول تأکید کرد.

 در سال‌ های اخیر بارها بر یادگیری فعال در دوره ابتدایی تأکید شده است. در استان آذربایجان‌ شرقی چه رویکردی دنبال می‌شود؟

برنامه‌ های آموزش ابتدایی استان کاملاً همسو با اسناد بالادستی، از جمله سند تحول بنیادین و شایستگی‌های پایه طراحی شده است. در پایه اول، یادگیری باید در محیطی شاد، مشارکتی و جذاب اتفاق بیفتد تا دانش‌آموزان بتوانند مهارت‌های شنیدن، سخن‌گفتن و خواندن را به‌صورت طبیعی و تدریجی کسب کنند.

 شما از بازی‌ محوری صحبت می‌کنید. این شیوه در تدریس فارسی چه تأثیری دارد؟

 تجربه مدارس ما نشان می‌دهد که فعالیت‌های مبتنی بر بازی، قصه، شعر، نمایش خلاق و گفت‌وگو تأثیر بسیار مثبتی بر یادگیری دارند. ترکیب بازی‌محوری با ادبیات کودک نه‌تنها به روان‌خوانی و تقویت بیان کمک می‌کند، بلکه در شکل‌گیری هویت زبانی و علاقه‌مندی به کتابخوانی نیز نقش تعیین‌کننده دارد. وقتی آموزش از حالت خشک و مستقیم خارج می‌شود، دانش‌آموز با انگیزه بیشتری وارد فرایند یادگیری می‌شود.

به تفاوت‌ های فردی دانش‌ آموزان هم اشاره کرده‌اید. این موضوع چه اهمیتی در آموزش فارسی پایه اول دارد؟

توجه به تفاوت‌ های فردی بسیار مهم است. در پایه اول ممکن است برخی دانش‌آموزان نشانه‌هایی از اختلالات یادگیری مانند نارساخوانی داشته باشند. معلمان باید با مشاهده دقیق و استفاده از روش‌های مناسب، هم به شناسایی این مشکلات و هم به پیشگیری و حمایت آموزشی کمک کنند. مداخله به‌موقع می‌تواند مسیر تحصیلی دانش‌آموز را کاملاً تغییر دهد.

 نقش خانواده‌ها در تقویت مهارت‌ های زبانی چقدر پررنگ است؟

خانواده‌ها نقشی اساسی دارند و  اگر والدین بدانند چگونه می‌توانند در خانه مهارت‌ های زبانی فرزندشان را تقویت کنند، یادگیری مدرسه بسیار مؤثرتر خواهد شد لذا  ما از مدارس می‌خواهیم با ارائه راهنمایی‌ های کاربردی، مشارکت والدین را در مسیر یادگیری هدفمند و اصولی کودکان افزایش دهند.

جمع‌بندی شما درباره مسیر آموزش فارسی در پایه اول چیست؟

 اگر آموزش فارسی بر پایه بازی‌ محوری، ادبیات کودک، فعالیت‌ های تعاملی و توجه به ویژگی‌ های فردی پیش برود، یادگیری عمیق و پایدار شکل می‌گیرد لذا  هدف ما همین است: ایجاد بستری برای رشد طبیعی مهارت‌ های زبانی و علاقه‌مند کردن کودکان به کتاب و خواندن.

خبرنگار : کوثر حسنی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار