گام‌های نو در مبارزه با آسیب‌های اجتماعی؛

وبینار ملی «نماد» در آذربایجان شرقی/ بررسی جامع علل، پیشگیری و راهکارها

تبیین صحیح رسانه، ابزار پیشگیری

تبریز (پانا) - وبینار ملی «نماد» در آذربایجان شرقی از شناسایی آسیب‌ها تا تدوین راهکارهای پیشگیرانه در زیست‌بوم نوین امروز ۱۲ مرداد در تالار معلم تبریز برگزار و نقش کلیدی رسانه در آگاه‌سازی عمومی و ایجاد نگرش مثبت تاکید شد.

کد مطلب: ۱۵۹۲۱۱۵
لینک کوتاه کپی شد
وبینار ملی «نماد» در آذربایجان شرقی/ بررسی جامع علل، پیشگیری و راهکارها

امروز، ۱۲ مرداد، تالار معلم تبریز میزبان برگزاری وبینار ملی «نماد» بود؛ نشستی تخصصی که با هماهنگی معاونت فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی و با حضور کارشناسان و مدیران از سراسر استان به صورت وبینار با وزارت و به ریاست وزیر آموزش و پرورش  برگزار شد.

این وبینار که به صورت هفتگی برگزار می‌شود، گامی مهم در جهت مواجهه با چالش‌های رو به رشد آسیب‌های اجتماعی در محیط‌های آموزشی و ارائه راهکارهای مؤثر و متناسب با شرایط روز بود.

بررسی جامع آسیب‌های اجتماعی؛ از نمودارها تا ریشه‌ها

محور اصلی این وبینار، بررسی جامع و نموداری آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان بود. در این نشست، آمار دقیقی از وضعیت استان‌ها و چالش‌های موجود در مدارس ارائه شد. کارشناسان حاضر، با دقت به بررسی علل و عوامل ریشه‌ای بروز این آسیب‌ها، اعم از عوامل فردی، خانوادگی، اجتماعی و فرهنگی پرداختند. همچنین، با در نظر گرفتن «زیست‌بوم جدید» که شامل تغییرات فرهنگی، اجتماعی و فناوری‌های نوین است، تأثیرات این عوامل بر رده‌های سنی مختلف دانش‌آموزان مورد تحلیل قرار گرفت.

راهکارهای پیشگیرانه؛ هم‌افزایی در خانواده و مدرسه

یکی از مهم‌ترین خروجی‌های این وبینار، ارائه پیشنهاداتی عملیاتی در خصوص پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بود. تأکید ویژه‌ای بر لزوم همکاری و هم‌افزایی بین مدرسه و خانواده صورت گرفت؛ چرا که نقش خانواده در تربیت و محافظت از دانش‌آموزان در برابر آسیب‌های احتمالی، بسیار حیاتی است. همچنین، با در نظر گرفتن ویژگی‌های هر رده سنی و نیازهای خاص آن‌ها، راهکارهای متناسب با هر گروه سنی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

تبیین صحیح رسانه، ابزار پیشگیری

یکی از موضوعات مهم مطرح شده در جلسه امروز نماد نقش رسانه‌ها بود که به عنوان یکی از قدرتمندترین ابزارهای ارتباطی و اطلاع‌رسانی در عصر حاضر، نقشی حیاتی و چندوجهی در تبیین درست و غلط آسیب‌های اجتماعی ایفا می‌کنند.

این موضوع توسط علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش به این صورت تاکید شد که از یک سو، رسانه‌ها با پوشش خبری، تحلیلی و آگاهی‌بخشی نسبت به معضلات اجتماعی، می‌توانند در معرفی ابعاد مختلف آسیب‌ها، شناسایی عوامل مؤثر در بروز آن‌ها، و همچنین بیان پیامدهای ناگوارشان، نقش مؤثری ایفا کنند. این امر، موجب افزایش سطح دانش عمومی جامعه نسبت به مسائل اجتماعی شده و زمینه را برای درک صحیح و واقع‌بینانه نسبت به این پدیده‌ها فراهم می‌آورد. از سوی دیگر، رسانه‌ها با معرفی راهکارهای پیشگیرانه، تشویق به مشارکت اجتماعی، و ایجاد گفتمان سالم پیرامون مسائل آسیب‌زا، می‌توانند در کاهش شیوع و اثرات مخرب این آسیب‌ها نقش بسزایی داشته باشند.

وی اذعان داشت که مسئولیت رسانه‌ها در این زمینه بسیار خطیر است؛ زیرا انتشار اطلاعات نادرست، ایجاد تصویر کلیشه‌ای و یا پرداخت سطحی به مسائل اجتماعی، می‌تواند به جای حل مسئله، به تشدید و عادی‌سازی آن منجر شود. بنابراین، رسالت رسانه‌ها در این حوزه، ایجاب می‌کند که با رویکردی مسئولانه، اخلاق‌مدارانه و مبتنی بر اطلاعات دقیق، به تبیین درست و غلط آسیب‌های اجتماعی پرداخته و در جهت توانمندسازی جامعه برای مقابله با این چالش‌ها گام بردارند.

تدوین برنامه جامع؛ گامی به سوی مدارس امن و سالم

این وبینار، با هدف ایجاد یک دیدگاه جامع و بین‌رشته‌ای نسبت به مسئله آسیب‌های اجتماعی، به دنبال تدوین برنامه‌ای ملی و فراگیر بود. بررسی مشکلات مدارس، شناسایی خلاهای موجود و ارائه راهکارهای پیشگیرانه، همگی در راستای تحقق اهداف برنامه ملی «نماد» صورت گرفت تا بتوان گامی مؤثر در جهت ایجاد محیط‌های آموزشی امن‌تر، سالم‌تر و پویاتر برای دانش‌آموزان برداشت.

این نشست تخصصی، با هدف بررسی عمیق علل و عوامل آسیب‌های اجتماعی در مدارس، ارائه راهکارهای پیشگیرانه و بهره‌گیری از زیست‌بوم جدید، رده سنی، خانواده و سایر عوامل مؤثر، به صورت جامع و وبینار با وزارت برگزار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار