نهضت مدرسهسازی از دل مجالس ختم در تبریز جان گرفت
تبریز (پانا) - در روستای خلجان تبریز، مردم با حذف تشریفات مجالس ختم و اهدای مهارت و مصالح، مدرسهای را آجربهآجر ساختهاند؛ حرکتی الهامبخش که به الگوی مردمیسازی نهضت توسعه عدالت آموزشی در آذربایجان شرقی تبدیل شده است.

در این روستا، هر کس سهمی در مدرسهسازی ایفا کرده؛ یکی آجر آورده، دیگری پنجره ساخته و آنکه سالها از حرفه خود دور بوده، حالا برای رضای خدا کار نجاری انجام داده است. تلاشهای مردمی در خلجان نشان میدهد که آذربایجان شرقی نهتنها در جلب مشارکت خیران پیشتاز است، بلکه توانسته سنتهای حسنه را در مسیر توسعه آموزشی بهکار گیرد.
آذربایجان شرقی با بیش از ۷۵۰ هزار دانشآموز و ۶ هزار مدرسه، همچنان با کمبود فضاهای آموزشی و پرورشی روبروست و نهضت توسعه عدالت در فضاها و تجهیزات آموزشی، فرصتی مهم برای جبران این کاستیهاست. این استان همواره در اجرای خلاقانه امور خیر پیشگام بوده و در همین راستا، سنت اهدای هزینه مراسمات، به الگویی فراگیر در ساخت فضاهای آموزشی تبدیل شده است.
مردم استان از کارگر و معلم تا والدین دانشآموزان، در این مسیر همقدم شدهاند تا توصیه رئیسجمهور مبنی بر مردمیسازی توسعه فضاهای آموزشی محقق شود. از ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم، مسائل آموزشی و پرورشی در اولویت قرار گرفته و به گفته رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور، این روند از طریق ۷۲۰۰ گروه فعال در شبکه «شاد» پیگیری میشود؛ هدف اصلی، برچیدن مدارس سنگی و کانکسی در مناطق مختلف کشور است. در آذربایجان شرقی نیز، مدارسی با بیش از ۱۰ دانشآموز در اولویت ساماندهی قرار گرفتهاند.
در همین راستا، ۲۳۱ پروژه آموزشی در قالب ۱۱۰۴ کلاس درس در سطح استان اجرایی شده و برای همه این پروژهها، مسئولان مردمی از دل جامعه انتخاب شدهاند؛ افرادی که مدرسه را خانه دوم فرزندان میدانند و به دنبال آغاز یک تحول هستند.
روستای خلجان؛ الگویی از مدرسهسازی مردمی
در منطقه ۷ تبریز، روستای خلجان بهواسطه اقدامات خیرخواهانه یکی از اهالی به نام جواد پورنوری، به الگویی در مردمیسازی تبدیل شده است. اهالی این روستا با هدایت او، هزینه مراسمهای ختم عزیزان خود را صرف مدرسهسازی کردهاند و هر کس، هر مهارتی که داشته، در این پروژه بهکار گرفته است.
پورنوری، پدر یکی از دانشآموزان این روستا، در گفتگو، میگوید: فرزندم از دبستان فارغالتحصیل شده و وارد مقطع راهنمایی شد، اما وضعیت فیزیکی مدرسه بسیار نامناسب بود. این موضوع مرا به فکر چاره انداخت. سالها پیش، یکی از خیران ساختمان قبلی را برای بازسازی تخریب کرده و نیمهکاره رها کرده بود.
او ادامه میدهد: پس از انتشار تصویر مدرسه در فضای مجازی، مسئولان اداره نوسازی در محل حضور یافتند و راهنماییهایی ارائه کردند. در ادامه، خانوادهای که در دوران کرونا، هزینه احسان امام حسین (ع) را ذخیره کرده بود، مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان برای شروع بازسازی اهدا کرد. همین اتفاق، جرقهای برای دعوت از ریشسفیدان و هدایت هزینههای مراسمها به سوی مدرسهسازی شد.
پورنوری میگوید، همین اقدامات باعث شد تا حتی افرادی که سالها از حرفه خود فاصله گرفته بودند، بار دیگر وارد میدان شوند؛ از جمله یک نجار که بعد از بیش از یک دهه، به ساخت در و پنجره مدرسه پرداخت و آن را باقیاتالصالحات خود دانست. یک خیاط نیز دوخت پردهها را به عهده گرفت و آجرپزها هم بخشی از مصالح لازم را اهدا کردند. تخریب بنای قبلی مدرسه نیز با لودر و بیل مکانیکی، توسط اهالی و بدون دریافت هزینه انجام شد.
او با تأکید بر نقش اعتماد عمومی، میگوید: در مسجد روستا، بیش از ۸۰ درصد هزینههای مراسمهای ختم به امور خیریه از جمله مدرسهسازی اختصاص مییابد. در بسیاری از موارد، مردم اطلاع ندارند که چطور میتوانند کمک کنند، اما وقتی با آنها صحبت میکنیم، استقبال زیادی نشان میدهند.
اکنون، مدرسه نهضت ملی روستای خلجان با ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی در آستانه افتتاح قرار دارد و تنها مراحل نهایی نظیر رنگآمیزی باقی مانده است. پورنوری از مردم استان دعوت میکند با نهادینه کردن این فرهنگ و حذف تشریفات زائد، در مسیر توسعه فضاهای آموزشی گام بردارند.
تعهد ۲۳۱ پروژه، هدفگذاری برای عدالت آموزشی
مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی نیز با اشاره به شکلگیری تیمهای مردمی در پروژههای مختلف گفت: مسئولان پروژهها از سوی آموزش و پرورش به اداره کل نوسازی معرفی شده و تیمهایی ۳ تا ۵ نفره برای هر پروژه شکل گرفتهاند که هر یک وظایف خاص خود را پیگیری میکنند.
اسفندیار صادقی با بیان اینکه ایده اصلی نهضت مدرسهسازی از سوی رئیسجمهور مطرح شده، افزود: در هر دو سفر غیررسمی رئیسجمهور به تبریز، جلساتی تخصصی در زمینه آموزش برگزار شد و ما نیز متعهد شدهایم که پروژههای استان را به سرانجام رسانده و در این مسیر، پیشتاز کشور باشیم.
وی تصریح کرد: آذربایجان شرقی با اجرای ۲۳۱ پروژه در قالب ۱۱۰۴ کلاس درس، هدفگذاری بزرگی دارد. اغلب این پروژهها کوچکمقیاس بوده و مدارس سنگی و کانکسی با بیش از ۱۰ دانشآموز، در اولویت هستند.
صادقی همچنین از تحویل زمین برای ساخت مدرسه ۳۶ کلاسه در تبریز خبر داد و گفت: این پروژه کاملاً خیرساز بوده و تمامی دورههای تحصیلی را در بر میگیرد. همچنین، پروژهای مشابه در شهر جدید سهند توسط یکی از خیران نیکاندیش آغاز شده است.
وی از رتبه دوم استان در جذب خیرین مدرسهساز خبر داد و افزود: این دستاورد نتیجه زحمات آموزش و پرورش نواحی، اداره کل نوسازی و فرهنگ دوستداران تعلیم و تربیت در استان است.
به گفته وی، با مشارکت شهرداری تبریز، ۱۴ مدرسه در حال احداث است و آموزش و پرورش آمادگی دارد در ۵۰ مدرسه استان، زمین چمن مصنوعی احداث کند.
ارتقای سرانه ورزشی و برچیدن مدارس غیرایمن
مدیرکل آموزش و پرورش استان همچنین از جذب ۴۰ میلیارد تومان اعتبار ورزشی و ایجاد ۸۷ فضای ورزشی جدید با کمک مردم خبر داد و گفت: سرانه فضای آموزشی در چهار ماه اخیر از ۴۷ صدم به ۵۴ صدم متر مربع افزایش یافته و امیدواریم به میانگین یک متر مربع برای هر دانشآموز برسیم.
طبق اعلام اداره کل نوسازی مدارس آذربایجان شرقی، در حال حاضر ۳۱۶ مدرسه کانکسی در استان وجود دارد که ۷۴ مورد آن دارای بیش از ۱۰ دانشآموز است. از این تعداد، ۶۷ پروژه تا دهه فجر سال گذشته به اتمام رسیده و مابقی تا یک سال آینده باید ساماندهی شوند.
همچنین، ۱۴۷ مدرسه سنگی در استان شناسایی شده که ۶۲ مورد آن فعال و ۴۴ مورد دارای بیش از ۱۰ دانشآموز هستند و در اولویت اجرای نهضت مدرسهسازی قرار دارند.
ارسال دیدگاه