82 پروژه‌ در مناطق آزاد افتتاح می‌شود

تهران (پانا) - ۸۲ پروژه صنعتی، عمرانی و کشاورزی در ۵ منطقه آزاد و ۷ منطقه ویژه اقتصادی فردا در فاز نخست افتتاح پروژه‌های مناطق آزاد در دولت سیزدهم به افتتاح می‌رسد.

کد مطلب: ۱۲۸۰۳۰۳
لینک کوتاه کپی شد
82  پروژه‌ در مناطق آزاد افتتاح می‌شود

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، ۸۲ پروژه صنعتی، عمرانی و کشاورزی با بیش از ۶۱ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی قشم، ارس، کیش، انزلی و ماکو و مناطق ویژه اقتصادی پارسیان، سهلان، بوشهر، لرستان، لامرد، بجنورد و نمین به صورت همزان توسط رییس جمهور محترم به بهره برداری می رسد.
در این دوره از افتتاح پروژه های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ اشتغالزایی به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای بیش از ۸ هزار نفر ایجاد خواهد شد.
بر این اساس؛ ۲۵ پروژه صنعتی و کشاورزی در منطقه آزاد ارس به بهره برداری می رسد که مهم ترین آن افتتاح واحدهای پرشیان خودرو ارس، احداث گلخانه هیدرویونیک و صنایع سازه است. ارزش سرمایه گذاری ها در پروژه های «منطقه آزاد ارس» ۱۰ هزار و ۴۵۴ میلیارد ریال و ۸.۵ میلیون دلار است که برای ۳۹۵ نفر به صورت مستقیم فرصت شغلی جدید ایجاد کرده است.
۲۶ پروژه نیز در منطقه آزاد قشم به بهره برداری می رسد. ارزش سرمایه گذاری این پروژه ها در قشم ۲۰۷ میلیارد ریال و ۹۰ میلیون یورو است و تعداد فرصت شغلی ایجاد شده نیز ۴۷۷ نفر است.
همچنین در نخستین مراسم افتتاح پروژه های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ۸ پروژه را در منطقه آزاد کیش افتتاح می شود. ارزش سرمایه گذاری پروژه ها در کیش ۱۴ هزار و ۵۰۵ میلیارد ریال است که تماما توسط بخش دولتی و خصوصی تامین شده است. فرصت شغلی ایجاد شده نیز در این پروژه ها ۳۷۴ نفر خواهد بود که مهم ترین آن افتتاح هلی پورت و هلی پد فرودگاه، احداث انبار و سیستم انتقال بار از دریا به خشکی و بازسازی و به سازی سالن های ورزشی اسکواش است.
در منطقه آزاد انزلی نیز ۱۲ پروژه به ارزش سرمایه گذاری ۳ هزار و ۴۷۰ میلیارد ریال به بهره برداری می رسد. این پروژه ها امکان اشتغال ۳۵۵ نفر را به صورت مستقیم فراهم کرده است. ساخت خطوط لوله انتقال فراورده های فله مایع، واحد تولید تجهیزات پزشکی و واحد تولید لوازم جانبی تلفن همراه از جمله پروژه هایی است که قرار است در منطقه آزاد اروند افتتاح شود. بهره برداری از فاز اول دام پروری ۱۰ هزار راس منطقه آزاد ماکو با سرمایه گذاری ۲ هزار میلیارد ریالی که ۳۰۰ فرصت شغلی به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می کند، در این روز صورت می گیرد.

همچنین ۱۱ پروژه نیز در مناطق ویژه اقتصادی پارسیان، نمین، سهلان، بوشهر، لرستان، لامرد و بجنورد به بهره برداری می رسد.

مجموع ارزش پروژه های قابل افتتاح در منطقه ویژه اقتصادی پارسیان ۲۷.۹ میلیون یورو توسط بخش دولتی است. پست شماره ۷ و شماره ۸ بندر پارسیان از جمله مهم ترین موارد قابل افتتاح در این منطقه است. این پروژه ها در مجموع در منطقه ویژه اقتصادی پارسیان اشتغال ۱۰۰ نفر را به همراه دارد.
در منطقه ویژه اقتصادی سهلان نیز واحدهای طراحی و مونتاژ ماشین آلات صنایع کاغذسازی، تولید مواد ضدعفونی کننده و پاک کننده غیرالکلی، انواع یخچال و فریز افقی و عمودی غیر خانگی و یخچال و فریزر صندوقی خانگی با حجم سرمایه گذاری یکهزار و ۴۲۱ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۲۷۵ نفر به بهره برداری می رسد.
طرح توسعه کود شیمیایی و طرح توسعه واحد تولید قند کله از جمله طرح هایی است که در منطقه ویژه اقتصادی بوشهر با سرمایه گذاری ۵۲۰ میلیارد ریالی توسط بخش خصوصی به بهره برداری می رسد و بالغ بر ۸۰ فرصت شغلی به صورت مستقیم ایجاد می کند.
تصفیه خانه فاضلاب منطقه ویژه اقتصادی لرستان نیز روز پنجشنبه به بهره برداری می رسد که قابلیت تصفیه ۶۰۰ متر مکعب آب در روز را دارد و ۱۷ فرصت شغلی به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می کند. این طرح با سرمایه گذاری ۱۴۴ میلیارد ریالی بخش دولتی ساخته شد.
تکمیل عملیات اجرای سیل بند غربی منطقه ویژه لامرد که ۱۱۰ فرصت شغلی به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده است با سرمایه گذاری ۸۴ میلیارد ریالی بخش دولتی به نتیجه رسید.
اجرای شبکه روشنایی معابر منطقه ویژه اقتصادی بجنورد نیز طرح دیگری است که در مناطق ویژه اقتصادی با سرمایه گذاری ۱۳ میلیارد ریالی به بهره برداری خواهد رسید و ۲۰ فرصت شغلی نیز ایجاد می کند.
در مجموع این ۱۱ پروژه در مناطق ویژه اقتصادی، ۵۱۷ فرصت شغلی به صورت مستقیم، بالغ بر ۲ هزار و ۳۳۰ فرصت شغلی به صورت غیرمستقیم ایجاد می کند که با سرمایه گذاری ۲۴۱ میلیارد ریالی بخش دولتی، ۱۹۴۱ میلیارد ریالی بخش خصوصی و ۲۷.۹ میلیون یورویی ارزی به سرانجام رسید.

گفتنی است؛ در مجموع ۳۹ طرح صنعتی، ۳۹ طرح عمرانی و ۴ طرح کشاورزی در اولین فاز از افتتاح طرح های صنعتی، عمرانی و کشاورزی در مناطق آزاد در دولت سیزدهم افتتاح می شود و بالغ بر ۸ هزار فرصت شغلی به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این مناطق ایجاد می کند و نقشی بسزا در رفع بیکاری در مناطق محروم ایفا می کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار