یک متخصص بیماری‌های داخلی:

کرونای آفریقایی محصول 50 جهش است؛ افزایش سرعت انتشار و اوج‌گیری در سویه جدید

تهران (پانا) - یک متخصص بیماری‌های داخلی درباره سویه جدید ویروس کرونا گفت که سویه‌ جدید آفریقایی، محصول حدود 50 جهش است که 30 جهش آن در پروتئین اسپایک زنجیره رخ داده است، سرعت انتشار و اوج‌گیری آن هم نسبت به گونه‌های قبلی بسیار سریعتر است.

کد مطلب: ۱۲۳۴۲۸۲
لینک کوتاه کپی شد
کرونای آفریقایی محصول 50 جهش است؛ افزایش سرعت انتشار و اوج‌گیری در سویه جدید

مصطفی جلالی فخر، متخصص بیماری‌های داخلی در صفحه ایستاگرام خود درخصوص سویه جدید ویروس کرونا مطلبی با عنوان تازه‌نفس‌های آفریقایی نوشت.

به گفته وی، دلیل نگرانی جهان نسبت به این واریانت جدید که در آفریقای جنوبی شکل گرفته است، سرعت انتشار و اوج‌گیری بسیار سریع‌تری است که نسبت به گونه‌های قبلی دارد. آن هم در شرایطی که دنیا پس از دو سال خستگی جسمی، روانی و اقتصادی، پس از واکسیناسیون گسترده و فروکشی‌های چشمگیر، در انتظار زندگی معجزه‌گونه‌ی بدون کووید است.

جلالی فخر ادامه داد: سویه‌ جدید آفریقایی، محصول حدود 50 جهش است که 30 جهش آن در پروتئین اسپایک زنجیره رخ داده است، یعنی حدود دو برابر واریانت دلتا. پروتئین اسپایک همان جایی‌ است که هدف واکسن‌های کرونا هم است؛ اما این موضوع الزاما به معنای توانایی گریزپاییِ ویروس جدید از تاثیر واکسن‌ها نیست و هنوز هیچ قطعیتی در مورد میزان درگیری یا کشندگی‌اش وجود ندارد. فقط می‌دانیم که سرعت انتشار بالاتری دارد. آخرین خبر این که به محل شکل‌گیری‌اش هم محدود نمانده و جمعه، یک مورد در بلژیک شناسایی شده است.

به گفته این متخصص بیماری‌های داخلی، سازمان بهداشت جهانی به سرعت وارد عمل شده و ضمن ابراز نگرانی، خواستار اعمال محدودیت‌های شدید در مورد مسافران، رعایت پروتکل‌ها و تکمیل واکسیناسیون شده است.

وی افزود: همه کلافه‌ایم. جهش تازه بیش از همیشه، غافلگیرمان کرده است. اما چاره‌ای جز جدی‌گرفتن آن نداریم. هرچند به نظرم با وجود گستردگی واکسیناسیون، بعید می‌دانم دچار شبیخون اُمیکرون و پیک‌هایی با گستردگی و کُشندگیِ قبل شویم. با این‌حال نمی‌توان در مورد واریانتی که هنوز اطلاعات کاملی در مورد آن نداریم، خوشبینانه عمل کنیم. با توجه به تاثیر ۸۴درصدی واکسن در کاهش خطر بستری شدن به دلیل کووید، اولین و مهم‌ترین اقدام ضروری، تکمیل واکسیناسیون است و در عین حال باید استفاد‌ه‌ همگانی و درست از ماسک، حفظ فاصله و تهویه مناسب را جدی‌تر از قبل بگیریم تا ببینیم لشگر تاجدارهای جدید چه در سر دارند!

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار