در پاسخ به پانا مطرح شد؛

خزعلی: همه زنان سرپرست خانوار بیمه می‌شوند

تهران (پانا) - معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده از برنامه این معاونت برای پوشش بیمه‌ای زنان سرپرست خانوار در کشور خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۱۶۲۸۲
لینک کوتاه کپی شد
خزعلی: همه زنان سرپرست خانوار بیمه می‌شوند

انسیه خزعلی در اولین نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: نقش خبرنگاران بسیار مهم است و در حرکت دادن جامعه به سمت عدالت نقش دارند. در مورد مسایل زنان شبهات زیاد است و از طرفی حملات دشمن نیز در این خصوص زیاد است و می‌خواهند نقش خانواده را خلاف آنچه که هست نشان دهند.

وی درباره ازدواج گفت: باید به دنبال آن باشیم که تسهیلاتی برای ازدواج فراهم شود و راه را چه مادی و چه معنوی هموار کنیم. قوانینی که برای تسهیل ازدواج داریم کم نیست اما در اجرا مشکل دارد و ما اهتمام داریم که نظارت بر این قانون بیشتر شود و سازمان‌های متولی در این زمینه با ما همراه شوند. شرایط کشور و بودجه مهم است ویژگی‌های استان‌ها نیز مهم است و باید آسیب‌ها و مشکلات در هر استان شناسایی شود و بعد برای آن برنامه ریزی شود.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده درباره اصلی‌ترین مشکل زنان گفت: دنبال این هستیم برای مشکلات زمان راه حل پیدا کرده و آن‌ها را ترمیم کنیم و در مرحله بعد وضعیت زنان را از نظر کیفیت زندگی و سبک زندگی ارتقا دهیم تا زن را به جایگاه اصلی‌اش برسانیم. آموزش یکی از مهمترین مسایل است البته شاید یکی از مهمترین موضوعات مشکلات اقتصادی است. رفع محدودیت‌های اقتصادی و ایجاد کارآفرینی نیاز به آموزش و مهارت‌یابی دارد و حرفه آموزی و نخبه‌پروری و کشف استعداد و ایجاد زمینه برای شکوفایی این استعدادها از برنامه‌های ما است.

توضیح درباره دورکاری زنان در ایام کرونا

خزعلی درباره دورکاری زنان در ایام کرونا و ادامه شرایط دورکاری برای آن‌ها ادامه داد: در گذشته دورکاری در ادارات ما بود اما به رسمیت شناخته نمی‌شد. ترجیح زنانی که فرزندان کوچک دارند گاهی اوقات این است که در منزل و در کنار فرزندان اقدامات اجتماعی خود را انجام دهند. دورکاری هم به لحاظ اقتصادی به نفع دولت است و هم برای زنان شرایط بهتری را فراهم می‌کند تا در کنار فرزندانشان کارهای اجتماعی خود را انجام دهند.

نظر خزعلی درباره ورزش بانوان

وی در مورد ورزش بانوان نیز گفت:‌ از ورزش بانوان در بخش همگانی و قهرمانی حمایت می‌کنیم استعدادهای خوبی در این زمینه داریم که باید از کودکی شناسایی شوند و با حفظ ارزش‌ها و جنبه‌های مختلفی که یک زن باید داشته باشد در عرصه‌های بین المللی حضور پیدا کنند و خیلی از کشورهای مختلف انتظار الگوسازی در این زمینه را از ما دارند. به زنان به عنوان محور خانواده و مادر باید به طور ویژه نگاه شود باید به ورزش همگانی اهمیت داده شود و امکانات لازم داده شود، عدم استفاده از امکانات یکی از مشکلات است به سالن‌های ورزشی و پارک‌های ویژه زنان باید اهمیت داده شود تا زنان حضور پررنگ‌تر در ورزش همگانی داشته باشند.

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده درباره نقش زنان در سیاست‌های جمعیتی تصریح کرد: سیاست‌های جمعیتی اختصاصی به بانوان ندارد و یک بحث استراتژیک در کشور است و مرتبط با خانواده یعنی مرد و زن است. باید شرایط به گونه‌ای فراهم شود که زن و مرد در زمان مناسب ازدواج کنند که فرزندآوری داشته باشند سیاستهای جمعیتی بسیار مهم است و نقش زن البته در این خصوص مهم است. بیمه‌ها نیز باید به موضوع درمان‌های ناباروری توجه کنند.

وی در پاسخ به سوال پانا درباره سیاست جدید معاونت زنان درباره حمایت از زنان سرپرست خانواده اظهار کرد: زنان سرپرست خانوار از اولویت‌های نخست معاونت امور زنان است که ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی و اشتغال را شامل است. همه مطالباتی که زنان سرپرست خانوار را نگران کرده است، اولویت ما است و پیگیر هستیم تا بتوانیم همه زنان سرپرست خانوار را بیمه کنیم.

معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری گفت: بعد از بیمه زنان سرپرست خانوار، کارآفرینی و ایجاد اشتغال مناسب در کنار فرزندان، دغدغه ماست و در نهایت فرهنگسازی هم اهمیت دارد. زیرا زنان سرپرست خانوار مواردی را از نوع نگاه جامعه و امنیت مطرح می‌کنند که آنگونه که باید نیست و این فرهنگسازی باید وجود داشته باشد که زن سرپرست خانوار مجبور نباشد خود را طور دیگری در جامعه نشان دهد.

درخواست از مجلس برای تسریع در لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت

وی درباره لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت گفت: قوه قضاییه به این لایحه رسیدگی و آن را تصویب کرد و به دولت فرستاد. در در دولت قبل کمی ماندگار شد و بعد به مجلس رفت. از مجلس می‌خواهیم سریعتر به لایحه رسیدگی کنند. حتما از تجربیات قبلی استفاده می‌کنیم و اگر جاهایی نیاز باشد اصلاح می‌شود.

خزعلی درباره کودک همسری گفت: با هر نوع ظلمی که به زنان شود و ازدواج قبل از بلوغ که این ظلم را به زنان مضاعف کند موافق نیستیم. البته باید کار فرهنگی بسیاری در این زمینه صورت بگیرد و لازم است برنامه ریزی کاملی برای موضوع فرهنگی و به موازات آن اقدامات قانونی نیز انجام شود تا با چنین موضوعاتی مواجه نشویم.

وی درباره اظهارات رئیس قوه قضاییه مبنی بر تغییر قوانین به نفع زنان و اینکه تحقق این موضوع چقدر می‌تواند به احقاق حقوق زنان کمک کند؟ توضیح داد: از این رویکرد قوه قضاییه بسیار خوشحال شدیم و حتما نشست‌های در این زمینه خواهیم داشت قطعا دوست داریم از این شرایط استفاده کنیم و به سمت عدالت فراگیر حرکت کنیم عدالت فراگیر چیزی فراتر از عدالت جنسیتی است و امیدواریم قوه قضاییه در این زمینه به ما کمک کند و بتوانیم در این زمینه‌ها از ظرفیت همه دستگاه‌ها استفاده کنیم.

ما نماینده همه اقشار زنان هستیم

خزعلی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا شما نماینده همه اقشار زنان هستید، گفت: بله انشاالله. ما نماینده همه اقشار زنان هستیم.

توضیح درباره اخراج یک دانشجو از دانشگاه الزهرا

وی درباره اخراج یک دانشجو از دانشگاه الزهرا به نام آتنا فرقدانی نیز توضیح داد: درباره دانشجویانی که می‌خواستند از کارشناسی در مقطع ارشد تحصیل کنند به من اطلاع دادند که به آتنا فرقدانی پیام داده‌ایم برای ثبت‌نام شرکت کند که خانواده گفتند در زندان است. با مادرش صحبت کردیم. از بخش حقوقی خواستیم مشکل ایشان را پیگیری کنند. حتی اعلام کردیم در زندان هم می تواند درسش را ادامه دهد و ما جزوات را برای ایشان می فرستیم‌. در نهایت خانم فرقدانی به مرخصی آمد و در جلسه‌ای که داشتیم به او گفتم باید درسش را ادامه دهد و خواهش کردم ثبت‌نام کند اما برای ثبت‌نام نیامد و آن عکس را کشید و در اینترنت منتشر کرد. من ‌تلاش کردم اما نتیجه چیز دیگری شد در آنجا فهمیدم که ما مامور به نتیجه نیستیم. خبرنگاران باید از ما سند اخراج او را می‌خواستند و ما هم اسناد خودمان را ارائه می‌دادیم اما ما کسی را اخراج نکردیم.

خزعلی درباره ادعاهای برادر خود نیز توضیح داد: کسی که مدعی است باید سند بیاورد. دادگاه او را به جرم ‌نشر اکاذیب محکوم کرده است اما بازهم حرف‌های خود را می‌گوید البته بیشتر درباره خواهرم مطرح می‌شود. او باید درباره ادعاهای خود سند بیاورد. پدرم تا زمان حیاتش اجازه ندادند او به خانه پدری بیاید و نامه نوشتند که اگر موارد مربوط به مسائل اعتقادی و بدهی به بانک‌ها و بنیاد مستضعفان و همچنین حقوقی که از اشخاص ضایع کرده است را اصلاح کند، می‌توانند به خانه پدری بیاید.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری همچنین در پاسخ به سوالی درباره لایحه حمایت از زنان در برابر خشونت گفت:

وی درباره کودک همسری با تاکید بر لزوم در نظر گرفتن بلوغ فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و ... در ازدواج، اظهار کرد: با هر نوع ظلمی که به زنان شود و طبیعتا ازدواج قبل بلوغ که این ظلم را مضاعف کند، موافق نیستیم. کارگروهایی برای حل آن باید تشکیل شود. چه این ارتباط در قالب ازدواج و چه ارتباط‌هایی که قانونی نشده باشند در مرحله اول نیاز به کار فرهنگی دارد. یعنی حتی اگر قانون بگذارد و نتوانیم فرهنگ سازی داشته باشیم، باز کودکانی مورد معامله و اجحاف قرار می گیرند. لا زم است برنامه ریزی در این راستا از دو بعد فرهنگی و قانونی داشته باشیم. خیلی از مسایل را نمی توان با ابلاغ حل کرد و باید سبک زندگی و نوع نگاه عادلانه باشد و ظلم به فرزند چه پسر و چه دختر نباشد.

در 16 سالگی ازدواج کردم

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با اشاره به ازدواج خود در ۱۶ سالگی، گفت: ۱۶ سالگی داریم تا ۱۶ سالگی. من در ۱۶ سالگی شرط هایی برای ازدواج گذاشتم که فکر نمی‌کنم الان در سن ۱۶ سالگی کسی بگدارد. من شرط طلاق گذاشتم و امام توصیه می‌کردند که شرط طلاق بگذارید. من شرط مکان گذاشتم و پدرم گفتند با شرط طلاق موافق نیستم اما اگر تو می‌خواهی موافقم. نمی توان مرز سنی قرار داد و در این مساله رشد فکری بسیار مهم است».

وی درباره چرایی مسکوت ماندن مطالباتی نظیر گواهینامه موتور و یا ورود زنان به ورزشگاه‌ها، گفت: حتما باید کارگروهایی تشکیل و کار را تخصصی پیش ببریم و اگر تصمیمی گرفته شد، گزارش دهیم.

خزعلی درباره حذف غربالگری مادران باردار نیز توضیح داد: باید کارگروه‌های تخصصی تشکیل و در صورت جمع بندی اعلام کنیم. دوست داریم از جلساتی به صورت تریبون باز برای اظهار همه نظرات استفاده کنیم و به صورت تخصصی هم کارگروه‌هایی را برای کودک همسری و غربالگری و بحث حضانت می گذاریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار