معرفی فیلم های سی و نهمین جشنواره فیلم فجر (۳)

ابلق؛ فیلمی از کارگردان ثابت این سال‌های جشنواره فیلم فجر

تهران (پانا) - نرگس آبیار، کارگردان شناخته شده چند دوره اخیر جشنواره فیلم فجر در سی و نهمین دوره از جشنواره فیلم فجر با فیلم «ابلق» که به تهیه کنندگی همسرش، محمدحسین قاسمی ساخته شده است، حضور دارد. 

کد مطلب: ۱۱۵۵۵۶۳
لینک کوتاه کپی شد
ابلق؛ فیلمی از کارگردان ثابت این  سال‌های  جشنواره فیلم فجر

فیلم تازه نرگس آبیار با نام «ابلق» که پیش از این با نام «بی وقتی» پروانه ساخت گرفته بود با موضوع خانوادگی در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر داوری می شود.
آبیار با «شبی که ماه کامل شد»، «نفس» و «شیار ۱۴۳» و جوایزی که با این فیلم‌ها کسب کرد، به عنوان یک فیلمساز زن در سینمای ایران عرض اندام کرده بود، در فیلم تازه‌اش که بار دیگر با محوریت زنان ساخته می‌شود به سراغ یک سوژه اجتماعی رفته است.
فیلم «ابلق» از اواخر اردیبهشت در لوکیشنی واقع در شمال تهران جلوی دوربین رفته است.


داستان فیلم ابلق چیست؟
هنوز از خلاصه ای از داستان فیلم ابلق منتشرنشده اما شنیده ها حاکی است علی رغم اینکه اکثر بازیگران اصلی این فیلم با فیلم های ساخته شده قبلی نرگس آبیار مشترک است اما هرکدام با نقش و بازی کاملا متفاوت در این فیلم بازی کرده اند.
پیش از این امین میری پیرامون حضورش در فیلم سینمایی «ابلق» گفته بود: «به شخصه افتخار این را داشتم که بعد از فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل» شد بار دیگر همکاری مشترکی را با «نرگس آبیار» تجربه کنم و نقش من در این فیلم با نقشم در فیلم «شبی که ماه کامل شد» کاملا متفاوت است، شاید تنها شباهت این نقش با کاراکتری که در فیلم قبلی نرگس آبیار داشته ام این باشد که در هر دو فیلم سن شخصیتی که در آن بازی می کنم بالاتر از خودم است. در فیلم سینمایی «ابلق» نقش حسن را بازی می کنم که با شخصیت «نورالدین» شبی که ماه کامل شد تماما متفاوت است.»
وی درباره احتمال موفقیت فیلم جدید نرگس آبیار گفته بود: من فکر می کنم که فیلم سینمایی «ابلق» اثر خوبی از آب در بیاید، طی تجربه قبلی که با وی داشتم می دانم که در هنگام تولید یک فیلم اشراف کاملی بر موضوع و داستان دارد، آبیار از همان ابتدای پروژه می داند که از فیلم خود چه می خواهد و نسبت به شروع و پایان اثرش مطمئن است. به همین دلیل فکر می کنم که «ابلق» اثر بسیار جذابی از آب در بیاید.


مروری بر کارنامه نرگس آبیار
آبیار دانش‌آموختهٔ رشتهٔ ادبیات فارسی است و داستان‌نویسی را از سال ۱۳۷۶ آغاز کرد. آثاری برای نوجوانان پدیدآورده و مجموعه داستان‌های دو خط (سال ۱۳۷۸) و قصهٔ زنی که همه‌اش یأس‌های فلسفی داشت (سال ۱۳۸۱) و رمان‌های عروس آسمان (سال ۱۳۷۹) - دربارهٔ زندگی رابعهٔ عدویه - و کوه روی شانه‌های درخت (سال ۱۳۸۲) را برای بزرگسالان نوشت؛ رمان اخیر که مضمونی دربارهٔ جنگ ایران و عراق دارد، برندهٔ جایزهٔ هشتمین «جشنوارهٔ کتاب دفاع مقدّس» شده‌است.
او چهار فیلم‌نامه بلند سینمایی را نیز در کارنامهٔ ادبی خود دارد. از سال ۱۳۸۴ به ساخت فیلم‌های کوتاه و مستند روی آورد که نخستین تجربهٔ او، بن‌بست مهربان، برنده بهترین فیلم کوتاه داستانی از جشنواره ستایش شد و دربخش مسابقه چند جشنواره بین‌المللی نیز به نمایش درآمد.
از جمله جوایزی که فیلم های نرگس آبیار در جشنواره های مختلف کسب کرده، عبارتند از:
«اشیا از آنچه در آیینه می بینید به شما نزدیک ترند»، برنده جایزه بهترین کارگردانی از جشنواره فیلم کرتل زنان فرانسه۲۰۱۵ است. همچنین فیلم سینمایی «شیار۱۴۳»در سال 92 موفق به دریافت سیمرغ بلورین ویژه هیئت داوران در سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شد. این فیلم جایزه ویژه هیئت داوران از جشنوارهٔ فیلم والاکولومسکی روبژ مسکو (دفاع میهنی)۲۰۱۵، جایزه بهترین فیلمساز زن از جشنواره جیپور هند ۲۰۱۶ و جایزه بهترین فیلمساز زن از جشنواره داکا بنگلادش۲۰۱۶ را دریافت کرده است.
فیلم سینمایی «نفس» سومین کار سینمایی نرگس آبیار موفق به دریافت سیمرغ زرین بهترین فیلم بخش ملی سی و چهارمین جشنوارهٔ فیلم فجر شد. همچنین جایزه ویژه هیئت داوران برای بهترین فیلم با موضوع انقلاب اسلامی از چهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت را دریافت کرد. این فیلم جایزه بهترین کارگردانی از جشنواره فیلم زنان ونکوور کانادا و جایزه بهترین کارگردانی از جشنواره شب‌های سیاه تالین (استونی) را دریافت کرد. چهارمین ساخته نرگس آبیار با عنوان «شبی که ماه کامل شد» برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی از سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر شد.

گزارش فیلم های سی و نهمین جشنواره فیلم فجر را در زیر بخوانید:

آفتاب نیمه شب / آهنگ دو نفره

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار