افتتاح همزمان ۹ مرکز راهنمایی و مشاوره خانواده دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه در خراسان رضوی

تهران (پانا) - با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی مراسم افتتاحیه همزمان ۹ مرکز راهنمایی و مشاوره خانواده دانش‌آموزان با نیاز ویژه، امروز سوم آبان‌ماه در مشهد برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۳۳۵۳۸
لینک کوتاه کپی شد
افتتاح همزمان ۹ مرکز راهنمایی و مشاوره خانواده دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه در خراسان رضوی

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این مراسم با بیان اهداف راه اندازی مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده دانش آموزان استثنایی گفت: خانواده‌ ها رکن اصلی تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش استثنایی هستند و در این مراکز، مشاوره به کودکان و خانواده‌ها ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه با افتتاح این ۹ مر‌کز تعداد مراکز ‌مشاوره در حوزه استثنایی از 33 مرکز به ۴۲ مرکز می رسد گفت: این ۴۲ مرکز در سراسر کشور به دانش‌آموزان با نیاز ویژه و خانواده آن‌ها خدمت‌رسانی می‌کنند و در برخی از استان ها مراکز جامع مشاوره و توانبخشی نیز راه اندازی خواهد شد.

وی افزود: در یکسال گذشته ۲۴ مرکز مشاوره خانواده دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه معادل با ۵۷ درصد کل مراکز مشاوره و راهنمایی کشور به افتتاح رسیده است و به امید خدا این روند تا رفع کمبود ۱۶۵ مرکز مشاوره استمرار خواهد یافت.

حسینی با بیان اینکه نقش خانواده‌ها در تعلیم و تربیت بالااصاله است و خانواده ها در کنار معلم باید نقش اصلی را داشته باشند افزود:. اولیا اگر مشارکتی بالاصاله در تعلیم و تربیت نداشته باشند تعلیم و تربیت از کیفیت برخوردار نخواهد بود و در مطالعات صورت گرفته شده نیز یکی از ارکان اصلی نظام تعلیم و تربیت، همکاری اولیا با مدرسه است.

وی همچنین با بیان اینکه در اسناد بالادستی نیز بر نقش خانواده ها در تعلیم و تربیت تاکید شده است گفت: بند ۶-۱ سیاست های کلی تحولی در آموزش و پرورش، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری از ۱۳ بند، بیانیه ارزشها بند ۱۴ از ۳۰ بند سند تحول بنیادین، بیانیه ماموریت سند تحول بنیادین، هدف کلان ۲ از ۸ هدف کلان سند تحول بنیادین، راهبرد ۸ از ۱۵ راهبرد کلان سند تحول بنیادین و دست کم ۸ راهکار از ۱۳۱ راهکار عملی سند تحول بنیادین از جمله اسناد فرادستی که بر نقش و مشارکت خانواده در تعلیم و تربیت تاکید دارد .

حسینی با بیان اینکه در راستای مشارکت بیشتر خانواده ها بسته تحولی «مشارکت خانواده محور» در آموزش و پرورش استثنایی با شش برنامه در حال تدوین اظهار کرد:مشارکت خانواده در تعلیم و تربیت امری ضروری است اما بنا به شرایط دانش آموزان استثنایی این مشارکت در آموزش و پرورش استثنایی ضروری تر است و این ضرورت در عصر کرونا جدی تر شده است.

معاون وزیر در ادامه به تشریح ۶ برنامه بسته تحولی مشارکت خانواده محور پرداخت و اظهار کرد: ایجاد شبکه جامع اطلاع رسانی تخصصی به اولیاء در بستر فناوری اطلاعات و آموزش به خانواده ها دو برنامه این بسته تحولی هستند که برای تحقق این برنامه ها از ظرفیت سامانه ندای همراه و ظرفیت ۴۲ مرکز مشاوره خانواده و ۸۰۰ مشاور این مراکز در قالب صدای همراه استفاده خواهد شد و همچنین هر مرکز مشاوره و راهنمایی خانواده، پایگاه جامع آموزش مجازی برای خانواده ها خواهد شد.

وی افزود: با توجه به اینکه مدرسه باید پایگاه توسعه محلی شود و در محله نیز مرجعیت پیدا کند، سومین برنامه این بسته تحولی با عنوان "تسهیل مشارکت اجتماعی در توسعه محلی برای دانش آموزان با نیاز های ویژه" تدوین شده است.

حسینی چهارمین برنامه بسته تحولی مشارکت خانواده محور را راه اندازی پارلمان مشورتی اولیاء دانش آموزان استثنایی دانست و افزود: رصد سیاست ها و واسپاری فعالیت ها به اولیای توانمند در قالب ایجاد پارلمان مشورتی اولیاء محقق خواهد شد.

معاون وزیر "همیار معلم" را پنجمین برنامه این بسته تحولی دانست و گفت: در راستای مشارکت راهبردی خانواده ها در امر تعلیم و تربیت فرزندانشان اولیا باید به عنوان دستیاران حرفه ای معلمان به کمک تعلیم و تربیت بیایند.

حسینی آخرین برنامه این بسته تحولی را " مدرسه یاری" اولیاء دانست و افزود: مدرسه یک جامعه کوچک است و تمام یاوری هایی که در جامعه وجود دارد می تواند در مدرسه نیز شکل گیرد و بر همین اساس و با استفاده از ظرفیت اولیاء می توان میزهای یاوری مختلف نظیر اولیای هنریار، توان یار ، سلامت یار را در مدارس راه اندازی کرد.

حسینی همچنین در خصوص وضعیت مراکز مشاوره گفت: در حال حاضر مجوز ۳۵ مرکز مشاوره صادر شده است که ۳۱ مرکز آن فعالند و در ۴ استان همدان، مرکزی، سیستان و بلوچستان و ایلام نیز مجوز گرفته اند ولی هنوز فعال نشده اند و ۵ استان مازندران، گیلان، گلستان، اردبیل و آذربایجان غربی نیز هنوز مجوز نگرفته اند.

وی همچنین افزود: تعداد این مراکز طی سالهای ۹۸ و ۹۹ به ترتیب ۹ و ۱۴ مرکز بوده و در مجموع تعداد آن ۲۳ مرکز می باشد که این تعداد در نگاه به سالهای ۹۳، ۹۶ و ۹۷ که به ترتیب ۱، ۳ و ۷ مرکز بوده ، رشد چشمگیری را داشته است.

وی افزود: در بخش توسعه کیفی این مراکز نیز تجهیز این مراکز، استاندارد سازی نیروی انسانی و ایجاد مراکز جامع‌ آموزشی ، مشاوره ای و توابخشی از جمله برنامه های در دست اجرا است.

معاون وزیر در ادامه به بیان آماری از تعداد دانش آموزان استثنایی استان خراسان رضوی پرداخت و گفت: در خراسان رضوی ۳۰۹ مدرسه خاص ، یک هزار ۶۶۴ مدرسه پذیرا و ۷۷ مرکز پشتیبان وظیفه تعلیم و تربیت دانش آموزان استثنایی را بر عهده دارند

وی افزود: تعداد مراکز اختلالات یادگیری این استان نیز ۷۴ مرکز است که از این تعداد ۶۳ مورد آن دولتی و ۱۱ مورد نیز غیر دولتی می باشد که ۲۵ مورد آن فقط در سال جاری افتتاح شده است

وی تصریح کرد: ۹۰ مشاور و ۲۰ رابط مشاور در سطح استان خراسان رضوی مشغول خدمت به دانش آموزان استثنایی در حوزه خدمات مشاوره ای هستند.

شایان ذکر است در مراکز مشاوره خانواده دانش آموزان استثنایی خدمات و فعالیت هایی از قبیل ؛ مشاوره کودک ، مشاوره خانواده ، مشاوره تحصیلی، مشاوره فردی و گروهی ، گفتار درمانی ، کار درمانی و بازی درمانی ارائه می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار