معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز خبر داد؛

کاهش میانگین سنی مبتلایان و فوتی های کرونا در خوزستان

اهواز (پانا) - معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به افزایش سرایت پذیری ویروس کرونا عنوان کرد دامنه سنی در این بیماری تغییرات نگران کننده ای داشته، در گذشته این بیماری در افراد مسن و دارای بیماری زمینه ای بیشتر دیده می شد، اما اکنون موارد متعددی از ابتلا به کرونا در بین کودکان دیده می شود و طبق بررسی های صورت گرفته میانگین سن فوتی های کرونا در استان کاهش پیدا کرده و از 67 سال به حدود 66 تا 65 سال رسیده است.

کد مطلب: ۱۱۲۸۴۱۴
لینک کوتاه کپی شد
کاهش میانگین سنی مبتلایان و فوتی های کرونا در خوزستان

سید محمدعلوی صبح امروز در جمع خبرنگاران در خصوص وضعیت کرونا در خوزستان اظهار کرد: بعضا از اصطلاح "موج" برای تشریح وضعیت کرونا استفاده می شود، اما این کلمه صحیح نیست و در حقیقت ما در پیک های متعدد بیماری کرونا قرار گرفتیم.
او با اشاره به اینکه پیک سوم کرونا هم در کشور شروع شده، عنوان کرد: در حال حاضر موارد ابتلا و مرگ در استان به نسبت کشور کمتر است، اما در آغاز پیکی هستیم که پیش بینی ما این است این وضعیت می تواند به حالتی برسد که مشکلات بسیاری را برای ما به وجود آورد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خاطرنشان کرد: علاوه بر کرونا مسائل دیگری هم در استان داریم که باید به آن ها توجه کنیم به طور مثال همیشه در جمعیت یک جامعه دو گروه کودکان زیر پنج سال و افراد بالای 60 سال به عنوان شاخص در نظر گرفته می شوند.
علوی ادامه داد: کودکان، نسل آینده هر کشوری هستند و از این نظر مورد توجه قرار می گیرند و اصل اساسی جامعه که سلامت آنها است می بایست براساس توجه خاص به کودکان باشد و از آن جایی که سالمندان نمایی از گذشته هر مملکت محسوب می شوند توجه به آن ها باعث ایجاد انگیزه و شوق در سایر افراد جامعه می شود.
او یادآور شد: منظور از افراد سالخورده جمعیت بالای 60 سال است البته براساس طبقه بندی های موجود ما آن ها را به گروه های سنی مختلفی تقسیم می کنیم؛ افراد 60 تا 74 سال "سالمند جوان"، 75 تا 89 سال "سالمند میانسال" و افراد بالای 90 سال "سالمند پیر" محسوب می شوند.

جمعیت خوزستان به نسبت کشور جوان تر است

رییس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: از حدود 83 میلیون جمعیت کشور حدود 6 میلیون و 898 هزار نفر را افراد بالای 60 سال تشکیل می دهند و باتوجه به اینکه خوزستان 5.8 درصد از جمعیت کل کشور را شامل می شود انتظار می رود تعداد افراد بالای 60 سال در استان 400 هزار و 85 نفر باشد، در حالی که براساس سرشماری سال گذشته 198 هزار و 744 سالمند در خوزستان داریم.
علوی با اشاره به اینکه جمعیت خوزستان به نسبت کشور جوان تر است، تاکید کرد: این موضوع که جمعیت سالمند خوزستان در مقایسه با کشور کمتر است جای امیدواری دارد. از طرف دیگر جمعیت افراد زیر پنج سال استان نیز در مقایسه با آماری که انتظار داریم بیشتر است و این وظیفه ما را سنگین می کند که در مقابل کودکانمان برنامه ریزی بهتری را برای آینده داشته باشیم.

تبعات منفی کرونا بر کودکان

او در رابطه با تبعات کرونا بر کودکان بیان کرد: کرونا موجب تغییر سبک زندگی ما در تمام ابعاد شد و کودکان نیز از این تغییرات که به ضرر جامعه است مصون نبودند و مشکلات و اختلالات روانی از تهدیدات کرونا برای کودکان زیر پنج سال بوده که باید این مساله مورد توجه قرار گیرد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: کودک به نشاط، شادی و تحرک نیاز دارد، اما در اثر کرونا و محدودیت هایی که برای آن ها ایجاد شده میزان بازی های خانگی و دید و بازدیدهای اقوام کاهش یافته که این موضوع موجب آسیب کودکان شده است. همچنین به دلیل در خانه محصور شدن، استرس و اضطراب در رفتار والدین ایجاد می شود و این مساله نیز باعث بدرفتاری نسبت به کودک می شود.
علوی عنوان کرد: یکی دیگر از اثرات منفی کرونا در سبک زندگی کودکان، کم تحرکی و مشکلات تغذیه آن هاست که موجب افزایش وزن و چاقی می شود و به دنبال آن مشکلات بسیاری از نظر سلامت جسم برای کودکان به وجود می آید. همچنین در شرایط کرونایی کودکان به جای رفتن به مهدکودک یا مدارس بیشتر وقت خود را در خانه سپری می کنند بنابراین میزان حوادث خانگی افزایش پیدا می کند.

میزان سرایت پذیری کرونا ویروس افزایش پیدا کرده است

او در ادامه با اشاره به تغییر در رفتار ویروس کرونا گفت: طبق مطالعات صورت گرفته میزان سرایت پذیری ویروس افزایش پیدا کرده است. در گذشته یک فرد آلوده می توانست سه تا چهار نفر از اطرافیان خود را مبتلا کند، اما اکنون این آمار بسیار بیشتر شده است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تاکید کرد: برخلاف گذشته اکنون خانواده هایی داریم که یک فرد آلوده تمام اعضای خانواده را به کرونا مبتلا کرده و این نشان دهنده افزایش واگیردار بودن و عفونت زایی ویروس کرونا است.

کاهش میانگین سنی مبتلایان و فوتی های کرونا

علوی بیان کرد: تغییر نگران کننده دیگر در خصوص دامنه سنی مبتلایان است. در گذشته این بیماری در افراد مسن و دارای بیماری زمینه ای بیشتر دیده می شد اما اکنون موارد متعددی از ابتلای کودکان به کرونا داریم و طبق بررسی های صورت گرفته متوسط سن فوتی های کرونا کاهش پیدا کرده است.
او افزود: در گذشته میانگین سنی فوتی های کرونا در استان 67 سال بود اما اکنون به حدود 66 تا 65 سال رسیده است. گرچه این رقم میانگین بوده و ما موارد فوت بسیاری از افراد 30 سال داشته ایم. بنابراین این ها نکاتی هستند که باید به آن ها توجه ویژه داشته باشیم تا بتوانیم از پیک دوم کرونا در فصل پاییز عبور کنیم.
رییس مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: وقتی موارد بیماری افزایش پیدا می کند سیستم درمان مجبور می شود تمام امکانات خود را متوجه کرونا کند که در نتیجه توجه به سایر بیماری ها کاهش می یابد و افراد دارای بیماری های زمینه ای از جمله بیماران کلیوی، ریوی و قلبی که باید تحت درمان قرار بگیرند در صورت عدم مراجعه به بیمارستان ها بیماری مزمن آن ها شدت پیدا می کند.

افزایش آمار مرگ و میر کرونا در بیماران دیابتی

علوی یادآور شد: از طرف دیگر سالمندان دارای بیماری زمینه ای که مبتلا به کرونا و در قرنطینه خانگی هستند به دلیل عوارض کهولت سن قادر نیستند به موقع داروهای مورد نیاز خود را مصرف کنند در نتیجه بیماری زمینه ای آن ها از کنترل خارج می شود. همچنین از همین بابت نیز است که آمار مرگ و میر کرونا در بیماران دیابتی افزایش یافته است. در گذشته 28 درصد موارد فوت کرونا در بین افراد دارای بیماری زمینه ای مربوط به بیماران قلبی عروقی بود که اکنون بیشترین آمار در این زمینه متعلق به بیماران دیابتی است.

شاخص های تغذیه ای ما در دوران کرونا هشدار دهنده است

او در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اثرات کرونا بر اقتصاد و وضعیت معیشتی افراد جامعه ادامه داد: کرونا بر سبد غذایی خانوار نیز اثرگذار بوده و ما از لحاظ شاخص های تغذیه ای در قبل از کرونا و در دوران کرونا خواسته یا ناخواسته وضعیت متفاوتی داشته ایم که این وضعیت غذایی برای ما هشدار دهنده است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در پاسخ به سوال پانا در خصوص چگونگی محاسبه آمار مبتلایان نهادهایی که سیستم درمانی مجزا دارند مانند نیروی انتظامی و شرکت نفت گفت: در مورد ویروس کرونا همه دستگاه ها و نهادها و همچنین آزمایشگاه های خصوصی موظف هستند که آمار خود را به بهداشت گزارش دهند، در غیر این صورت مرتکب خطا شده اند و این موضوع قابل پیگیری است.

افزایش بیمارستان های استان برای پذیرش بیماران کرونا

علوی در پاسخ به سوال دیگر پانا در رابطه با ظرفیت بیمارستان های خوزستان در پیک دوم کرونا در استان اظهار کرد: در پیک قبلی به این صورت عمل کردیم که همیشه متناسب با افزایش بیماران بستری ظرفیت تخت های بیمارستانی را افزایش می دادیم و در این راستا ابتدا بیمارستان رازی اهواز وارد مدار شد و با افزایش تعداد بیماران، بیمارستان های طالقانی، سینا، امیرالمومنین و بیمارستان ارتش نیز وارد چرخه کرونا شدند. در پیک دوم نیز همین رویه را داریم و قرار شده در صورت لزوم علاوه بر بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی سایر بیمارستان ها نیز بیماران کرونایی را پذیرش کنند.
او ادامه داد: در حال حاضر بیمارستان رازی، سینا، یک بخش آی سی یو از بیمارستان گلستان، بیمارستان های امیرالمومنین (ع) تامین اجتماعی و فاطمه الزهرا(س) نیروی انتظامی به مدار کرونا اضافه شده اند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عنوان کرد: در پیک قبلی گرچه برخی روزها تا 250 مورد بستری در بیمارستان ها داشتیم، اما هیچ مشکلی از نظر پذیرش بیماران کرونایی در استان به وجود نیامد، اما به هر حال سیستم درمان هر مملکتی تاب آوری خاصی دارد و نمی توان تمام خانه ها را به بیمارستان تبدیل کرد. بنابراین اصل کار این است که ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی اقدامات پیشگیرانه انجام شود و تمام کارهایی که انجام می دهیم باید در جهت کاهش موارد بیماری باشد.
علوی در پاسخ به پرسش دیگر پانا در خصوص اعمال محدودیت های کرونایی بیان کرد: در پیک اول کرونا در کشور، استان پیشگام در اعمال محدودیت ها بودیم؛ مرزهای ورودی خوزستان بسته شد و مدارس و دانشگاه ها زودتر از سایر استان ها تعطیل شدند اما در 23 و 31 فروردین ماه بازگشایی ها توسط دولت اعلام شد و از آن زمان به بعد این اختیار که استان ها در راس تصمیم گیری در این خصوص باشند از آن ها گرفته شد.

استان ها نمی توانند خارج از سیاست های ستاد ملی کرونا اقدام به تعطیلی کنند

این فوق تخصص عفونی در بخش دیگر در خصوص تعطیلی و ایجاد اقدامات پیشگیرانه عنوان کرد: در آخرین جلسه ستاد ملی کرونا اعلام شد اگر قرار شد در استانی محدودیتی ایجاد شود استاندار این درخواست را به تهران منتقل کند تا با هماهنگی وزارت کشور و بهداشت به آن رسیدگی شود و در صورت نیاز اجازه تعطیلی داده شود، بنابراین استان ها نمی توانند در راس این امر و خارج از سیاست های ستاد ملی کرونا اقدام به تعطیلی کنند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: با این وجود محدودیت ها براساس دستورالعمل های بهداشتی مشخص هستند. مانند اینکه در وضعیت قرمز تنها صنوف کم خطر و بی خطر اجازه فعالیت دارند و فعالیت صنوف پرخطر با محدودیت مواجه می شود به طور مثال رستوران ها به صورت بیرون بر خدمات دهی می کنند و یا باشگاه ها تعطیل هستند.

تصمیم گیری در خصوص تعطیلی مدارس حاکمیتی است

علوی یادآور شد: در گذشته اعلام می کردیم مدارس نیز در وضعیت قرمز تعطیل باشند، اما در حال حاضر تصمیم گیری در این زمینه حاکمیتی است و در اختیار ستاد ملی کرونا است و ما تنها می توانیم اگر در کلاس درسی عفونت رخ داد اعلام کنیم به مدت دو هفته آن کلاس غیرحضوری برگزار شود و اگر شیوع ویروس در بیش از یک کلاس یک مدرسه رخ داد به مدت دو هفته آموزش در کل مدرسه غیرحضوری صورت گیرد اما تعطیلی جزو اختیارات ما نیست.
او با تاکید بر اینکه انتظار اعمال محدودیت های آنچنانی که در پیک اول داشتیم اکنون از اختیارات ما خارج است و باید در ستاد ملی کرونا در این زمینه تصمیم گیری شود، افزود: پنج روز گذشته مکاتبه ای با استاندار داشتیم و یک سری پیشنهادات را ارائه دادیم که ایشان در ستاد کرونای استان آن ها را مطرح کردند و قرار است بررسی ها در این زمینه صورت گیرد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عنوان کرد: باتوجه به اینکه ما در بهداشت تصمیم گیرنده نیستیم و سیستم نظارتی هستیم پیشنهادات خود را می دهیم، اما اینکه چه اندازه آن ها قابل قبول و اجرایی باشد به مصوبات ستاد کرونا در استان و کشور برمی گردد.

مدارس حاشیه ای استان به لحاظ رعایت پروتکل های بهداشتی وضعیت خوبی ندارند

علوی در بخش دیگری از صحبت هایش بیان کرد: همکاران بهداشت محیط ما روزانه از حدود پنج هزار مدرسه موجود در استان بازدید می کنند و همان طور که در ستاد کرونای استان اعلام کرده ایم مدارس ما به خصوص در مناطق حاشیه و دور افتاده وضعیت خوبی به لحاظ رعایت پروتکل های بهداشتی ندارند و در مجموع ما گزارشی مبنی بر اظهار نارضایتی از عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس داشته ایم.

شیوه نامه های بهداشتی در ادارات دولتی و بانک ها رعایت نمی شود

او همچنین با انتقاد از عدم رعایت شیوه نامه های بهداشتی در ادارات دولتی و بانک ها گفت: در جلسه ستاد کرونا در خوزستان از استاندار خواستیم که این دستورالعمل ها خروجی داشته باشند و قول دادند با اداراتی که پروتکل های بهداشتی را رعایت نکنند برخورد شود.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خاطرنشان کرد: طبق اعلام ستاد ملی کرونا برای مسئولان اداراتی که دستورالعمل های بهداشتی را رعایت نکنند مجازات تعیین شده است؛ در صورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی اول اخطار به آن ها داده می شود، در مرحله بعد تذکر کتبی در پرونده آن ها درج می شود و در مرتبه سوم حکم انفصال از خدمت دریافت می کنند.

افرادی که ماسک نمی زنند جریمه می شوند

علوی با بیان اینکه باید حداقل در اماکن و ادارات دولتی که می توانیم کنترل بر آن ها داشته باشیم نظارت ها محکم و جدی صورت گیرد، افزود: ستاد ملی کرونا پیگیر این موضوع است که استفاده از ماسک برای عموم مردم در خارج از خانه اجباری شود و در صورت عدم رعایت این امر توسط مردم مانند سایر کشورها مجازات برای افراد در نظر گرفته شود که در جلسه ستاد کرونای آینده قرار است میزان این جریمه و مجازات تعیین شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار