اعلام جزئیات برترین‌های هفدهمین جشنواره کتاب رشد

تهران (پانا) - دبیر هفدهمین جشنواره کتاب رشد خبر داد 959 عنوان کتاب به مرحله نهایی این جشنواره راه یافته‌اند که 120 عنوان آن توسط گروه‌های داوری کاندیدای کسب جایزه شده‌اند، 15 عنوان کتاب به‌عنوان کتاب‌های برگزیده و 39 عنوان کتاب به عنوان کتاب‌های تقدیری انتخاب شده‌اند.

کد مطلب: ۹۷۳۱۹۱
لینک کوتاه کپی شد
اعلام جزئیات برترین‌های هفدهمین جشنواره کتاب رشد

مسعود فیاضی دبیر هفدهمین جشنواره کتاب رشد در نشست خبری که صبح امروز در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد گفت: «این جشنواره از مهم‌ترین جشنواره‌های وزارت آموزش و پرورش است و مهم‌ترین ماموریت آن شناسایی و قدردانی از کتاب‌های مناسب نظام تعلیم و تربیت کشور است.»

او ادامه داد: «کتاب‌های درسی مدارس در قالب حوزه قالب‌هایی مانند شعر و داستان و رمان و تاریخ و... که در خود کتاب وجود دارد نیازمند پشتیبانی هستند. برای پشتیبانی یا سازمان پژوهش وارد عمل می‌شود یا از ناشران خصوصی کمک می‌گیرد. این جشنواره در راستای ساماندهی شناسایی و قدردانی از کتاب‌های آموزشی و کمک‌درسی که توسط بخش خصوصی تولید می‌شوند، فعالیت می‌کنند. این کتاب‌ها در قالب بسته‌های یادگیری سازمان پژوهش وارد مدارس می‌شوند.»

فیاضی گفت: «حوزه‌هایی که این جشنواره پوشش می‌دهد بسیار متنوع است و شامل حوزه‌های ادبیاتی مانند شعر داستان و حوزه‌های دیگر مانند فیزیک، ریاضی و شیمی می‌شود. گروه علمی در این جشنواره وجود دارد که کتاب‌ها در قالب آن تقسیم‌بندی می‌شوند.»

او افزود: «جشنواره کتاب رشد نقطه پایانی یک فرایند یک ساله است. در این فرایند ناشران کتاب آثار خود را در سامانه وارد می‌کنند، در فرایند ارزیابی قرار می‌دهند، تعداد ناشرین که امسال کتاب‌های خود را وارد سامانه کردند حدود۱۱۳۰ نفر بوده است. کتاب‌های ناشرین با ارزیابی که انجام می‌گیرد به سه درجه یک، دو و سه تقسیم‌بندی می‌شوند. کتاب‌های نامناسب هم به‌عنوان درجه چهار از دور رقابت و ارزیابی خارج می‌شوند.»

فیاضی گفت: «کتاب‌های برتر اعتبارنامه سازمان پژوهش را برای ورود به مدارس را کسب می‌کنند. ملاک‌های برتری این کتاب‌ها استانداردهایی است که سازمان پژوهش براساس برنامه ملی درسی مشخص کرده است. براساس همین استانداردها ناشر تولید محتوا می‌کند و در جشنواره نیز براساس همین ملاک‌ها کتاب‌های برتر مشخص می‌شوند. امسال حدود۶۰ درصد از کتاب‌هایی که به جشنواره ارسال شده است در دسته کتاب‌های مناسب قرار گرفتند.»

مسعود فیاضی درباره تعداد کتاب‌های شرکت‌کننده در هفدهمین جشنواره کتاب رشد گفت: «بیش از 400 ناشر 4264 هزار کتاب به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده‌اند که از این تعداد کتاب 2263 عنوان کتاب در یازده حوزه تربیت و یادگیری مناسب تشخیص داده شده است.»

او ادامه داد: «959 عنوان کتاب به مرحله نهایی جشنواره راه یافته‌اند که 120 عنوان آن توسط گروه‌های داوری کاندیدای کسب جایزه شده‌اند، در مجموع 15 عنوان کتاب به‌عنوان کتاب‌های برگزیده از آن‌ها قدردانی می‌شود و 39 عنوان کتاب بعنوان کتاب‌های تقدیری مشخص می‌شوند.»

او افزود: «در این دوره برای اولین‌بار از میان کتاب‌های داستان و رمان کودک و نوجوان کتاب برگزیده از نگاه مخاطبان انتخاب و در مراسم اختتامیه معرفی خواهند شد.»

او ادامه داد: « امسال علاوه بر ناشران از طریق خرید کتاب از ناشران برگزیده قدردانی می‌شود البته این قدردانی جنبه حمایتی دارد. کتاب‌های برگزیده در مجلات رشد که تیراژ یک‌ میلیونی دارد، تبلیغ می‌شوند.

دبیر جشنواره رشد در پاسخ به سوال پانا درباره نحوه توزیع کتاب‌های برگزیده در مدارس و تعارض آن با قانون منع توزیع کتاب کمک آموزشی در مدارس، گفت: « آن چیزی که منع شده است، کتاب کمک‌درسی در دوره ابتدایی است و وجود کتاب‌های کمک درسی در دوره متوسطه اول و دوم منعی ندارد. از طرف دیگر پخش کتاب‌های آموزشی منع نشده بلکه تشویق نیز شده است.

او ادامه داد: «معاونت آموزش ابتدایی که پخش کتاب کمک درسی را ممنوع کرده است، پخش کتاب‌های آموزشی جایگزین مانند شعر و داستان و رمان را پیشنهاد داده است. آمار ما نشان می‌دهد از کتاب‌های آموزشی که در گذشته وارد مدارس ابتدایی می‌شدند، تنها 10 درصد آن استاندارد بود و امروز در حوزه داستانی و ادبی کتاب‌های بسیار خوبی وارد مدارس ابتدایی می‌شود.»

فیاضی درباره نحوه ورود کتاب‌های برگزیده به مدارس گفت: «یک نحوه ورود مربوط به تجهیز کتاب‌خانه‌های مدارس است که از سال‌های گذشته تا به امروز در حال انجام است. نحوه دوم عرضه و معرفی کتاب‌ها به دانش‌آموزان و خانواده‌ها است تا به آن‌ها برای خرید کتاب مناسب کمک کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار