دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش کشور:

سند تحول بنیادین تغییری عمیق مبتنی بر مهارت اسلامی است

کرمانشاه (پانا) - دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش کشور، در نشست تبیین سند تحول بنیادین، الزامات و مبانی این سند را تشریح کرد و افزود: سند تحول بنیادین، تغییری عمیق مبتنی بر مهارت اسلامی است.

کد مطلب: ۸۹۶۴۰۷
لینک کوتاه کپی شد
سند تحول بنیادین تغییری عمیق مبتنی بر مهارت اسلامی است

مهدی نوید ادهم، دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در نشست تبیین سند تحول بنیادین که در دبیرستان فرزانگان ناحیه یک شهر کرمانشاه برگزار شد، گفت: اقدامات خوب استان کرمانشاه به ویژه بعد از موضوع زلزله بازخورد مثبتی در وزارت آموزش و پرورش داشت و مدت‌ها بود انتظار آن را می‌کشیدم که از نزدیک مراتب تقدیر و تشکر خود را به شما عرض کنم. این اقدامات، نمایانگر فضای کار گروهی و تیم مدیریت خوب استان است.

وی با اشاره به سبک‌های مدیریتی گوناگون، عنوان کرد: سبک مدیریت در آموزش و پرورش باید سبک مدیریت روابط انسانی باشد تا با توجه به چالش‌های پیش رو، بتوانیم سیستم را آن‌طور که باید و شاید، مدیریت کنیم و خوشبختانه این ویژگی در مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه و مجموعه‌ی معاونان وی وجود دارد و با همین سبک مدیریت خوب توانستند، تسهیلاتی را برای تعلیم و تربیت استان کرمانشاه فراهم کنند. بنابراین از سوی خودم، شورای عالی آموزش و پرورش و وزیر آموزش و پرورش از زحمات‌شان سپاسگزاری می‌کنم و امیدوارم این تلاش‌ها، زمینه‌ی ارتقای کیفیت آموزش و پرورش را در سطح استان و در سطح ملی فراهم سازد.

نوید ادهم، کرمانشاه را خواستگاه تمدن ایرانی و فرهنگ اسلامی دانست و افزود: این قدمت افتخارآمیز طولانی، اقتضای دیگری را می‌طلبد. باید مدیریت تغییر را در تمام سطوح عملیاتی و اجرایی کنیم و از این منظر، کارهای حوزه‌ی خود را پیش ببریم.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش اظهار کرد: در زمینه سند تحول بنیادین، کارهای بزرگی انجام دادید. از دوره‌ی آموزشی گرفته تا دوره‌هایی که در سطح مدارس برگزار شده و همین نمایشگاه دست‌سازه‌های دانش‌آموزان و اجراهای زیبای دانش‌آموزان ابتدایی در آغاز برنامه‌ی امروز، همگی نمایانگر الزام بر اجرای سند تحول بنیادین در مجموعه‌ی تعلیم و تربیت استان کرمانشاه است.

وی ادامه داد: سند تحول بنیادین از جمله سندهایی است که مقام معظم رهبری، بیشترین تایید را بر آن داشتند و تعابیر بلندی که درباره‌ی این سند به کار برده‌اند، در مورد هیچ یک از اسناد دیگر به کار نبرده‌اند. ذکر سندی منسجم، جامع و افتخارآمیز از سوی رهبر فرزانه‌ی انقلاب، نشان از بن‌مایه‌های قابل توجه این سند و جایگاه رفیع آن است.

این مقام ﻣﺴﺅول آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: سند تحول بنیادین ترسیم شده‌است؛ اما نکته‌ی قابل توجه، اجرا و عملیاتی کردن آن است. این سند، ﻧﺸﺄت گرفته از قرآن کریم و در پی دست‌یابی به حیات طیبه است؛ بنابراین، عمل صالح به وسیله‌ی زن و مرد، باید در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین انجام شود.

وی ﺗﺄکید کرد: اولین نکته تحول بنیادین، توافق بر سر تعریف آن است. گهگاهی در بعضی محافل فرهنگیان دیده می‌شود که فهم مشترکی از سند تحول بنیادین نداریم و این یکی از آسیب‌هاست. البته اشتراک لفظی وجود دارد؛ اما مفهومی که از آن مستفاد می‌شود، متفاوت‌تر است.

نوید ادهم درباره‌ی جزئیات سند تحول بنیادین تشریح کرد: این سند، تغییری عمیق، ریشه‌ای، همه‌جانبه، نظام‌مند، آینده‌پژوهانه و مبتنی بر مهارت اسلامی در آموزش و پرورش است. در این سند می‌خواهیم به ریشه‌ها برویم و تئوری‌ها را بازخوانی و بازتولید کنیم که این کار به منزله‌ی دگرگونی ریشه‌هاست.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش نگاه به آینده را امری ضروری دانست و افزود: در آموزش و پرورش نیاز داریم بیش از دستگاه‌های دیگر با آینده آشنایی داشته باشیم. باید امروز، دانش و بینش و مهارتی به دانش‌آموزان بیاموزیم که برای ده سال آینده، کاربردی باشد؛ پس مستلزم نگاه ویژه به آینده هستیم تا نسل جوان ما منفعل بار نیایند و در دام پیچیدگی دنیای پیش رو گرفتار نشوند که یکی از نمودهای آن، مباحث تکنولوژیک است.

وی ادامه داد: نکته‌ی قابل ﺗﺄمل، الزامات مدیریت تغییر در تحول نظام آموزشی است. مدیران باید پیشگام تحول و پیرو سبک اسلامی باشند و خصیصه‌ی صبر را در خود تقویت کنند و از سبک‌ها و نظریه‌های نوین مدیریتی استفاده نمایند و به اقتضاهای مدیریت اسلامی وفادار باشند تا بتوان در کنار این موارد، فرهنگ باارزش مبتنی بر تعالیم اسلامی را پایه‌ریزی کنند.

این مقام ﻣﺴﺅول آموزش و پرورش در بخش پایانی سخنانش، اساس مدیریت اسلامی را اخلاق اسلامی عنوان کرد و گفت: هم‌چنان که پیامبر اسلام آمد تا مکارم اخلاقی را در جامعه نهادینه سازد، باید اخلاق اسلامی را در جامعه منتشر کنیم و راه درست آن از مجرای تعلیم و تربیت است. صبر، مثبت‌اندیشی، عدالت‌خواهی و مشارکت‌پذیری، از ویژگی‌های مدیری است که اخلاق اسلامی را سرلوحه‌ی کارهای خود قرار می‌دهد که خوشبختانه این خصوصیات در مجموعه‌ی آموزش و پرورش استان کرمانشاه به ویژه در بخش مشارکت‌پذیری وجود دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار