جلسه هماهنگی مانور زلزله در آذربایجان شرقی

تبریز(پانا)- کارشناس مسئول ستاد مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی گفت : مفاد نشریه 406 سازمان مدیریت و برنامه ریزی با عنوان" آماده سازی مدارس در برابر زلزله" در بخش مقاوم سازی اجزای غیرسازه ای در تمامی مدارس باید اجرا شود.

کد مطلب: ۸۷۱۳۷۵
لینک کوتاه کپی شد
جلسه هماهنگی مانور زلزله در آذربایجان شرقی

حسین زارع در جلسه کارگروه آموزش هماهنگی مانور زلزله و ایمنی در محل سازمان دانش آموزی آذربایجان شرقی بیان کرد: با توجه به نتایج مثبت ارزیابی اثربخشی اجرای مانور زلزله در مدارس، امسال نیز بیستمین مانور زلزله و ایمنی در مدارس امسال هفتم آذرماه در مدارس استان همزمان با سراسر کشور برگزار می شود.

وی ادامه داد: با توجه به تغییرات صورت گرفته در برنامه مانور زلزله از سال 94 و مشارکت مردم محلات در مانور زلزله امسال نیز همین روند ادامه خواهد داشت لذا تشکیل شورای ایمنی محله و برگزاری جلسات اعضاء به طور جد پیگیری می شود.

مسئول عملیات مدیریت بحران آذربایجان شرقی افزود: در رویکرد جدید که با عنوان مدرسه ایمن- جامعه تاب آور مطرح می شود ضمن ارایه آموزش های لازم به دانش آموزان مطابق روال قبل تمهیداتی اندیشیده می شود که سطح آگاهی و آمادگی ساکنین محله های مجاور مدرسه ایمن ارتقاء یابد و از ظرفیت مدارس به عنوان پایگاه پیشگیری و مدیریت بحران محدوده مجاور مدرسه استفاده شود.

زارع گفت: ایمن سازی اجزای غیرسازه ای در مدارس از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا که بیشترین آسیب و صدمات به دانش آموزان و کارکنان مدرسه بعد از زلزله در اثر شکستن وسایل و سقوط اجسام سنگین است که لازم است مفاد نشریه 406 سازمان مدیریت و برنامه ریزی با عنوان" آماده سازی مدارس در برابر زلزله" در بخش مقاوم سازی اجزای غیرسازه ای در تمامی مدارس اجرا شود.

وی بیان کرد: در مدارس باید منبع ذخیره آب اضطراری تعبیه گردد تا در زمان رخداد زلزله و در صورت قطع آب لوله کشی، مورد استفاده قرار گیرد.

کارشناس مسئول ستاد مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی ادامه داد: دانش آموزان باید قبل از اجرای مانور از آموزش های لازم برای پناه گیری صحیح و خروج اضطراری برخوردارشوند و در حین مانور باید تا حدودی با شرایط بحران و آمادگی با آن آشنا شوند تا در شرایط واقعی بروز حادثه دچار خوف و وحشت نشده و تارسیدن دستگاه های امدادی بتوانند خودامدادی و دگر امدادی را انجام دهد.

لزوم ارایه آموزش های لازم در تمامی مدارس برخوردار،کم برخوردار و نیمه برخوردار

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با تبریک فرا رسیدن هفته وحدت اظهار کرد: جوانان و نوجوانان یکی از مهم ترین سرمایه های هر جامعه ای هستند و امام خمینی (ره) نیز جوانان را باور داشت که این اعتماد و باور خیلی از مسایل را حل می کرد.

طاهر علمی مانور زلزله را یکی از مهم ترین و موثرترین برنامه های اجرایی در مدارس عنوان کرد و گفت: استان آذربایجان شرقی یکی از مناطق زلزله خیز است و این اهمیت موضوع آموزش و ارتقاء آمادگی دانش آموزان برای موجهه با اثرات زلزله را آشکار می کند.

وی تصریح کرد: ضرورت آموزش در بحث مقابله با مانور در مدارس باید جدی گرفته شود و همه مدارس برخوردار،کم برخوردار و نیمه برخوردار از آموزش های لازم برخوردار شوند.

علمی تصریح کرد: آموزش و پرورش به دلیل گستردگی جمعیت، مکان مناسبی برای آموزش ها و ترویج یک فرهنگ در جامعه است لذا توصیه می شود این مانور در تمامی مدارس و حتی مدارسی که امکانات کافی برای اجرا ندارند برگزار شود و فقط به مدارس برخوردار اکتفا نشود.

وی اضافه کرد: با توجه به اهمیت موضوع، ضرورت برگزاری دوره های آموزشی در طول سال تحصیلی در مدارس با هماهنگی مدیریت بحران استان احساس می شود .

مدارس ایمن، کانون ارتقای ایمنی و پایگاه مدیریت بحران

مدیر سازمان دانش آموزی استان نیز در این جلسه با بیان این که چتر نجات هر انسان داشتن آگاهی و دانش است ، گفت: برخلاف برخی که می گویند مانور زلزله در مدارس حالت تشریفاتی دارد، هدف از برگزاری مانور زلزله در مدارس ارایه آموزش های لازم و ارتقاء آمادگی دانش آموزان و مردم در مقابله با حوادث ناشی از زلزله است برای کاهش آسیب ها است.

صمد علیزاده ادامه داد: مانور زلزله در تمامی مدارس استان و حتی در مدارس چند پایه روستایی اجرا می شود واطلاعات لازم در اختیار دانش آموزان قرار داده خواهد شد.

وی با اشاره به پایلوت استانی مانور زلزله گفت: تنظیم سناریو و فرماندهی مانور با جمعیت هلال احمر استان است و سایر دستگاه نیز علاوه بر وظایف ذاتی مطابق سناریو باید تمهیدات و مقدمات لازم قبل و حین و بعد از مانورزلزله را داشته باشند.

مدیر سازمان دانش آموزی استان گفت: تشکیل شورای ایمنی محلی در اجرای مانور بسیار با اهمیت است و از ظرفیت انجمن اولیا و مربیان باید در این خصوص استفاده کرد.

علیزاده همچنین بر ایمن سازی اجزای غیرسازه ای در مدارس تاکید کرد و ادامه داد: بر اساس موضوع مدارس ایمن- جامعه تاب آور ، تلاش می شود که مدارس ایمن در برابر زلزله به عنوان کانون ارتقای ایمنی و پایگاه مدیریت بحران در سطوح محلی فعال شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار