درس

قالی بافی یا خبرنویسی؟

واحد آموزش پانا:یادتان می آید؟ گفتیم؛در سبک هرم وارونه، تنظیم خبر از اخبار مهم به موارد کم اهمیت تر پاراگراف به پاراگراف سوق داده می شد؛ یعنی پاراگراف اول که لید بود، جایگاه موارد مهمِ خبر بود وبعد مورد کم اهمیت تر و بعدی ها هم بدین ترتیب تا پاراگراف آخر که شاید جای پیشینه و سابقه خبر قرار داشت و با عبارتی شبیه "گفتنی است که..... یا شایان ذکر است که ..." مشخص می شد.

کد مطلب: ۶۴۱۸۶۰
لینک کوتاه کپی شد

اما حالا...

خبرنویسی هنرمندانه تر شده که عیار هنرمندی و خلاقیت خبرنگار را دراین حرفه به رخ بکشد:

در سبکهای مدرن مثل رویترز؛ خبرنگار، کاری شبیه قالی باف می کند. به نظر او همه قسمتهای خبر از یک درجه اهمیت برخوردارند و به همین دلیل، جزئیات خبر را هنرمندانه مثل بافتنی در هم می تند بطوریکه تفکیک و جداسازی آن براحتی امکان پذیر نباشد؛نه مثل غذاهایی که اصطلاحا "آب و دون جداست".

گاهی حتی ممکن است؛ برای جذابیت و بنا به شرایط پیشینه خبر در لید درج شود و پاراگراف پایانی هم مثل پاراگراف اول مهم باشد.

براین اساس شما باید برای خبر خود طرح داشته باشید، مثل قالی باف که نقشه دارد.

این طرح می تواند 4 بلوک خبرنویسی باشد:

چهار بلوک خبرنویسی

1- ارائه اطلاعات جدید (facts) : پاسخ به عناصر خبر (که؟کی؟کجا؟چه؟چرا؟چگونه؟)

2- پیشینه (background) :سابقه خبر اشاره به اخبار گذشته ی مرتبط

3- نقل قول (quotes-golden) : نقل قول های مرتبط و تاثیرگذار با اطلاعات جدید که البته کوتاه و شفاف باشد اینها شرطهای مهمی در ارائه نقل قول است که آن را "طلایی" می کند که در خبرشما می درخشد.

4- مشاهدات عینی (color) : در بسیای از اخبار مشاهدات عینی کوتاه ارائه شده برای خبر فضاسازی می کند، قدرت تجسم به مخاطب می دهد تا او را مستقیما به صحنه رویداد ببرد. در این بخش هنر نویسندگی خبرنگار پررنگ نقش بازی می کند. این فضاسازی نباید مخاطب را خسته و او را به حاشیه ببرد بلکه مرتبط و کوتاه باشد.

نکته

*مشاهدات به خبر رنگ می دهد و نقل قول های طلایی به آن روح انسانی و این ظرافتها خبر را روایتی جذاب می کند که گاه خشکی اطلاعات جدید را تلطیف می کند.

* دقت کنید شاید در همه خبرها امکان آوردن همه این چهار بخش یا بلوک بنا به دلایلی نباشد؛ مثلا گاه خبر پیشینه ندارد یا نقل قولی مرتبط نیست یا اگر هم باشد تا جستجو کنید ممکن است زمان از دست برود و خبر بی تاثیر یا سوخته شود در اینگونه موارد لازم نیست خود را مقید به داشتن هر چهار بلوک کنید و با اطلاعات موجود خبرتان را نشر دهید.

------------------------------------------------

در مطالب بعدی در باره نقش و جایگاه نقل قول در خبر بیشتر خواهیم گفت.

منتظر باشید!

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار