مدیر دبستان دخترانه عفاف ناحیه یک شهرستان بهارستان:
اصلیترین هدف آموزشی تغییر نگاه دانشآموز از انباشت اطلاعات، به سمت درک ژرف مفاهیم است
بهارستان یک (پانا)- مدیر دبستان دخترانه عفاف ناحیه یک شهرستان بهارستان، اصلیترین هدف آموزشی را در تغییر نگاه دانشآموز از انباشت اطلاعات، به سمت درک ژرف مفاهیم دانست.
الهام قدسی مدیر دبستان دخترانه عفاف ناحیه یک شهرستان بهارستان، در رابطه با نقش یک مدیر در دبستان دخترانه اینگونه شرح داد:« مدیر بودن در مقاطع ابتدایی مانند، معمار فرهنگی و الگوی عملی برای دخترانی است که در حساسترین دوران شکلگیری شخصیت خود هستند؛ بنده بعنوان مدیر دبستان دخترانه باید محیطی بسازم که در آن احساس امنیت، نشاط و خودباوری اولویت داشته باشد، برای ساخت چنین محیطی دیدگاه بنده که هم رهبر آموزشی و تربیتی دانشآموزان هستم بر سه محور استوار است، مورد اول ایجاد محیط امن است، مدرسه برای یک دختر نباید تنها یک بنای فیزیکی برای انتقال فرمولها و واژگان باشد، بلکه باید گهوارهی امن رشد و حریم شکوفایی آنها تلقی شود، جایی که بتوانند بدون ترس از قضاوت شدن، پرسشگری کنند و استعدادهایشان شکوفا شود، مورد دوم توانمندسازی کادر آموزشی است، یعنی اینکه بنده بعنوان مدیر باید آموزگاران خود را با ابزارهای نوین مجهز کنم تا آنها با انگیزه بالاتری آموزش را در پیش بگیرند، مورد آخر تعامل پویا با خانوادهها است، چون اعتقاد دارم تربیت موفق در دبستان حاصل یک مثلث طلایی میان، دانشآموز، مدرسه و خانواده است.»
وی در رابطه با اهداف کلیدی مدرسه در زمینه آموزشی چنین عنوان کرد: «اصلیترین هدف آموزشی من، تغییر نگاه دانشآموز از انباشت اطلاعات به سمت درک ژرف مفاهیم است، چون ما نمیخواهیم ذهن دانشآموز را به انبار کتاب تبدیل کنیم، بلکه میخواهیم آنها را به چراغی برای تحلیل مجهز کنیم، هدف این است که دانشآموز بپرسد، به چالش بکشد و یاد بگیرد، هدف نهایی من در حوزه آموزشی این است که خروجی این دبستان، دخترانی باشند که نه تنها در آزمونهای علمی موفقاند، بلکه به لحاظ استقلال فکری و عزتنفس آموزشی نیز در سطح ممتازی قرار دارند؛ دخترانی که عاشق یادگیری هستند نه اینکه بر سر اجبار آن را در پیش میگیرند.»
قدسی در ادامه در رابطه با بهبود به نحوه آموزش و ارزیابی نحوه آموزش آموزگاران چنین افزود: «دیدگاه بنده نسبت به ارزیابی آموزگاران، یک دیدگاه توسعهمحور است، نه کنترلمحور، بنده معتقدم ارزیابی نباید ابزاری برای مچگیری باشد، بلکه باید بعنوان فرآیند همراهی برای رشد تعریف شود، برای ارزیابی و بهبود کیفیت، استراتژی من بر سه محور اصلی استوار است، اول نظارت بالینی و مشاهدهی همدلانه، دوم تبدیل مدرسه به یک سازمان یادگیرنده، سوم سنجش بر اساس یادگیری دانشآموز نه فقط تدریس آموزگار، در نهایت اعتقاد دارم بهبود کیفیت با انگیزه گره خورده است، بنده بعنوان مدیر، وظیفه دارم با حمایت عاطفی و فراهم کردن ابزارهای تکنولوژیک، موانع را از سر راه آموزگار بردارم تا او بتواند تمام تمرکز و هنر خود را در کلاس به نمایش بگذارد.»
مدیر دبستان دخترانه عفاف ناحیه یک شهرستان بهارستان در رابطه با مهمترین قوانین انضباطی چنین خاطر نشان کرد: «بنده قوانین را نه بعنوان محدودیت، بلکه بعنوان حقوق شهروندی در مدرسه معرفی میکنم، مهمترین آنها عبارتند از، احترامی متقابل بین دانشآموزان، معلمان و حتی کادرمدرسه باشد؛ وقتشناسی و نظم به منظور حضور به موقع در کلاس و رعایت آراستگی مطابق با شأن محیط آموزشی باشد، مسئولیتپذیری به معنای مراقبت از اموال مدرسه و پذیرش مسئولیت اعمال فردی است؛ هدف بنده این است که انضباط در مدرسه از حالت کنترل بیرونی به خودکنترلی درونی تبدیل شود، به طوری که دانشآموز نه از ترس ناظم، بلکه به خاطر احترام به خود و دیگران، نظم را رعایت کند.»
ارسال دیدگاه