معاون آموزش ابتدایی:

تربیت قرآنی؛ از آموزش خواندن تا «ایجاد احساس ارزشمندی در دانش‌آموزان»

تهران (پانا)- معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش در آیین افتتاح دوره آموزشی «تربیت مدرس برای ارتقای توانمندی‌های قرآنی آموزگاران ابتدایی» در قالب طرح ملی اتقان، با تأکید بر ضرورت تحول در رویکرد آموزش قرآن، گفت: هدف اصلی این دوره‌ها فراتر رفتن از آموزش صرف روخوانی و روان‌خوانی و حرکت به‌سوی تربیت قرآنی اثرگذار است؛ تربیتی که با ایجاد انس، تعلق خاطر و احساس ارزشمندی، قرآن را به متن زندگی دانش‌آموزان وارد می‌کند.

کد مطلب: ۱۶۵۰۴۲۰
لینک کوتاه کپی شد
تربیت قرآنی؛ از آموزش خواندن تا «ایجاد احساس ارزشمندی در دانش‌آموزان»

در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی «تربیت مدرس برای ارتقای توانمندی‌های قرآنی آموزگاران ابتدایی» در قالب طرح ملی اتقان، ، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش، بر ضرورت تغییر نگاه، نگرش و روش در آموزش قرآن تأکید کرد و گفت: این دوره‌ها برای آموزش صرفِ روخوانی و روان‌خوانی قرآن برگزار نمی‌شود؛ هدف اصلی، پیوند دادن قرآن با زندگی واقعی دانش‌آموزان و تبدیل آن به کتاب زندگی است.

این مراسم با حضور معاونان آموزش ابتدایی ۱۸ استان، رؤسای ادارات فرهنگی و هنری معاونت پرورشی استان‌ها و مدرسان منتخب سراسر کشور، در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد.

رضوان حکیم‌زاده با اشاره به اینکه گردهمایی امروز یک «دعوت و فرصت مغتنم الهی» است، افزود: نشستن ما در این جلسه تصادفی نیست؛ برکت قرآن است که چنین هماهنگی گسترده‌ای میان بخش‌های مختلف آموزش‌وپرورش ایجاد شده و این رویداد شکل گرفته است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش با طرح این پرسش محوری که «برای چه هدفی اینجا هستیم؟»، خاطرنشان کرد: سال‌هاست آموزش قرآن داریم، اما باید ببینیم چه خلأیی شناسایی شده که نیازمند برگزاری چنین دوره‌ای است. پاسخ روشن است؛ قرآن هنوز به متن زندگی ما وارد نشده و اغلب به خواندن محدود مانده است، در حالی‌ که باید نسخه شفابخش زندگی فردی و اجتماعی ما باشد.

وی با تشبیه قرآن به نسخه‌ای درمان‌بخش که بدون استفاده روی طاقچه گذاشته شده، گفت: تا زمانی که قرآن در تربیت، رفتار، تعاملات و سبک زندگی ما جریان پیدا نکند، به هدف اصلی خود نرسیده‌ایم. این امر مستلزم تغییر نگاه و نگرش است و بدون آن، تغییر روش هم اتفاق نخواهد افتاد.

حکیم‌زاده با تأکید بر نقش معلمان ابتدایی، آنان را صاحبان یکی از اثرگذارترین مسئولیت‌های کشور دانست و افزود: ما با انسان‌ها، آن هم با پاک‌ترین سرمایه‌های الهی یعنی کودکان، سر و کار داریم. تصمیم‌های ما نه‌تنها بر زمان خودمان، بلکه بر زمان و آینده دانش‌آموزان اثر می‌گذارد.

وی هدف نهایی آموزش قرآن در دوره ابتدایی را ایجاد «انس، تعلق خاطر و احساس ارزشمندی» در دانش‌آموزان دانست و تصریح کرد: تربیت قرآنی یعنی دانش‌آموز احساس کند انسان محترم و ارزشمندی است؛ وقتی این حس شکل بگیرد، مسیر رشد و دوری از آسیب‌ها هموار می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش در پایان، با قدردانی از همکاری بخش‌های مختلف و مدرسان منتخب، ابراز امیدواری کرد که خروجی این دوره‌ها، نسلی باشد که قرآن را نه صرفاً یک درس، بلکه برنامه زندگی خود بداند و تأکید کرد: ثمره این تلاش‌ها، باقیات‌صالحاتی است که سال‌ها در زندگی فردی و اجتماعی دانش‌آموزان اثرگذار خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار