مدیر نمایشگاه بینالمللی شهر آفتاب در مراسم افتتاح چهاردهمین نمایشگاه صنعت تفریحات و سرگرمی مطرح کرد:
ارتقای سلامت، رشد و خلاقیت کودکان و دانشآموزان با بهبود وضعیت صنعت تفریحات
تهران (پانا) - مدیر عامل نمایشگاه بینالمللی شهر آفتاب با اشاره به نقش صنعت تفریحات و سرگرمی در خلاقیت و نوآوری کودکان و نوجوانان اظهار داشت: تبلیغات مناسبی بهویژه در فضای مجازی برای جذب خانوادهها و حضور در پانزدهمین نمایشگاه صنعت تفریحات، سرگرمی و شهر بازی ایران انجام شده است. ایجاد فضاهای تحرکی برای کودکان، بهخصوص در دورهای که استفاده از گوشیهای هوشمند افزایش یافته، علاوه بر ارتقای سلامت، به رشد و خلاقیت آنها کمک میکند. تأثیر اصلی این نمایشگاه، تزریق تدریجی تجهیزات و ایدهها به بدنه شهرها و شهربازیهاست که در نهایت منجر به استفاده بیشتر مردم، بهویژه کودکان، میشود.
عباس تقدسی نژاد، مدیرعامل نمایشگاه بینالمللی شهر آفتاب در مراسم افتتاح و آغاز به کار این نمایشگاه که از امروز تا ششم دی ماه در حال برگزاری است درباره حضور شرکتهای نوآور و دانشبنیان گفت: در سالهای اخیر بهویژه در حوزه هوش مصنوعی، هر سال شاهد رشد ۲۰ تا ۳۰ درصدی حضور این مجموعهها در بخشهای مختلف هستیم. به دلیل تغییر نیاز مخاطبان، بهخصوص نسل جدید، تولیدکنندگان نیز نگاه خود را تغییر دادهاند و امروز ترکیبی از بازیهای تحرکی و دیجیتال، از جمله بازیهای رایانهای، ارائه میشود که این روند در این نمایشگاه نیز حدود ۳۰ درصد رشد داشته است.
مدیرعامل نمایشگاه بینالمللی شهر آفتاب با اشاره به جزئیات برگزاری این نمایشگاه گفت: حدود ۱۵ هزار مترمربع فضای نمایشگاهی زیر بار رفته و ۱۱۰ شرکت در این دوره حضور دارند. به گفته وی، فضای فیزیکی نمایشگاه نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد افزایش داشته و تعداد شرکتکنندگان نیز نزدیک به ۳۰ درصد رشد را تجربه کرده است.
تقدسینژاد با بیان اینکه از هیئتهای تجاری کشورهای همسایه برای حضور در نمایشگاه دعوت شده، افزود: در این رویداد، محصولات جدیدی ارائه میشود که برخی از آنها برای نخستینبار معرفی شدهاند و در بعضی بخشها نیز از هوش مصنوعی در امکانات و تجهیزات استفاده شده است. این موضوع باعث شده نمایشگاه برای تولیدکنندگان، مصرفکنندگان مرتبط و همچنین عموم مردم جذاب باشد و امکان بازدید و استفاده برای مردم نیز فراهم شده است.
مدیرعامل نمایشگاه شهر آفتاب در پاسخ به پرسشی درباره سهم تولید داخلی اظهار کرد: اگرچه شرکتهای داخلی در نمایشگاه حضور دارند و نسبت به سال قبل نیز رشد خوبی داشتهاند، اما در عمده تولیدات این صنعت، وابستگیهایی به تجهیزات و فناوری خارجی وجود دارد. برخی تجهیزات خاص وارداتی هستند و بعضی تولیدکنندگان نیز در حال استفاده از تجهیزات خارجی در کنار تولید داخلیاند.
وی با اشاره به گردش مالی صنعت شهربازی و سرگرمی تصریح کرد: این صنعت، صنعتی فراگیر و پولساز است که متناسب با فرهنگ کشورها شکلهای متفاوتی دارد. در سالهای اخیر نیز نوآوری نقش مهمی در رشد این صنعت ایفا کرده است.
تقدسینژاد درباره تأثیر این نمایشگاه بر رشد صنعت شهربازی گفت: در بسیاری از استانها و شهرهای کشور، متناسب با نیاز مردم، فضاهای تفریحی و شهربازیها آنچنان که باید توسعه نیافتهاند، در حالی که در کشورهای مدرن، برخی شهرها با شهربازیهای خود شناخته میشوند. این نمایشگاه با کنار هم قرار دادن تولیدکنندگان و مصرفکنندگان، ارائه ایدههای جدید و تقویت روابط تجاری، میتواند به رشد این صنعت کمک کند. افزایش سالانه فضای فیزیکی نمایشگاه نیز نوید آن را میدهد که خروجی آن در شهرها به ایجاد شهربازیهای بهتر و بیشتر منجر شود.
سعید رسا، برگزارکننده نمایشگاه بینالمللی صنعت تفریحات، سرگرمی و شهربازی ایران نیر در این مراسم با اشاره به برگزاری چهاردهمین دوره این رویداد گفت:«چهاردهمین نمایشگاه بینالمللی صنعت تفریحات، سرگرمی و شهربازی ایران از ۳ تا ۶ دیماه با حضور ۱۱۰ شرکت در حال برگزاری است و بیش از ۵۰۰ محصول مختلف در این نمایشگاه ارائه میشود.»
وی افزود:«این صنعت امروز به توانمندی بالایی رسیده و توانسته بخش عمدهای از نیاز کشور را از طریق تولیدات داخلی تأمین کند. صنعت تفریحات و شهربازی ایران سابقه صادرات محصولات و خدمات به بیش از ۳۰ کشور را دارد و حتی فعالان ایرانی در کشورهایی مانند ترکیه (استانبول) و عمان مالک و بهرهبردار مراکز تفریحی هستند و خدمات فنی و مدیریتی نیز صادر میکنند.»
رسا درباره میزان وابستگی محصولات این صنعت به خارج از کشور تصریح کرد:«در حال حاضر حدود ۹۰ درصد محصولات مورد نیاز کشور در داخل تولید میشود. شاید حدود ۱۰ درصد وابستگی به واردات محصول نهایی وجود داشته باشد و حدود ۳۰ درصد نیز شامل محصولاتی است که بهصورت مونتاژ یا نیمهساخته وارد کشور میشود.»
وی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت فضاهای شهربازی ایران در مقایسه با نرمهای جهانی و نقش نمایشگاهها در توسعه این فضاها گفت:«این نمایشگاهها تأثیر بسیار زیادی هم از نظر تجاری و هم از نظر توسعه مراکز تفریحی دارند که نتیجه آن افزایش نشاط و شادی در جامعه است؛ موضوعی که امروز بهشدت به آن نیاز داریم. با این حال هنوز فاصله قابل توجهی داریم، چراکه این صنعت تا حدی ناشناخته است. با شناخت بیشتر مسئولان دولتی، افزایش سرمایهگذاری و حمایت از این حوزه، میتوان این صنعت را توسعه داد و به جامعهای با نشاطتر رسید.»
برگزارکننده نمایشگاه صنعت تفریحات درباره گردش مالی این صنعت اظهار کرد:«برآورد ما از صادرات سالانه حدود ۱۰ میلیون دلار است، هرچند آمارها دقیق نیست. بر اساس اطلاعات تولیدکنندگان، گردش مالی کل این صنعت در کشور حدود ۱۰ همت برآورد میشود.»
وی با اشاره به تعداد فعالان این حوزه افزود:«بیش از ۵۰۰ شرکت بهصورت رسمی در این صنعت فعالیت میکنند و حداقل حدود ۲ هزار فضای تفریحی در کشور وجود دارد.»رسا با تأکید بر رعایت استانداردها در تولید تجهیزات شهربازی گفت:«تمام سازههای تولید داخل دارای دو نوع استاندارد هستند؛ استاندارد ساخت که در کارخانهها رعایت میشود و استاندارد بهرهبرداری که توسط شرکتهای بازرسی معتبر، همراستا با نهادهای بینالمللی، بهصورت مستمر کنترل میشود. هر محصول از زمان ساخت تا بهرهبرداری بهصورت دورهای بازرسی میشود و خوشبختانه با وجود ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون استفاده سالانه، میزان حوادث در این صنعت بسیار پایین است.»وی خاطرنشان کرد:«بدون تأیید سازمان ملی استاندارد، امکان راهاندازی هیچ مرکز تفریحی یا شهربازی وجود ندارد و دریافت استاندارد، شرط اصلی فعالیت است.»
رسا نقش فناوری و نوآوری را در این صنعت بسیار مهم دانست و گفت:«محصولات این صنعت ترکیبی از مواد اولیهای مانند محصولات پتروشیمی، پلاستیک و فلزات هستند که با فناوریهای نوین تلفیق میشوند. شرکتهای دانشبنیان ما محصولات خلاقانه و نوآورانهای تولید میکنند و ما در واقع صادرکننده محصول نهایی و خلاقانه هستیم، نه مواد اولیه. این صنعت ظرفیت بالایی برای صادرات دارد و در منطقه، عملاً فقط ایران و ترکیه تولیدکننده محسوب میشوند و سایر کشورها بیشتر مصرفکننده هستند.»
وی در پایان با اشاره به حضور شرکتهای دانشبنیان در نمایشگاه امسال گفت:«حداقل ۱۰ شرکت دانشبنیان در چهاردهمین نمایشگاه صنعت تفریحات، سرگرمی و شهربازی ایران حضور دارند.»
ارسال دیدگاه