وزیر ارتباطات: مأموریت پستبانک در عصر فناوریهای نوین بازتعریف شود
تهران (پانا) - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: پست باک در سه دهه فعالیت به یکی از مصادیق روشن عدالت خدماتی در کشور تبدیل شده و با ورود به دهه چهارم، انتظارات از این مجموعه متفاوتتر و متناسب با تحولات فناورانه است.
سید ستار هاشمی روز دوشنبه در آیین سی امین سالگرد تاسیس پست بانک، با اشاره به ریشههای شکلگیری این بانک در ساختار وزارت ارتباطات، پستبانک را حاصل یک نگاه هوشمندانه مبتنی بر توجه به روستاها، کسبوکارهای خرد و اقشار کمتر برخوردار دانست.
وزیر ارتباطات با مرور تاریخچه شکلگیری پستبانک عنوان کرد: فلسفه تأسیس این بانک، پاسخ به یک خلأ جدی در نظام بانکی کشور و تمرکز بر مردمی بوده که با وجود نقش اساسی در ستونهای اقتصادی و اجتماعی کشور، کمتر در کانون خدمات بانکی قرار داشتند.
وی این رویکرد را نشانه یک بینش دقیق و آیندهنگر دانست که موجب شد پستبانک از ابتدا مأموریتی متمایز نسبت به سایر بانکها داشته باشد.
هاشمی با اشاره به جایگاه پستبانک در ساختار وزارت ارتباطات تأکید کرد: مأموریت وزارت ارتباطات از ابتدا بر پایه «عدالت ارتباطی» تعریف شده و عدالت نه بهعنوان پیوست، بلکه در متن مأموریت این وزارتخانه قرار دارد.
وی پستبانک را مکمل این مأموریت دانست و افزود: همانگونه که وزارت ارتباطات عدالت در دسترسی به ارتباطات را دنبال میکند، پستبانک نیز عدالت در دسترسی به خدمات مالی و بانکی را محقق کرده است.
لزوم دگردیسی مأموریت ها
وزیر ارتباطات با اشاره به تحولات شتابان فناوری، بر ضرورت بازتعریف مأموریت پستبانک در عصر فناوریهای نوین تأکید کرد و گفت: توسعه زیرساختهای ارتباطی در روستاها، بهویژه در قالب طرح خدمات عمومی اجباری ارتباطات (USO)، انتظار جدیدی را ایجاد کرده و آن ارائه خدمات بانکی نوین، برخط و متناسب با زیستبوم دیجیتال است.
هاشمی تاکید کرد: تداوم ارائه خدمات با رویکرد صرفاً سنتی میتواند پستبانک را در آینده با چالشهای جدی مواجه کند.
وی با اشاره به فضای رقابتی شدید در حوزه فناوری اطلاعات و بانکداری دیجیتال اظهار کرد: سرعت تحولات فناورانه بهگونهای است که بازیگران بزرگ جهانی نیز در صورت ناتوانی در تطبیق با شرایط جدید، از صحنه رقابت حذف میشوند.
وی با یادآوری نمونههایی از تغییرات سریع در فضای دیجیتال، توسعه هوش مصنوعی و فناوریهای نوظهور را نشانه ضرورت تصمیمگیریهای جسورانه و آیندهنگر در پستبانک دانست.
پستبانک؛ ظرفیت پیشرو شدن در بانکداری نوین روستامحور
وزیر ارتباطات با تأکید بر تجربه منحصربهفرد پستبانک در ارائه خدمات به دورافتادهترین نقاط کشور اعلام کرد: این تجربه ارزشمند میتواند با تکیه بر فناوریهای نوین، به مزیت رقابتی جدیدی در زیستبوم بانکی کشور تبدیل شود.
وی خاطرنشان کرد: اگر روستاییان و کسبوکارهای خرد بتوانند بهصورت برخط و با کیفیت مناسب به تمامی خدمات بانکی دسترسی داشته باشند، پستبانک میتواند جایگاه متفاوت و پیشرویی در نظام بانکی کشور پیدا کند.
هاشمی در پایان سخنان خود، از تلاشهای چند دههای کارکنان این مجموعه در سراسر کشور قدردانی کرد و گفت: امروز زمان آن رسیده است که با نگاهی رقابتی، آیندهمحور و متناسب با پیچیدگیهای فناوری، طرحی نو در مسیر فعالیت پستبانک انداخته شود تا این مجموعه همچنان بتواند خدماتی فاخر، متفاوت و شایسته مردم ایران ارائه کند.
دهه چهارم فعالیت بانک، دهه تحول دیجیتال و پیشگامی در نوآوری بانکی خواهد بود
مدیرعامل پست بانک ایران نیز در این مراسم با تبیین اهداف کلان و راهبردهای پیشروی بانک، بر ضرورت همدلی و اراده جمعی کارکنان برای تحقق ماموریتهای جدید در دهه چهارم خدمترسانی تاکید کرد.
حمید بنائیان با اشاره به پنج هدف کلان بانک، گفت: کسب سهم مؤثر از بازار مشتریان حوزه فناوری اطلاعات، فینتکها و شرکتهای دانشبنیان، تبدیل پست بانک به بانکی پیشرو در تحول و نوآوری نظام بانکی کشور، ایجاد بانکی چابک، نوآور و مشتریمدار و برخوردار از سرمایه انسانی و زیرساختی متمایز، از جمله اهدافی است که تحقق آنها نیازمند عزم و همراهی جمعی است.
مدیرعامل بانک با بیان اینکه بانک در آغاز دهه چهارم فعالیت خود قرار دارد، افزود: در این مقطع زمانی باید بر سر این اهداف، میثاقی مشترک میان همه ارکان بانک شکل بگیرد تا با همدلی و انسجام، بتوانیم این مسیر را با موفقیت طی کنیم.
وی با اشاره به رقابت در حوزه خدمات دیجیتال و الکترونیکی، افزود: اگرچه گامهای اولیه برای همترازی خدمات دیجیتال پست بانک با سایر بانکها برداشته شده است، اما در صورت غفلت از نوآوریهایی که ما را یک گام جلوتر از رقبا قرار میدهد، نمیتوانیم بهعنوان بانکی پیشرو و نماد تحول دیجیتال و اقتصاد هوشمند مطرح شویم.
وی تمرکز بر ارائه کامل خدمات بانکداری خرد و شرکتی بهصورت غیرحضوری را یکی از راهبردهای کلیدی بانک برشمرد و تصریح کرد: توسعه باجهها و شعب فیزیکی ارزشمند است، اما پایدار نیست. اگر قرار است خدمات بانکی به بیش از ۲۰ هزار روستای کشور و نزدیک به ۲۰ میلیون نفر جامعه روستایی توسعه یابد، استفاده از مدلهای سنتی و سرمایهبر فیزیکی توجیه ندارد و باید بر ارائه خدمات رقابتپذیر غیرحضوری مبتنی بر زیرساختهای امن و پایدار فناوری تمرکز کنیم.
بنائیان بازتعریف نقش باجههای روستایی و شعب، فرهنگسازی، آموزش مستمر و توانمندسازی سرمایه انسانی را از دیگر راهبردهای مهم بانک عنوان کرد و افزود: ارائه خدمات تخصصی مورد نیاز فعالان حوزه فناوری اطلاعات و شرکتهای دانشبنیان در زیستبوم اقتصاد دیجیتال، بازتعریف برند و ایجاد زیربرندهای هدفمند، اصلاح ترکیب پورتفوی اعتباری با تمرکز بر مشتریان هدف و عملیاتیسازی ابزارهای نوین تأمین مالی از جمله برنامههای جدی بانک در این مسیر است.
بنائیان همچنین به استفاده از فناوریهای نوین مانند بلاکچین، قراردادهای هوشمند، دیجیتال کردن داراییها و ایجاد ظرفیتهای بینالمللی برای حمایت از مشتریان اشاره کرد و گفت: تحقق برخی از این برنامهها نیازمند حمایتهای فرادستگاهی است که خوشبختانه این حمایتها از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت امور اقتصادی و دارایی فراهم شده است.
وی افزود: دهه پیشرو باید دههای باشد که پست بانک ایران به بانکی تمام دیجیتال و پیشرو در ارائه خدمات بانکداری خرد و خدمات تخصصی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات تبدیل شود و این مهم جز با همراهی، همدلی و تعهد تکتک همکاران در سراسر کشور محقق نخواهد شد.
در مراسم سی امین سالگرد فعالیت پست بانک ایران، با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ۷۳ طرح و پروژه پست بانک ایران در ۲۲ استان کشور به بهرهبرداری رسید.
همچنین از ۱۶ نفر از بازنشستگان استان تهران بهصورت حضوری و به نمایندگی از ۳۳ نفر از بازنشستگان سال ۱۴۰۴ پستبانک ایران تقدیر شد.
ارسال دیدگاه