معلم ریاضی دبیرستان بشرا فردیس:
پرسشوپاسخ، پل ارتباطی میان آموزش و تفکر است
کرج(پانا)-معلم ریاضی دبیرستان متوسطه اول بشرا شهرستان فردیس گفت: پرسش و پاسخ، پل ارتباطی میان آموزش و تفکر است که اگر بهدرستی مدیریت شود، میتواند نگاه دانشآموزان به ریاضی و حتی یادگیری را تغییر میدهد.
فاطمه فرخپی در گفتوگو با پانا با اشاره به اینکه کیفیت یادگیری در کلاس درس بیش از هر چیز به نوع تعامل معلم و دانشآموز وابسته است،بیان کرد: «پرسش و پاسخ در کلاس نباید به چند سؤال کلیشهای و پاسخهای از پیشتعیینشده محدود شود، بلکه باید به یک فرایند هدفمند، تدریجی و اندیشهمحور تبدیل گردد.»
وی در خصوص پرسش و پاسخ در کلاس در ریاضی افزود: «ریاضی در ذات خود علم تفکر و استدلال است و بدون گفتوگوی علمی میان معلم و دانشآموز، به مجموعهای از فرمولهای حفظی تقلیل پیدا میکند.زمانی که دانشآموز فرصت طرح سؤال پیدا میکند، در واقع وارد مسیر کشف مفهوم میشود و یادگیری از حالت سطحی خارج میشود.»
این معلم ریاضی با بیان اینکه بسیاری از دانشآموزان پاسخهای نادرست را نتیجه ناتوانی نمیدانند، تصریح کرد: «پاسخ اشتباه اغلب نشانه یک مسیر فکری ناقص یا سوءبرداشت مفهومی است.اگر معلم بهجای رد کردن پاسخ، آن را تحلیل کند، دانشآموز یاد میگیرد چگونه فکر خود را اصلاح کند و به پاسخ درست برسد.»
فرخپی به پرسش و پاسخ مؤثر اشاره کرد و گفت: «پرسش و پاسخ موثر نیازمند مدیریت کلاس، زمانبندی مناسب و شناخت سطح ذهنی دانشآموزان است. طرح سؤالهای مرحلهای، باز، و چالشبرانگیز باعث میشود دانشآموز صرفاً شنونده نباشد، بلکه در ساختن پاسخ نقش فعال داشته باشد.»
این معلم با اشاره به تأثیر این شیوه بر اعتمادبهنفس دانشآموزان عنوان کرد: «دانشآموزی که در کلاس فرصت بیان نظر دارد، حتی اگر پاسخ او کامل نباشد، به تدریج جسارت فکری پیدا میکند. این جسارت، پایه یادگیری پایدار و علاقهمندی به درس بخصوص درس ریاضی است.»
وی در پایان خاطرنشان کرد: «کلاس ریاضی موفق، کلاسی است که در آن سؤال پرسیدن ارزش تلقی میشود و پاسخ دادن تنها هدف نیست. پرسش و پاسخ، پل ارتباطی میان آموزش و تفکر است که اگر بهدرستی مدیریت شود، میتواند نگاه دانشآموزان را به یادگیری تغییر دهد.»
ارسال دیدگاه