مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه فنی، حرفهای و کاردانش وزارت آموزشوپرورش در گفتوگو با پانا عنوان کرد؛
شتاب مهارتآموزی در آموزشوپرورش/ سهم هنرستانها رو به افزایش
سهم هنرستانها فقط در دو سال گذشته حدود ۲.۶ درصد افزایش یافت
تهران (پانا) - مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه فنی، حرفهای و کاردانش وزارت آموزشوپرورش، با تأکید بر شتابگرفتن توسعه مهارتآموزی گفت: بر اساس برنامه پنجساله پیشرفت، هدفگذاری شده سهم هنرجویان هنرستانها از کل دانشآموزان متوسطه به ۵۰ درصد برسد و خوشبختانه فقط در دو سال گذشته با افزایش بیش از ۱۲۰ هزار هنرجو، جلوتر از برنامه در حال حرکت هستیم.
احمد آقامحمدی در گفتوگو با پانا با تأکید بر توسعه آموزشهای مهارتی گفت: «یکی از شاخصهای محوری در آموزشهای فنی، حرفهای و کاردانش، توسعه کمی این آموزشهاست؛ به این معنا که سهم هنرجویان هنرستانها از کل دانشآموزان دوره متوسطه باید افزایش پیدا کند. بر اساس برنامه پنجساله پیشرفت، هدفگذاری شده است که این سهم در کشور به ۵۰ درصد برسد.»
افزایش بیش از ۱۲۰ هزار هنرجو در هنرستانها طی دو سال اجرای برنامه پیشرفت
وی به تشریح برش استانی برنامه پنجساله پیشرفت با رویکرد رسیدن به سهم بیش از ۵۰ درصد در مدارس هنرستانی پرداخت و افزود: «برش استانی این هدفگذاری بهصورت پنجساله تدوین و به استانداران ابلاغ شده است تا از طریق یک مقام بالادستی، برنامهریزی لازم برای تحقق این هدف در استانها انجام شود.»
مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه فنی، حرفهای و کاردانش وزارت آموزشوپرورش، از افزایش حدود ۲.۶ درصدی سهم هنرستانها فقط در دو سال گذشته خبر داد و گفت: «امسال که سال دوم اجرای برنامه است، حدود ۲.۶ درصد به سهم هنرجویان کشور افزوده شده و در مجموع بیش از ۱۲۰ هزار نفر به جمع هنرجویان هنرستانها در سطح کشور اضافه شدهاند.»
جلوتر از برنامه پنجساله مهارتآموزی حرکت میکنیم
آقامحمدی با اشاره به وضعیت تحقق اهداف برنامهای تصریح کرد: «بر اساس هدفگذاریهای انجامشده در آییننامههای بالادستی، اکنون جلوتر از برنامه حرکت میکنیم و در سال دوم برنامه، نتایج قابل قبولی به دست آمده است. از همین حالا برنامهریزی برای سال تحصیلی آینده که سال سوم اجرای برنامه خواهد بود آغاز شده و فرآیند هدفگذاریهای جدید در حال انجام است.»
مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه فنی، حرفهای و کاردانش با اشاره به استفاده از ظرفیتهای برونسازمانی گفت: «یکی از اقدامات مهم این دفتر، بهرهگیری از ظرفیت نهادها و سازمانهای خارج از آموزشوپرورش است. در سال گذشته دو طرح مهم در این زمینه اجرا شد؛ یکی طرح «همنوا» با همکاری سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور و دیگری طرح «اطلس مهارتی» با مشارکت حوزه معاونت اقتصادی وزارت کشور.»
تشکیل حدود ۴۸۷ هنرستان جوار کارخانه در سال گذشته
وی ادامه داد: «در قالب این طرحها، تعداد قابل توجهی هنرستان وابسته به مراکز فنیوحرفهای ایجاد شد و همچنین حدود ۴۸۷ هنرستان جوار کارخانه در سال گذشته شکل گرفت که نقش مهمی در توسعه آموزشهای مهارتی و پیوند آموزش با صنعت ایفا میکنند.»
آقامحمدی با اشاره به رویکرد آموزشوپرورش در تعریف رشتهها خاطرنشان کرد: «بر اساس آییننامه مهارتآموزی، حدود ۸۰ درصد رویکرد ما در آموزشوپرورش، تعریف رشتههایی است که امکان اجرای آنها بهصورت جوار یا وابسته به واحدهای صنعتی وجود داشته باشد؛ بهگونهای که بتوان یک رشته را در کنار یک واحد صنعتی دایر کرد و آموزش هنرجویان را با استفاده از ظرفیت واقعی صنعت انجام داد.»
وی گفت: «در سال تحصیلی آینده، توسعه آموزشهای فنی، حرفهای و کاردانش با استفاده از تجربیات سالهای تحصیلی ۱۴۰۳–۱۴۰۴ و ۱۴۰۴–۱۴۰۵ دنبال خواهد شد؛ هم در مدلهای توسعهای و هم در بهرهگیری حداکثری از ظرفیتهای موجود، تا بتوانیم گامهای مؤثرتری در مسیر مهارتآموزی و اشتغالپذیری دانشآموزان برداریم.»
ارسال دیدگاه