معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش وپرورش استان اردبیل :
غربالگری روانشناختی دانشآموزان، فرصتی ارزشمند برای دستیابی به نقشه خطرپذیری مدارس است
اردبیل (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش وپرورش استان اردبیل گفت: غربالگری روانشناختی دانشآموزان و تکمیل سامانه رصد توسط مدیران مدارس فرصتی ارزشمند برای دستیابی به نقشه خطرپذیری مدارس است.
پرویز اصغری، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش وپرورش استان اردبیل در نشست تخصصی «نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان» که با هدف ارتقای هماهنگیهای بین بخشی، تقویت عوامل محافظ و افزایش اثربخشی مداخلات پیشگیرانه در مدارس، با حضور اعضای ائتلاف نماد استان و نمایندگان مناطق و نواحی ۱۹گانه برگزار شد. طی سخنانی با اشاره به نقش محوری مدارس در شناسایی اولیه مشکلات دانشآموزان اظهار کرد: نظام مراقبت اجتماعی پلی ارتباطی میان مدرسه و نهادهای حمایتی است.تقویت آموزش مهارتهای زندگی و شناسایی زودهنگام دانشآموزان در معرض خطر، از اولویتهای اصلی این حوزه به شمار میرود و تحقق آن مستلزم همکاری مستقیم دستگاه قضایی و اعضای کارگروههای تخصصی است.
وی غربالگری روانشناختی دانشآموزان و تکمیل سامانه رصد و پایش آسیبهای اجتماعی توسط مدیران مدارس را فرصتی ارزشمند برای دستیابی به نقشه خطرپذیری مدارس دانست و افزود: این فرآیند، امکان ترسیم تصویری واقعی از وضعیت روانی و اجتماعی دانشآموزان را فراهم میسازد و زمینهساز اتخاذ راهبردهای مؤثر در کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی خواهد بود.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش وپرورش استان اردبیل در ادامه از تلاش مدیران مدارس و عوامل اجرایی این برنامه در سطح استان، مناطق و نواحی تقدیر کرد.
دراین نشست سبحانعلی فروزنده، مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل نیز بر ضرورت پیشگیری اولیه از آسیبهای اجتماعی و جلوگیری از تبدیل آسیبهای جزئی به جرائم تأکید کرد و گفت: رویکرد دستگاه قضا در این حوزه حمایتی و اصلاحی است و هدف آن، جلوگیری از ورود ناخواسته دانشآموزان به مسیرهای پرخطر و ناصواب است.
وی توسعه پیشگیری های رشد مدار را رکن اساسی پیشگیری های فرهنگی و تربیتی دانست و خواستار تقویت آموزشهای هدفمند و اجتماع محور با هدف ارتقای مهارتهای پیشگیرانه در گروههای هدف شد.
در پایان این نشست، اعضای کارگروه با بحث و تبادل نظر پیرامون ارتقای کمی و کیفی فرآیندهای مراقبت اجتماعی دانشآموزان، بر صیانت از سلامت روانی، اجتماعی و تربیتی دانشآموزان تأکید کردند.
ارسال دیدگاه