بازتعریف آموزش ادبیات فارسی در مدارس؛ تجربه‌ای تحولی از اهواز تا الگوی ملی

اهواز (پانا) – اجرای خلاقانه «درس آزاد» ادبیات فارسی پایه نهم در دبیرستان استعدادهای درخشان فرزانگان یک اهواز، نمونه‌ای عینی از تغییر پارادایم آموزشی در نظام تعلیم‌وتربیت کشور و حرکت به‌سوی آموزش معناگرا، هویت‌محور و دانش‌آموزمحور به شمار می‌رود.

کد مطلب: ۱۶۴۸۲۷۰
لینک کوتاه کپی شد
بازتعریف آموزش ادبیات فارسی در مدارس؛ تجربه‌ای تحولی از اهواز تا الگوی ملی

این برنامه آموزشی، با فاصله گرفتن از شیوه‌های سنتی مبتنی بر انتقال محفوظات، نشان داد که درس ادبیات فارسی می‌تواند به بستری برای تجربه زیسته، تقویت هویت فرهنگی و پرورش مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان تبدیل شود؛ رویکردی که با اهداف سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش هم‌راستا ارزیابی می‌شود.

در این تجربه آموزشی، دانش‌آموزان نقش اصلی را در طراحی و اجرای کلاس بر عهده داشتند و مفاهیم ادبی را در پیوند با فرهنگ بومی و ملی بازآفرینی کردند؛ از معرفی عناصر فرهنگی محلی گرفته تا تلفیق هنر، موسیقی و ادبیات، که همگی در خدمت تعمیق یادگیری و افزایش انگیزه آموزشی قرار گرفت.

اجرای هنری با نوای «ای ایران» در متن این کلاس، نمادی از پیوند ادبیات فارسی با هویت ملی بود و نشان داد آموزش ادبیات می‌تواند به تقویت حس تعلق، انسجام فرهنگی و سرمایه اجتماعی در نسل نوجوان منجر شود.

این رویکرد نوین، مدارس استعدادهای درخشان را به پیشگامان تحول آموزشی در کشور بدل کرده و الگویی قابل تعمیم برای سایر مدارس در راستای تحقق آموزش مشارکتی، نشاط‌آفرین و مسئله‌محور فراهم می‌آورد.

تجربه دبیرستان فرزانگان یک اهواز بیانگر آن است که تحول در آموزش، نه صرفاً با تغییر محتوا، بلکه با بازطراحی نقش معلم و دانش‌آموز و تبدیل کلاس درس به فضای گفت‌وگو، خلاقیت و هویت‌سازی محقق می‌شود؛ مسیری که می‌تواند آینده آموزش ادبیات فارسی در سطح ملی را دگرگون کند.

 

خبرنگار : زینب سادات حسینی نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار