عضو کمیته گردشگری شورای شهر تهران در گفتوگو با پانا:
معرفی آثار تاریخی از طریق بستههای «ایرانمون» راهکاری برای نهادینه کردن هویت دانشآموزان از کودکی است
تهران (پانا) - عضو کمیته گردشگری شورای شهر تهران، با تأکید بر اهمیت معرفی میراث ملی در قالب بستههای آموزشی نظیر «ایرانمون» گفت: ساخت ماکت بناهای تاریخی، نقشی حیاتی در تقویت هویت دانشآموزان ایفا میکند؛ چرا که تعامل کودکان با نمادهایی چون برج طغرل، برج میلاد و برج آزادی، علاقه آنها به تاریخ را از سنین پایین پایهریزی میکند.
احمد ابوحمزه، در گفتوگو با پانا، با تشریح اهمیت معرفی میراث فرهنگی در قالب بستههای ایرانمون به نسل جوان، اظهار کرد: «ساخت ماکت و در حقیقت مولاژ بناهای تاریخی و آثار ملی، سهم بسزایی در تقویت و شناخت هویت دانشآموزان ایفا میکند. تعامل از کودکی با نمادهایی چون برج طغرل به عنوان بنایی هزارساله در تهران، یا سازههایی نظیر برج میلاد و برج آزادی، زمینه علاقهمندی آنها به تاریخ را فراهم میآورد.»
ابوحمزه با اشاره به ظرفیتهای تاریخی استان تهران و کشور، افزود: «در محدوده استان تهران و کل ایران، بناهای تاریخی متعددی از جمله دماوند و آثار شاخصی همچون گنبد قابوس وجود دارند. این معرفی نباید فقط به برجها محدود شود؛ مساجد تاریخی، کتیبههای قرآنی مطرح در دنیا و محرابهای تاریخی، پس از ماکتسازی و معرفی دقیق، میتوانند به عنوان منابع مرجع و معرف هویت ما مطرح شوند و دانشآموزان را به سوی تاریخ و هویت ملی سوق دهند.»
وی در ادامه به اهمیت یادآوری پیشینه تمدنی ایران اشاره کرد و گفت: «ما مجسمه شاپور یا نقش برجسته او را مطرح میکنیم زیرا این آثار، هویت و گذشته ما را بازگو میکنند. ایرانیان در طول تاریخ در حوزههای علم، هنر، اندیشه و فرهنگ جهان تأثیرگذار بودهاند. لحاظ کردن تمام این ابعاد نشان میدهد که مهمترین اصل در تعلیم و تربیت مدرن، آموزش هویت از دوران کودکی است؛ اصلی که از حدیث منسوب به حضرت علی(ع) نشئت میگیرد: «آنچه در کودکی آموخته شود، چون نقش بر سنگ باقی میماند.» بنابراین آموزش هویت در کودکی، ضامن ماندگاری نسل آینده در این سرزمین و دفاع از آن خواهد بود.»
عضو کمیته گردشگری شورا درباره فعالیتهای مرتبط با این حوزه، ابراز خرسندی کرد و افزود: «در صورتی که پروژهای مانند «ایرانمون» در این زمینه آغاز شده است. مستندات و تصاویر ایرانمون قابلیت این را دارد تا از طریق فضای مجازی به دانشجویان و دانشآموزان خارج از کشور نیز معرفی شود. همچنین، این موارد باید توسط معلمان به عنوان ابزاری آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.»
ابوحمزه به رویه جهانی در معرفی میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: «حتی در کشورهای غربی، این آثار به عنوان ابزارهای فرهنگی به توریستها فروخته یا هدیه داده میشوند تا آنها سفیران فرهنگ آن سرزمین باشند. شما برج ایفل یا برج پیزا را میشناسید، زیرا سرمایهگذاری هدفمندی برای معرفی هویت ملی و تاریخی آن سازهها صورت گرفته است.»
ارسال دیدگاه