معاون پرورشی آموزشگاه آمنه ناحیه یک شهرستان بهارستان:
پژوهش، فرصت نهادینهسازی تفکر علمی و پرورش مهارتهای تحلیل در دانشآموزان است
بهارستان یک(پانا)- معاون پرورشی آموزشگاه آمنه ناحیه یک شهرستان بهارستان، پژوهش را فرصت نهادینهسازی تفکر علمی و پرورش مهارتهای تحلیل در دانشآموزان دانست.
فاطمه سلمانی، ضمن تاکید بر هدف روز پژوهش اذعان کرد: «روز پژوهش فرصتی ارزشمند برای نهادینهسازی فرهنگ تحقیق و پژوهش در میان دانشآموزان است، روزی که اهمیت تفکر علمی و پرسشگری هدفمند و یادگیری عمیق را در فرایند آموزشی برجسته میسازد؛ این مناسبت میتواند انگیزهای مؤثر برای سوقدادن دانشآموزان به سوی کشف، تحلیل و واکاوی مسائل علمی و اجتماعی فراهم آورد و زمینهساز ارتقای توانمندیهای فکری، تقویت قدرت تحلیل و پرورش مهارتهای حل مسئله شود.»
وی افزود:« پژوهش، نگاه سطحی به مسائل را به نگرشی دقیق و اندیشمندانه تبدیل میکند و توانایی جستوجوی آگاهانه اطلاعات و تحلیل دادهها را در دانشآموزان ارتقاء میدهد و با معرفی پژوهش بهعنوان فعالیتی پویا، کاربردی و الهامبخش، میتوان کنجکاوی علمی و علاقهمندی به یادگیری مستمر را تقویت کرد و به دانشآموزان ثابت کرد که پژوهش محدود به فضای آموزشی نیست، بلکه ابزاری کارآمد برای مواجهه خردمندانه با مسائل زندگی روزمره بهشمار میآید.»
وی ضمن اشاره بر برنامههای تقویت مهارت پژوهش اظهار کرد: «معاونت پرورشی مدارس با اتخاذ رویکردی راهبردی و آیندهنگرانه میتواند نقش تعیینکنندهای در توانمندسازی پژوهشی دانشآموزان ایفا کند؛ برگزاری کارگاههای تخصصی، کلاسهای هدفمند و مسابقات پژوهشی، فرصت مناسبی برای آموزش مهارتهای بنیادین تحقیق فراهم میآورد و زمینه آشنایی دانشآموزان با منابع علمی معتبر، شیوههای جستوجوی نظاممند و تحلیل دقیق اطلاعات را مهیا میسازد.»
معاون پرورشی آموزشگاه آمنه گفت:« آموزش اصول نگارش علمی و تدوین مقالات پژوهشی نیز از ارکان مهم این برنامهها بهشمار میرود؛ افزون بر این، اجرای دورههای عملی در حوزه تحقیق و نوآوری و شکلدهی گروههای تحقیقاتی و پروژههای گروهی درسی، ضمن تقویت روحیه مشارکت و تعامل، مهارتهای کار تیمی، مسئولیتپذیری و تقسیم وظایف را در میان دانشآموزان نهادینه میکند؛ دعوت از پژوهشگران و اساتید دانشگاه برای برگزاری نشستها و جلسات آموزشی نیز میتواند انگیزه دانشآموزان را برای ورود به عرصه پژوهشهای علمی دوچندان ساخته و آنها را با فضای حرفهای و واقعی تحقیق و پژوهش آشناتر کند.»
سلمانی در ادامه سخنان خود افزود: «یکی از مهمترین چالشهای فرآوری پژوهشهای دانشآموزی، کمبود منابع علمی معتبر و دسترسی محدود به اطلاعات موثق است مسئلهای که میتواند فرایند تحقیق را با دشواریهای جدی مواجه سازد؛ این مشکل بهویژه در شرایطی که زیرساختهای کتابخانهای مناسب یا دسترسی آگاهانه به منابع اینترنتی قابل اعتماد فراهم نباشد، نمود بیشتری پیدا میکند؛ افزون بر این، برخی از دانشآموزان در تمایز میان منابع علمی معتبر و غیرمعتبر با چالش روبهرو شوند؛ در این راستا، معاونت پرورشی میتواند با برگزاری دورهها و کارگاههای آموزشی تخصصی، زمینه ارتقای سواد پژوهشی دانشآموزان و آشنایی آنها با پایگاههای داده و منابع علمی استاندارد را فراهم آورد.»
وی افزود:«ایجاد فضاهای تعاملی در مدرسه برای ارائه، تبادل و اشتراکگذاری پروژهها و تجربیات پژوهشی نیز میتواند به همافزایی علمی و تسریع در رفع موانع موجود کمک کند؛ همچنین شکلدهی شبکهای منسجم از اساتید و کارشناسان بهمنظور ارائه مشاوره و هدایت علمی در مراحل مختلف پژوهش، نقش مؤثری در عبور دانشآموزان از چالشهای پیشرو و ارتقای کیفیت تحقیقات آنان خواهند داد.»
معاون پرورشی آموزشگاه آمنه ناحیه یک شهرستان بهارستان در پایان این گفتوگو درخصوص تاثیر پژوهش در سبک زندگی دانشآموزان شرح داد: «پژوهش، فرصت نهادینهسازی تفکر علمی و پرورش مهارتهای تحلیل در دانشآموزان است؛ ضمن اینکه پژوهش از سطح یک تکلیف آموزشی مقطعی فراتر رفته و به مهارتی ماندگار و نهادینه در سبک زندگی دانشآموزان تبدیل شود، لازم است نگاه آنها بهعنوان ابزاری کارآمد برای مواجهه با مسائل علمی و چالشهای روزمره زندگی تغییر یابد؛ فرایند پژوهش با تقویت قدرت تحلیل، تعمیق درک از محیط پیرامون و پرورش خلاقیت، زمینه دستیابی به راهحلهای منطقی و نوآورانه را برای مسائل پیشرو فراهم میسازد؛ از اینرو، بهرهگیری مستمر از تجربههای پژوهشی در قالب پروژههای فردی و گروهی میتواند این مهارت را به بخشی جداییناپذیر از زندگی دانشآموزان بدل کرده و پژوهش را به ابزاری توانمند برای رشد همهجانبه علمی و شخصیتی آنها تبدیل کند.»
ارسال دیدگاه