متخصص روانشناسی:
سلامت روان والدین نقش کلیدی در تربیت دارد
هویتیابی؛ محور گفتوگوی والدین و متخصصان در دبیرستان میثاق اصفهان
اصفهان(پانا) - متخصص روانشناسی گفت: سلامت روان والدین، نقش کلیدی در تربیت دارد و در بسیاری از مشکلات، سهم اصلی متوجه والدین است و نوجوانان، تنها حدود ده درصد در آن نقش دارند. بنابراین والدین باید ابتدا مراقب سلامت روان خود باشند و با نگاه محبتآمیز و لبخند به فرزندان خود گوش دهند.
به گزارش خبرگزاری پانا از اصفهان، نشست خانواده با حضور گسترده اولیا، مدیر و مسئولان آموزشی دبیرستان هیأت امنایی میثاق ناحیه ۳ برگزار شد. فیروز شعاعی در این نشست به تشریح مهمترین نیازهای روانی نوجوانان در مسیر هویتیابی پرداخت و چهار محور اصلی این فرآیند را «نیاز به ثبات، استقلال، همانندسازی و سهمخواهی عنوان کرد.
شعاعی در بخش اول سخنان خود، ثبات در رفتار والدین را اساسیترین رکن تربیت نوجوان دانست و اظهار کرد: پرهیز از بحث و جدل در حضور فرزند، هماهنگی پدر و مادر در تصمیمگیری، رعایت قوانین خانواده و پرهیز از مقایسه نوجوان با دیگران، به او احساس امنیت و ثبات میدهد.
وی درباره نیاز به استقلال نوجوانان تأکید کرد: به رسمیت شناختن شخصیت و حریم خصوصی فرزندان، دادن فرصت تصمیمگیری و تبدیل اشتباهات آنان به موقعیتهای یادگیری، پایهگذار اعتماد و مسئولیتپذیری در نسل جوان است.
این روانشناس در ادامه به موضوع همانندسازی پرداخت و خاطرنشان کرد: الگوگیری از دیگران بخشی طبیعی از رشد نوجوان است؛ خانواده باید زمینهای فراهم کند تا فرزند بتواند در محیطی امن به انتخاب الگوهای مناسب بپردازد و در مسیر رشد خود احساس آزادی کند.
وی در محور سهمخواهی نیز یادآور شد: نوجوانان حق دارند در خانواده نقش مؤثری داشته باشند. وقتی فرزندان در تصمیمهای خانوادگی مشارکت داده میشوند، احساس ارزشمندی و تعلق بیشتری پیدا میکنند و اشتباهاتشان نیز به بخشی از فرایند یادگیری تبدیل میشود.
شعاعی در پایان بر اهمیت محبت و ارتباط دوستانه والدین با فرزندان تأکید کرد و گفت: سلامت روان والدین نقش کلیدی در تربیت دارد. در بسیاری از مشکلات، سهم اصلی متوجه والدین است و نوجوانان تنها حدود ده درصد در آن نقش دارند. بنابراین والدین باید ابتدا مراقب سلامت روان خود باشند و با نگاه محبتآمیز و لبخند، به فرزندان خود گوش دهند.
این نشست با پرسش و پاسخ و تبادل دیدگاههای اولیا ادامه یافت و در پایان مقرر شد کارگروه مشترکی برای پیگیری مصوبات و تقویت ارتباط میان خانه و مدرسه تشکیل شود.
ارسال دیدگاه