مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی در سفر به مازندران:
فعالیتهای پرورشی باید گوهر و متن اصلی برنامه آموزش و پرورش باشند
تهران (پانا) - مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد فعالیتهای پرورشی نباید حاشیه برنامههای آموزشی باشند؛ بلکه باید گوهر و متن اصلی برنامه آموزش و پرورش باشند.
گردهمایی معاونین پرورشی و تربیت بدنی شهرستانها و مناطق استان مازندران با حضور علی سعیدی، مدیرکل فرهنگی و هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش؛ محمود تنها، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان؛ و سایر مسئولان برگزار شد.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان مازندران در این گردهمایی از رویکرد جدید حوزه پرورشی استان خبر داد که بر پایه نگاه دانشآموزمحوری استوار است.
وی تأکید کرد: توجه ویژهای به امور تربیتی شده و تمام فعالیتها باید با رویکرد تمامساحتی پیگیری شود تا دانشآموزان را در ساحتهای ششگانه عبادی-اخلاقی، اجتماعی-سیاسی، اقتصادی، علمی-فناوری، فرهنگی-هنری و زیستی-بدنی پرورش دهیم.
وی افزود: «شمیم تربیت» به عنوان راهنمای جامع پرورشی و تربیتی مدارس معرفی شده است. این کتاب که حاصل اندیشهورزی هیئت اندیشهورز همکاران حوزه پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش مازندران است، ابزار کاملی برای برنامهریزی فعالیتهای تربیتی در مدارس فراهم میکند.
محمود تنها همچنین از میزبانی دبیرخانههای متعدد در آموزش و پرورش استان خبر داد؛ از جمله دبیرخانههای «لالههای روشن»، «لیگ جت»، «درس تفکر و سبک زندگی» و ... . وی گفت: استان مازندران با میزبانی این دبیرخانهها نقش فعالی در سطح ملی ایفا میکند.
علی سعیدی، مدیرکل فرهنگی و هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش نیز با تأکید بر اجرای کامل سند تحول بنیادین، از تغییر پارادایم جدی در نگاه به فعالیتهای تربیتی خبر داد.
وی با بیان اینکه «ما نمیخواهیم صرفاً دانشآموزان تکلیفگرا تربیت کنیم»، گفت: در کنار مسئولیتپذیری و تکلیفگرایی، به اختیار و انتخاب آگاهانه دانشآموز نیز توجه ویژه داریم و دانشآموز امروز باید بتواند با اراده و بصیرت مسیر خود را انتخاب کند.
مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: بر اساس سند تحول، باید یادگیری را از انحصار کلاس درس خارج کنیم و بهترین فضا برای تحقق این هدف، اردوها هستند. اردوها جایی هستند که میتوان همزمان در تمام ساحتهای ششگانه تربیتی برنامه داشت و شاکله وجودی دانشآموز را شکل داد.
وی افزود: فعالیتهای پرورشی نباید حاشیه برنامههای آموزشی باشند، بلکه باید متن اصلی برنامه آموزش و پرورش باشند. اردوهای راهیان نور، راهیان پیشرفت، اردوهای جهادی، علمیفرهنگی و اردوهای دروناستانی و بروناستانی از این پس با نگاه شاکلهسازی تربیتی و نه صرفاً تفریحی طراحی و اجرا خواهند شد.
آیین تجلیل از برگزیدگان و نخبگان جشنوارههای فرهنگی هنری قطب ۳
براساس این گزارش، آیین تجلیل از برگزیدگان و نخبگان «دختران» جشنوارههای فرهنگی هنری قطب ۳ کشور با حضور فریدون کلبادینژاد، مدیرکل آموزش و پرورش مازندران؛ علی سعیدی، مدیرکل فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش؛ و مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد.
این آیین با حضور استانهای مازندران، گیلان و گلستان از تاریخ ۸ تا ۱۱ آذر در اردوگاه شهدای دانشآموز مازندران (بادله) برگزار شد.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با تأکید بر نقش مهم این مسابقات، گفت: برگزیدگان جشنوارههای فرهنگی و هنری سفیران فرهنگی آموزش و پرورش در مدارس هستند. وی افزود: مسابقات فرهنگی و هنری ظرفیتی ارزشمند برای شکوفایی استعدادهاست و مسیر تحقق بسیاری از اهداف فرهنگی، هنری و قرآنی از آموزش و پرورش میگذرد.
کلبادینژاد با اشاره به ظرفیتهای استعداد دانشآموزان، بر ضرورت شناخت و پرورش این توانمندیها، تقویت کار گروهی و ارتقای مسئولیتپذیری اجتماعی تأکید کرد و افزود: دانشآموزان باید از فرصتهای مهارتآموزی بهره ببرند، با خودباوری بدرخشند و قدردان حمایت خانوادهها باشند. او همچنین خواستار نقشآفرینی برگزیدگان بهعنوان سفیران فرهنگی در میان دیگر دانشآموزان شد.
سعیدی، مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش نیز در این مراسم با تأکید بر نقش تعیینکننده هنر در بالندگی اجتماعی اظهار کرد: «هنر باید زبان تحول، رشد و شکوفایی یک ملت باشد.» وی افزود: هنر زمانی اثرگذار است که ریشه در اصالتها، باورها و هویت ایرانی، ملی و اسلامی داشته باشد.
نشست هماندیشی فعالان قرآنی فرهنگیان مازندران
به مناسبت هفته گرامیداشت قرآن، عترت و نماز، نشست فعالان قرآنی فرهنگیان استان مازندران با حضور سعیدی، مدیرکل فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش؛ تنها، معاون پرورشی و فرهنگی استان؛ و ۳۰ فرهنگی فعال قرآنی در اردوگاه شهدای دانشآموزی مازندران برگزار شد.
در این نشست، فعالان قرآنی استان به ارائه پیشنهادها و راهکارهایی برای رفع چالشها و پیشبرد اهداف سه منشور نورانی قرآن، عترت و نماز در مدارس و مراکز دارالقرآن الکریم پرداختند.
ارسال دیدگاه