رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در گفتوگو با پانا:

فارغ‌التحصیلان سمپاد در موقعیت‌های راهبردی کشور اثرگذارند

ناحیه دو یزد(پانا)- الهه یاوری، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: با ابراز خرسندی از حضور گسترده فارغ‌التحصیلان سمپاد در موقعیت‌های راهبردی و حل مسائل کلان کشور، این روند را رو به رشد و فزاینده می‌دانم.

کد مطلب: ۱۶۴۲۸۶۲
لینک کوتاه کپی شد
فارغ‌التحصیلان سمپاد در موقعیت‌های راهبردی کشور اثرگذارند

الهه یاوری، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و معاون وزیر آموزش و پرورش، به استان یزد، در گفت‌وگو با پانا پیرامون چالش‌ها، دستاوردها و نقش سمپاد در آینده کشور، اظهار داشت: «مهم‌ترین چالش پیش روی سمپاد،  ضعف در شناساندن صحیح و روایت دستاوردهای داخلی این سازمان در افکار عمومی است.»

وی اظهار کرد: «نگاه بیرونی غالباً تصاویر نادرستی از سمپاد ارائه می‌دهد؛ از جمله این تصور که در این مدارس امکانات به وفور و بدون تلاش خاصی در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد، یا دانش‌آموزان صرفاً از طبقات مرفه جامعه هستند و موفقیت آنان ذاتی و بدون نقش مؤثر مدرسه است.»

به گفته یاوری، کمک کلیدی دانش‌آموزان سمپادی در قبال این چالش، ساختن و انتقال روایت‌های واقعی و مثبت از تجربیات خود است و اضافه کرد:  «انتشار گزارش‌های دست‌اول از فعالیت‌ها و برنامه‌های مدرسه، مثلاً از طریق رسانه‌های شخصی، می‌تواند به اصلاح این تصورات نادرست و استحکام جایگاه سمپاد کمک شایانی کند.»

وی در خصوص مهم‌ترین دستاورد سمپاد،  تربیت نیروهای اثرگذار، توانمند و قابل اتکا را اصلی‌ترین هدیه این سازمان به کشور برشمرد و افزود:  «با ابراز خرسندی از حضور گسترده فارغ‌التحصیلان سمپاد در موقعیت‌های راهبردی و حل مسائل کلان کشور، این روند را رو به رشد و فزاینده می‌دانم.»

یاوری در پاسخ به پرسش درباره پدیده خروج نخبگان، گفت: «نخبگان در صورت ترک کشور در آینده، هویت ایرانی و سمپادی خود را حفظ کنند و در جهت بهبود ایران حتی از راه دور بکوشند.»

وی با بیان اینکه نسل حاضر در نقطه‌ای سرنوشت‌ساز قرار دارد که می‌تواند تمدن ایران را به اوج برساند، افزود: «مسئولیت اصلی  سرنوشت کشور بر دوش نسل جوان است. ایجاد حس تعلق، مسئولیت‌پذیری و آشنا کردن دانش‌آموزان با چالش‌های واقعی کشور،  می‌تواند انگیزه بیشتری برای ماندگاری و اثرگذاری در داخل کشور ایجاد کند.»

 یاوری در پاسخ به سؤال درباره اولویت‌بندی ساعت‌های شش‌گانه آموزشی در سمپاد، به جای اشاره به ضعف خاص، با تأکید بر توانمندی بالای دانش‌آموزان، بر ضرورت تسخیر و بهره‌برداری حداکثری از همه این ساعات تأکید کرد و گفت:  «نقش فناوری‌های نوین، یکی از شایستگی‌های کلیدی برای رسیدن به قله اثرگذاری است.»

وی با هشدار نسبت به خطر مرعوب شدن یا تسلط یافتن ابزار بر انسان، بر ضرورت شناخت عمیق و درست فناوری‌ها، به ویژه ایده‌های بنیادین پشت آن‌ها (مانند هوش مصنوعی) تأکید کرد و افزود: «دانش‌آموزان باید بتوانند از این ابزارها برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنند،  انتظارم  از یک دانش‌آموز سمپادی،  «یادگیری اثرگذاری برای نیازهای آینده کشور» است.»»

خبرنگار : سیدکیارش حسینی، آریا دستجردی، حسام مقدم، امیرعلی دهقانیزاده

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار