شرکتهای داخلی با شرکت در نمایشگاه، به دنبال رشد قراردادهای صادراتی و تولید خود هستند
تهران (پانا) - مدیرعامل شرکت نمایشگاه سازان و مجری نمایشگاههای خانه و آشپزخانه: تولید کننده به نتیجه حضور خود در نمایشگاه توجه دارد و انتظار دارد که حتی با پرداخت هزینههای بیشتر بتواند با قراردادهای صادراتی و همکاری با شرکتهای خارجی، درآمد و سود و تولید خود را افزایش دهد.
بهرام شایسته مدیرعامل شرکت نمایشگاه سازان و مجری نمایشگاههای خانه و آشپزخانه در افتتاحیه دومین نمایشگاه لوازم خانگی و آشپزخانه در نمایشگاه شهر آفتاب در گفتگو با خبرنگاران گفت: حدود ۲۰۰ شرکت داخلی و نمایندگان برخی شرکتهای خارجی در نمایشگاه خانه و آشپزخانه در محل نمایشگاه شهر آفتاب در وسعت ۳۰ هزار متر مربع شرکت کرده اند که نسبت به سال قبل که حدود ۱۰۰ شرکت حضور داشتهاند افزایش قابل توجهی داشته است و دلیل عمده آن مزیتهای نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب وهمچنین قیمتهای مناسب حضور در این نمایشگاه است.
وی در پاسخ به سوالی در مورد حضور شرکتها و نمایندگان شرکتهای خارجی در این نمایشگاه اظهار داشت: عمده حضور شرکتهای خارجی شامل بازدید نمایندگان و هیات های تجاری شرکتهای خارجی از کشورهای همسایه شامل عراق، کردستان، افغانستان، ازبکستان و سایر کشورها است که برای مذاکره و قرارداد با هدف صادرات محصولات ایران صورت میگیرد.
وی با اشاره به نقش مهم ماشین آلات خارجی در افزایش کیفیت محصولات ایران گفت: اگر واردات ماشین آلات خارجی امکانپذیر باشد کیفیت محصولات روز به روز بهتر و بازارهای منطقه عملاً در اختیار ایران خواهد بود. در سالهای اخیر ایران نفوذ خوبی در بازارهای عراق، کردستان، افغانستان و سایر کشورهای منطقه داشته است اما محدودیتهای واردات ماشین آلات موجب شده که عدهای از تاجران و تولید کنندگان رقیب با خرید ماشین آلات خارجی تولید در عراق و افغانستان را پیگیری کنند و این کار عملاً به زیان تولید کننده ایرانی است
وی تصریح کرد: تولید لوازم خانگی و آشپزخانه حدود ۲۰ درصد اشتغال کشور را تحت تاثیر قرار داده و صادرات آن بسیار حائز اهمیت است. با توجه به بازار ۷۰۰ میلیارد دلاری جهان در بخش لوازم خانگی و آشپزخانه لازم است که سهم ایران با توجه به مزیتهایی که دارد افزایش یابد اما در حال حاضر سهم ما از این بازار اندک است.
وی با اشاره به نقش مهم ماشین آلات خارجی در رشد تولید و صادرات گفت: ایران در محصولات چینی، پلاستیک، لوازم دکوری و تزیینی امکان تولید و صادرات را دارد به شرط آنکه ماشین آلات تولیدی به موقع وارد شود و خطوط تولید بتوانند با توجه به مزیتهای مواد اولیه موجود در ایران از خاک، شیشه، چوب، پلاستیک و... تولید را افزایش داده و کیفیت را بالا ببرند.
وی تاکید کرد: ۹۰ درصد ماشین آلات مورد استفاده در خطوط تولید خارجی است و ماشین آلات ساخت داخل عملاً امکان رقابت با آنها را ندارد و لذا نباید به بهانه خودکفایی در ماشین آلات داخلی از واردات ماشین آلات خارجی ممانعت شود.
وی با اشاره به امکانات نمایشگاه برای حمایت از تولید کننده داخلی گفت: این نمایشگاه از نظر فضا و امکانات، قیمتهای مناسب و مزیتهای بسیاری دارد اما تولید کننده به نتیجه حضور خود در نمایشگاه توجه دارد و انتظار دارد که حتی با پرداخت هزینههای بیشتر بتواند با قراردادهای صادراتی و همکاری با شرکتهای خارجی، درآمد و سود و تولید خود را افزایش دهد. به همین دلیل شرکتهای ایرانی حاضرند به جای هر متر مربع فضای نمایشگاه ۱۵ دلار هر متر مربع ۴۰۰ دلار پول پرداخت کنند اما در مقابل شاهد رشد تجارت و صادرات خود باشند.
دکتر تقدسینژاد مدیرعامل شهر نمایشگاه شهر آفتاب نیز در افتتاحیه دومین نمایشگاه لوازم خانگی و آشپزخانه در گفتگو با خبرنگاران، با اشاره به حضور ۲۰۰ شرکت در فضای ۳۰ هزار متر مربع سالنهای نمایشگاهی اظهار داشت: در دومین نمایشگاه بینالمللی لوازم خانگی و آشپزخانه شاهد رشد چشمگیر حضور شرکتهای حاضر در نمایشگاه هستیم. این نمایشگاه از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ بعد از ظهر پذیرای حضور بازدیدکنندگان در این نمایشگاه است.
وی افزود: گردش مالی صنعت لوازم خانگی و آشپزخانه در جهان حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد دلار است و سهم ایران در منطقه رقم قابل توجه و خوبی است اما قابلیت آن را دارد که رشد قابل توجهی در بخش صادرات لوازم خانگی و آشپزخانه ساخت ایران داشته باشیم.
وی تصریح کرد: هدف از برگزاری این نمایشگاه کمک به رشد تولید و صادرات محصولات ساخت ایران در حوزه لوازم خانگی و آشپزخانه به کشورهای منطقه است. ایران بالاترین ظرفیت تولید را در حوزه لوازم خانگی و آشپزخانه و صنایع مرتبط با آن دارد و در بخش کریستال و چینی نیز این ظرفیت بزرگ وجود دارد که به رشد تولید و صادرات منجر شود.
وی تاکید کرد: ایران در حوزه لوازم خانگی و آشپزخانه کیفیت بهتر و قیمت مناسبتری را نسبت به رقبا ارائه داده است که میتواند به یک مزیت و ظرفیت بزرگ برای صادرات به اروپا و سایر کشورهای جهان تبدیل شود. نقش نمایشگاه در این امر کمک به شناسایی ظرفیتهای ناشناخته در صنعت ایران است و با حضور نمایندگان شرکتها و هیئتهای خارجی عملاً این امکان فراهم میشود که با ظرفیتها، توانمندیها و مزیتهای صنایع ایران آشنا شوند.
وی افزود: همچنین میتواند به هم افزایی و همکاری بیشتر خود شرکت کنندگان در نمایشگاه منجر شود. در طول برگزاری نمایشگاههای مختلف در کشور، شاهد افزایش همکاریها و رشد صادرات و تولید صنعتی بودهایم.
وی با اشاره به مزیت نمایشگاههای برگزار شده در نمایشگاه بینالمللی شهر آفتاب افزود: دسترسی آسانتر به این نمایشگاه، امکانات ویژه موجود در نمایشگاه، فاصله کم تا بازار و مرکز تهران، تعداد پارکینگهای بیشتر، فضای مناسب سالنها، امکانات فنی و تخصصی در سالنها و غرفهها از مزیتهای این نمایشگاه است. همچنین امکانات و خدمات و قیمتهایی که به مردم ارائه میشوند مناسبتر از سایر رقبا است.
وی اظهار داشت: در دو سه سال اخیر شاهد افزایش رشد حضور شرکتها و برگزارکنندگان نمایشگاهها در این سایت نمایشگاهی بودهایم. افزایش تعداد نمایشگاههای برگزار شده، نشان میدهد که این مزیتهای رقابتی باعث تشویق و جذب شرکتها و برگزارکنندگان بوده است و به تدریج شاهد رشد مشارکت تولید کنندگان و صنایع بودهایم.
ارسال دیدگاه