معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش‌وپرورش در اولین نشست کارگروه تدوین سند دوازدهمین دوره مجلس دانش‌آموزی:

پیشرفت مجلس دانش‌آموزی نوید و امید بزرگی برای آینده کشور و آینده آموزش‌وپرورش است

وزارت آموزش و پرورش در «برنامه‌ هفتم توسعه» مکلف شده است که فرصت اردویی را برای ۱۰۰ درصد دانش‌آموزان فراهم کند

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه شروع این دوره از مجلس دانش‌آموزی بسیار امیدوارکننده بود، تاکید کرد که پیشرفت مجلس دانش‌آموزی، نوید و امید بزرگی برای آینده کشور، آینده نظام و آینده آموزش‌وپرورش است.

کد مطلب: ۱۶۴۲۲۲۴
لینک کوتاه کپی شد
پیشرفت مجلس دانش‌آموزی نوید و امید بزرگی برای آینده کشور و آینده آموزش‌وپرورش است

به گزارش خبرنگار پانا، اولین نشست کارگروه تدوین سند دوازدهمین دوره مجلس دانش‌آموزی صبح امروز چهارشنبه دوازدهم آذرماه با حضور صادق حسین‌زاده ملکی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، رحمت‌الله رضایی معاون فعالیت‌های دانش‌آموزی سازمان دانش‌آموزی کشور، محمد عکاف مدیرعامل خبرگزاری پانا، هادی کشاورزی سرپرست دبیرخانه مجلس دانش‌آموزی کشور و اعضای مجلس دانش‌آموزی کشور در سالن جلسات سازمان دانش‌آموزی کشور برگزار شد.

صادق حسین‌زاده ملکی در ابتدای این نشست با تسلیت ایام رحلت حضرت ام‌البنین(س)، خطاب به اعضای مجلس دانش‌آموزی کشور گفت: امیدوارم دوره‌ای که در آن حضور دارید و این فعالیت‌ها، جلسات و برنامه‌هایی که برگزار می‌شود؛ هم برای جمع حاضر مفید باشد و هم برای فضای کلی آموزش و پرورش آثار خوبی داشته باشد.

پیشرفت مجلس دانش‌آموزی نوید و امید بزرگی برای آینده کشور و آینده پرورش است

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: شروع این دوره از مجلس دانش‌آموزی بسیار امیدوارکننده بود. وقتی با دورانی که ما در جلسات هیأت‌رئیسه در دور اول مجلس دانش‌آموزی حدود سال ۷۹ یا ۸۰ شرکت می‌کردیم، مقایسه می‌کنم، می‌بینم که مسائل و رویکردها بسیار ارتقاء یافته است. این پیشرفت، نوید و امید بزرگی برای آینده کشور، نظام و آینده پرورش است.  

حسین‌زاده ملکی تصریح کرد: اکنون، نسلی وارد فضای عمومی جامعه می‌شود که نسبت به مسائل اصلی خود، کشور، شرایط انقلاب و آینده مردم،  به‌مراتب هوشمندتر و دقیق‌تر است. وقتی عصاره این جمع دانش‌آموزی در مجلس دانش‌آموزی دغدغه‌های اصیل فرهنگی و تربیتی را مطرح می‌کنند، تجربه نشان داده که بخش مهمی از این دغدغه‌ها به‌مرور محقق می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به یاد دارم که دوران نوجوانی ما، بسیاری از اقوام اگر می‌خواستند عمل قلب انجام بدهند، ناچار بودند به خارج از کشور بروند. ابتدای انقلاب حتی پزشک عمومی نداشتیم؛ پزشک عمومی وارد می‌کردیم. چه کسی فکر می‌کرد روزی برسد که در بسیاری از شاخه‌های پزشکی و تخصصی، ایران حرف برای گفتن داشته باشد و حتی از کشورهای دیگر برای درمان به ایران بیایند، این‌ها از کجاست؟ از فکر خوب و انگیزه خوب در مردم.

حسین‌زاده ملکی با بیان اینکه در روایتی گفته شده است که جوینده هر چیز، یا به آن می‌رسد یا به بخشی از آن، خطاب به اعضای مجلس دانش‌آموزی گفت: این روایت، جمله فوق‌العاده مهمی است. اکنون که شما اعضای مجلس دانش‌آموزی این دردها و دغدغه‌ها را مطرح کردید، برای من بسیار امیدبخش است. چون یقین دارم به بخش مهمی از این‌ها در سال آینده خواهیم رسید.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: وقتی به دوره دانش‌آموزی خودم نگاه می‌کنم، بسیاری از آرزوهای آن دوره، امروز محقق شده است. به یاد دارم که در نوجوانی آرزو داشتیم که بتوانیم یک فناوری را خودمان تولید کنیم.

در دوره‌ای هستیم که هر چیزی را که جوانان ما اراده می‌کنند، می‌سازند

وی به پیشرفت کشور در حوزه‌های متعدد اشاره کرد و گفت: در دوره‌ای هستیم که هر چیزی را که جوانان ما اراده می‌کنند، می‌سازند. نمونه روشن آن دوران کرونا است. چند کشور در دنیا توانستند واکسن بسازند؟ یک بحران جهانی و یک مسابقه واقعی بود. جمهوری اسلامی ایران برای خرید واکسن اقدام کرد و حتی با چند کشور وارد کنسرسیوم مشترک علمی شد. هم‌زمان خودش نیز به‌صورت مستقل مسیر ساخت واکسن را دنبال کرد اما تا زمانی که توان تولید داخلی پیدا نکرد، کسی حاضر نشد واکسن به ایران بدهد؛ حتی با وجود اینکه پول پرداخت شده بود اما همین که توانستیم واکسن بسازیم، راه واردات نیز باز شد. دنیا همین است؛ دنیا قوانین بشردوستانه واقعی برای شما ندارد.  

حسین‌زاده ملکی افزود: این پیشرفت‌ها را جوان‌ها ساختند. بسیاری از چیزهایی که امروز عادی به نظر می‌رسد، سال‌ها پیش اصلا وجود نداشت. فکرهای خوب شما نوجوانان و جوانان در دوره‌های قبلی شکل گرفت و بعدها دنبال شد و به نتیجه رسید. صورت‌جلسات هیأت‌رئیسه‌ دوره‌های اول و دوم هم موجود است؛ سطح مسائل و دغدغه‌های آن دوران را مقایسه کنید با امروز. الحمدلله اکنون سطح تفکر، دقت و دغدغه‌ها بسیار بالاتر است و شما در تحقق اهداف کلان کشور نقشی جدی دارید.  

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش خطاب به اعضای مجلس دانش‌آموزی گفت: در سطح کلان نمونه‌های فراوانی از این پیشرفت‌ها دیده می‌شود. در زندگی فردی هم قطعا نمونه‌هایی سراغ دارید؛ نوجوان یا جوانی که اراده کرده، هدفی را دنبال کرده و به بخشی یا همه آن رسیده است. این یک سنت الهی است؛ اگر هدف محترم و مقدسی باشد و برایش تلاش کنید، حتما به آن می‌رسید، یا به اصل هدف یا به بخشی از آن. مگر اینکه هدف نامتناسب باشد و خدا برای خیر شما اجازه ندهد. اما اصل سنت الهی این است که با حرکت، به نتیجه می‌رسید. بنابراین نکاتی که شما مطرح کردید، دغدغه‌های درست و مهمی است که باید دنبال شود و ان‌شاءالله پیگیری آن‌ها نتایج ارزشمندی برای آینده کشور خواهد داشت.

حسین‌زاده ملکی اظهار کرد: دغدغه‌هایی که بیان کردید را نه‌تنها قبول دارم، بلکه معتقدم باید جزو اولویت‌های نظام تعلیم و تربیت باشد و اکنون نیز تا حدی در حال قرار گرفتن است. نمونه‌اش این است که امروز مناسب می‌بینیم که مجلس دانش‌آموزی نیز در اسنادی که دنبال می‌کند، چنین نگاهی را تقویت کند.

وی ادامه داد: اگر شما مهارت‌های جهانی را که معرفی کرده‌اند بررسی کنید؛ خواهید دید که از ۱۰ مهارت برتر جهانی، هشت مهارت کاملا پرورشی است. این مهارت‌ها توسط مجمع جهانی اقتصاد معرفی شده و حتی تصریح می‌کند که اگر می‌خواهی در آینده شغل داشته باشی و درآمد کسب کنی، باید این ۱۰ مهارت را داشته باشی. هشت مورد از این مهارت‌ها، پرورشی است؛ در حالی که نگاه دینی، انقلابی و فرهنگی ما در آن‌ها اصلا لحاظ نشده است. بنابراین حتی اگر با همان نگاه صرفا دنیوی هم به موضوع نگاه کنیم، باز هم هشت مهارت از ۱۰ مهارت، پرورشی است.

حسین‌زاده ملکی گفت: دانش‌آموزان در «برنامه درس ملی» فرصت شنیدن و حتی خواندن این مهارت‌ها را پیدا می‌کنند، اما امکان تمرین واقعی آن‌ها را ندارند. این تمرین‌ها در فعالیت‌های پرورشی شکل می‌گیرد. نمونه‌ آن، فعالیت در تشکل‌های دانش‌آموزی، مسئولیت‌پذیری، پیگیری امور در مدرسه و همچنین برنامه‌هایی مانند جشنواره‌ها و به‌ویژه اردوها است.

اکنون بیش از ۳۵۰ اردوگاه در کشور وجود دارد

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در مورد اردوها باید گفت مشکل اصلی «کاهش جذابیت» نیست؛ بلکه «کم‌رنگ اجرا شدن» آن‌هاست. ذهن نسل ما سرشار از خاطرات اردوها است؛ در حالی که شاید کلاس‌های درس به آن میزان در ذهن نمانده باشند. این در حالی است که امکانات اردوهای دانش‌آموزی در کشور ما طی ۳۰ تا ۴۰ سال اخیر افزایش یافته است. اکنون بیش از ۳۵۰ اردوگاه در کشور وجود دارد که عمدتا در دهه‌های ۶۰، ۷۰ و حدود دهه ۸۰ ساخته شده‌اند. اما متاسفانه در دهه‌های اخیر رسیدگی به اردوگاه‌ها و فضاهای پرورشی کاهش یافته و همین امر باعث کم‌رنگ شدن اردوها شده است. وقتی فضای مناسب وجود داشته باشد، امکانات اردو به‌طور طبیعی فراهم می‌شود و اردو ارزان‌تر و آسان‌تر برگزار می‌شود. در این صورت حق اردو برای دانش‌آموزان به‌درستی تامین می‌شود.

هیچ دانش‌آموزی نیست که اردو برایش جذاب نباشد

وی با بیان اینکه هیچ دانش‌آموزی نیست که اردو برایش جذاب نباشد، اظهار کرد: اردو برگزار می‌کنیم، اما گاهی اردو را تبدیل به کلاس یا همایش می‌کنیم. مثلا در همین اردوهای تشکل دانش‌آموزی، وقتی گفته شد بخشی از زمان را خالی کنید، باز تبدیل به جلسه و سخنرانی شد؛ در حالی که اردو، وقت بازی‌های گروهی و فعالیت‌های جمعی متفاوت است؛ تجربه‌ای که در آن بچه‌ها مهارت کارِ گروهی را در فضایی فرح‌بخش و متفاوت تمرین کنند.

حسین‌زاده ملکی گفت: به نظر من، برنامه‌ اردویی باید چنان طراحی شود که شرکت‌کننده فرصت نکند به فوتبال یا والیبال یا بسکتبال فکر کند؛ این فعالیت‌ها را در خانه، محله یا شهر خود می‌تواند انجام دهد. اگر هم قرار است بازی گروهی باشد، باید از جنس تجربه‌های متفاوت و متمایز از روزمره باشد. از نظر حداقلی، اکنون با یک عدالت نسبی در سراسر استان‌ها تعداد قابل قبولی اردوگاه وجود دارد. با ۳۵۰ اردوگاه موجود، اگر رسیدگی به آن‌ها انجام شود، می‌توان حداقل یک روز اردو برای همه‌ دانش‌آموزان فراهم کرد. اگر وضعیت مطلوب را بخواهیم بگوییم، شاید با حدود ۴۰۰ اردوگاه بتوان نیاز «دو تا سه روز اردو در سال» برای تمام دانش‌آموزان را تامین کرد. بنابراین فاصله‌ زیادی با حالت مطلوب نداریم.

تکلیف وزارت آموزش‌وپرورش در «برنامه‌ هفتم توسعه» درخصوص ایجاد فرصت اردویی برای ۱۰۰ درصد دانش‌آموزان 

وی ادامه داد: اکنون وزارت آموزش و پرورش در «برنامه‌ هفتم توسعه» مکلف شده است که فرصت اردویی را برای ۱۰۰ درصد دانش‌آموزان فراهم کند. طبیعی است چنین حکمی امکان توسعه‌ فضاها و ایجاد تغییرات لازم را فراهم می‌کند. شاید برخی احکام کمی آرمان‌گرایانه باشد؛ مثلا نوشته شده همه‌ دانش‌آموزان حداقل یک روز اردو بروند. اما همین که امکان اردو برای ۱۰۰ درصد فراهم شود کفایت می‌کند؛ قرار نیست کسی را مجبور کنیم. اردو که واجب نیست؛ مهم این است که امکان برابر وجود داشته باشد. وقتی هدف‌گذاری درست باشد، بخش زیادی از آن محقق می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش خطاب به اعضای مجلس دانش‌آموزی اظهار کرد: از همین سن نوجوانی و جوانی، هم برای خودتان و هم در جمع دوستان و حتی در آینده در مجلس، تمرین کنید که دغدغه‌ها و اهدافتان درست باشد؛ بدون تعصب، عالمانه و اهل مشورت. وقتی هدف درست پیدا کردید، باید به سوی آن بروید. سن نوجوانی و جوانی، سن انتخاب‌های بزرگ است. قبل از اینکه درگیر مسائل روزمره زندگی شوید باید آن انتخاب‌های بزرگ را انجام دهید.

وی تأکید کرد: انتخاب‌های بزرگ با هدف‌های بزرگ گره خورده‌اند. هدف‌های بزرگ، انسان‌های بزرگ را می‌سازند. انسان‌ها با هدف‌هایشان بزرگ می‌شوند، نه لزوما با توانایی‌هایشان. خداوند توانایی‌های لازم را در وجود همه انسان‌ها گذاشته؛ بدون استثنا. اما هرکس باید معادن وجودی خود را استخراج کند. کلید این استخراج هم انتخاب هدف‌های بزرگ است. قرآن کریم هم می‌گوید برای رسیدن به اهداف بزرگ از دو چیز کمک بگیرید؛ صبر و نماز. صبر فقط تحمل کردن نیست؛ مفهوم عمیق و وسیعی دارد. از این رو هدف‌های بزرگ انتخاب کنید، به سمتشان حرکت کنید و کم نیاورید. قطعا یا به خود هدف می‌رسید یا به بخشی از آن. 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار