دبیر جغرافیا دبیرستان شهرستان رضوانشهر:
رویکردهای سنتی جای خود را به روشهای تعاملی و خلاقانه دادهاند.
رضوانشهر(پانا)_دبیر جغرافیا دبیرستان شهرستان رضوانشهر گفت: تحول در شیوههای تدریس جغرافیا به عنوان ضرورتی انکارناپذیر در نظام آموزشی کشور مورد تأکید قرار گرفته است.براین اساس، رویکردهای سنتی جای خود را به روشهای تعاملی و خلاقانه دادهاند.
هما پورحنیفه در گفتوگو با پانا عنوان کرد:«در راستای کاربردیسازی علوم جغرافیایی و مقابله با چالشهای زیستی، نظام آموزشی با بهرهگیری از روشهای فعال تدریس، کلاسهای جغرافیا را به کارگاهی پویا برای پرورش نسل آینده تبدیل کرده است.»
وی افزود:«ضرورت تحول در آموزش جغرافیا باتوجه به شرایط پیچیده محیط زیستی و چالشهای متعدد زیستی در کشور، آموزش جغرافیا تنها با تعاریف نظری و به کارگیری روشهای معمول درسی پاسخگوی نیازهای نسل کنونی نمیباشد. این امر نیازمند خروج از فضای تک سویه آموزشی و ورود به عرصهای پویا و مشارکتمحور است.»
پورحنیفه درباره روشهای خلاقانه خاطرنشان کرد: «روشهای فعال تدریس؛ راهکاری برای تعمیق یادگیری است، با تبدیل کلاسهای جغرافیا به محیطی خلاق و پرجنبوجوش، زمینهساز یادگیری عمیقتر و ماندگارتر مفاهیم پیچیده جغرافیایی شده است.در این میان، ساخت و تهیه ماکتهای درسی توسط دانشآموزان به عنوان یکی از مؤثرترین این روشها شناخته شده است. »
وی ادامه داد:«وقتی دانشآموزان درگیر ساخت ماکت یک اکوسیستم یا الگوی آبوهوایی میشوند، نه تنها مفاهیم جغرافیایی را به صورت عینی درک میکنند، بلکه مهارتهای حل مسئله و کارتیمی را نیز فرا میگیرند.این فرآیند،جغرافیا را از حافظهمحوری صرف به مهارتی کاربردی تبدیل میکند.»
این دبیر جغرافیا در پایان گفت:«وقتی از دانشآموزان میخواهم نقش معلم را ایفا کنند نه تنها باید بر مفاهیم جغرافیا مسلط شوند، بلکه آن را به زبان ساده انتقال دهند.این روش، اعتمادبهنفس و مسئولیتپذیری آنها را تقویت میکند.دانش آموزان وقتی مطلبی را به دیگران آموزش بدهند، مجبورند از زوایای مختلف به آن نگاه کنند.این کار باعث میشود هیچ نکتهای از دیدشان پنهان نماند.»
این مسیرآموزشی نشان میدهد که جغرافیا میتواند به دانشی اثرگذار در حل مسائل زیستی و اجتماعی جامعه تبدیل شود.
ارسال دیدگاه