عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با پانا:

نمی‌توان تا ابد از صنعت خودرو حمایت کرد

دولت و مردم نباید هزینه ناکارآمدی صنعت خودرو را بپردازند/ موانع دسترسی صنایع به دانش و تکنولوژی‌های روز/ وضع مالیات و عوارض سنگین به واردات خودرو

تهران (پانا) – عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از وضعیت صنعت خودروسازی در کشور اظهار کرد:‌ نمی‌توان تا ابد از صنعتی حمایت کرد که خود را به‌روز نمی‌کند. دولت و مردم نباید دائماً هزینه ناکارآمدی این حوزه را بپردازند. باید برنامه‌ای جدید و ملی برای حل این مشکل تدوین شود.

کد مطلب: ۱۶۳۹۷۸۲
لینک کوتاه کپی شد
نمی‌توان تا ابد از صنعت خودرو حمایت کرد

امیر یوسفی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران به موانع دسترسی صنایع به دانش و تکنولوژی‌های روز اشاره کرد و گفت: «در حالی‌که دنیا مصرف سوخت را کاهش داده، ما همچنان از فناوری‌های قدیمی استفاده می‌کنیم. از طرفی برای واردات خودروهای مدرن مالیات‌های سنگین تعیین کرده‌ایم تا از تولید داخلی حمایت کنیم؛ در حالی‌که همین صنعت داخلی هم به‌روز نشده و فشار اقتصادی آن بر مردم تحمیل می‌شود.»

او ادامه داد: «نمی‌توان تا ابد از صنعتی حمایت کرد که خود را به‌روز نمی‌کند. دولت و مردم نباید دائماً هزینه ناکارآمدی این حوزه را بپردازند. باید برنامه‌ای جدید و ملی برای حل این مشکل تدوین شود.»

هزینه‌های تعطیلی  و آسیب‌های ناشی از آن بر صنایع

یوسفی با انتقاد از راهکارهای مقطعی مانند تعطیلی چندروزه شهرها برای کنترل آلودگی بیان کرد: «آیا این تعطیلی‌ها واقعاً مسئله را حل می‌کند؟ اگر همین هزینه‌هایی که به‌دلیل تعطیلی و آسیب‌های ناشی از آن به کشور وارد می‌شود، در مسیر بهینه‌سازی و نوسازی تجهیزات هزینه می‌کردیم، وضعیت بسیار بهتر بود. ما معمولاً حاضر نیستیم برای پیشگیری هزینه کنیم، اما برای شرایط بحرانی ناگهان تمام هزینه‌ها را می‌پذیریم.»

امیر یوسفی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، در توضیح دلایل تشدید آلودگی هوا در شهرهای صنعتی و کلان‌شهرها، مجموعه‌ای از عوامل محیطی، فنی و مدیریتی را مؤثر دانست و اظهار کرد: کاهش بی‌سابقه بارندگی در ماه‌های اخیر در کنار افزایش مصرف سوخت‌های فسیلی در فصل سرما، از مهم‌ترین دلایل افت کیفیت هواست.

عمر برخی خودروهای در حال تردد در شهرها بیش از ۳۰ سال است

یوسفی با اشاره به وضعیت ناوگان حمل‌ونقل افزود: «خودروهای فرسوده، چه سبک و چه سنگین، همچنان در شهرها تردد می‌کنند و دودزا هستند. برخی از این خودروها حتی بیش از ۳۰ سال عمر دارند و به‌طور مستقیم در افزایش آلایندگی نقش دارند.»

او تأکید کرد که بخشی از صنایع نیز به دلیل نبود امکانات و سرمایه کافی نتوانسته‌اند تجهیزات خود را به‌روزرسانی کنند.

وی نبود حمایت‌های لازم از سوی دولت برای نوسازی و بهینه‌سازی خطوط تولید را از مشکلات اساسی صنعت عنوان کرد و گفت: «در همه دنیا وقتی تکنولوژی پیشرفت می‌کند، دولت‌ها به صنایع تسهیلات می‌دهند تا تجهیزات خود را به‌روز کنند. اما در کشور ما چنین حمایتی عملاً رخ نداده و این مسئله آثار منفی قابل توجهی بر کیفیت تولید و محیط‌زیست گذاشته است.»

ناتوانی در خارج کردن خودروهای قدیمی از چرخه حمل‌ونقل 

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی با اشاره به افزایش روزانه تعداد خودروها و ناتوانی در خارج کردن خودروهای قدیمی از چرخه حمل‌ونقل تصریح کرد: «زمانی دولت برای خروج خودروهای فرسوده سرمایه‌گذاری می‌کرد، اما امروز نه‌تنها این روند متوقف شده، بلکه نیاز بازار نیز باعث شده همین خودروهای قدیمی همچنان در خیابان‌ها بمانند و آلایندگی ایجاد کنند.»

او در پایان بر لزوم رویکردی جامع، مستمر و علمی برای رفع چالش آلودگی هوا و نوسازی صنایع تأکید کرد.

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار