نائب رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران در گفتوگو با پانا:
بهبود وضعیت صنعت خودرو با سرمایهگذاری مشترک و تبادل فناوری با شرکتهای معتبر خودروسازی جهان
تهران (پانا) - نائب رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: اصلاح موتور خودروها نیازمند دانش و تعامل با جهان است. توانمندی داخلی وجود دارد، اما طراحی دوباره از ابتدا مانند اختراع مجدد دوچرخه است، در حالی که دنیا این مسیر را پیموده است. ما میتوانیم با سرمایهگذاری مشترک و تبادل فناوری با شرکتهای معتبر خودروسازی جهان، مسیر توسعه را کوتاهتر کنیم و به اهداف سریعتر دست یابیم.
سیدباقر شریفزاده نایبرئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران در گفتوگو با پانا با تاکید بر ضرورت استفاده درست از ثروت و داشتههای کشور، عنوان کرد:«استفاده درست از منابع کشور سبب میشود تا هم سرمایه و داراییهای کشور به درستی حفظ شوند و هم مسائل زیست محیطی حفظ شوند اما اکنون در کشور ما نرخ سوخت ارزان است و همین موضوع موجب شده تا هم مصرف مطابق با الگوهای جهانی نباشد و هم بخشی از یارانهای که به قیمت سوخت از جمله بنزین و گازوئیل داده میشود به صورت قاچاق از کشور خارج شود.»
وی افزود: «تنها راه برای بهرهمندی افراد از یارانه بنزین تنها حمایت خاص از برخی از دهکها است و نباید ثروت و سرمایههای کشور با بدمصرفی و قاچاق هدر برود.بنابراین یکی از راهکارهای کاهش مصرف بنزین در کشور حرکت به سمت واقعیسازی نرخ سوخت است.»
شریفزاده عنوان کرد: «اصلاح موتور خودروها با استفاده از تکنولوژی و دانش روز که در نهایت منجر به کاهش مصرف سوخت آنها شود مسیری است که همه کشورهای دنیا به سمت آن حرکت کردهاند.طبیعی است که کاهش مصرف میتواند آثار زیانبار زیست محیطی را نیز کاهش دهد و به دنبال آن محیط زندگی برای سلامت شهروندان شرایط مناسبتری داشته باشد.»
وی به تعطیلی شهرها در روزهای اخیر اشاره کرد و افزود: «مصرف بالای سوخت خودروها از مهمترین دلایل آلودگی هوا است که در روزهای سرد سال به شکل وارونگی خود را نشان میدهد و در برخی از کلانشهرها منجر به تعطیلی مدارس یا ادارات میشود و طبیعی است شهروندانی نیز که در این شرایط تنفس میکنند با تهدیدهای جدی سلامتی مواجه هستند.»
نائب رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: «صنعت خودروسازی در کشور به دلیل عدم دسترسی به دانش و تکنولوژیهای به روز تولید با مشکلاتی مواجه است و به همین دلیل مسیر دستیابی به فناوریهای روز با دشواریهایی همراه است.تعامل و تبادل اطلاعات، دانش و تکنولوژی با سایر کشورها میتواند شرایط بهتری را هم برای کیفیت سوخت و هم تولید خودروها به دنبال داشته باشد.البته تواناییهایی نیز در کشور در بحث تولید دانش و تکنولوژی وجود دارد اما باید از تجربیات سایر کشورها نیز در این راه بهره بگیریم.
وی افزود: «اصلاح موتور خودروها نیازمند دانش و تعامل با جهان است. توانمندی داخلی وجود دارد، اما طراحی دوباره از ابتدا مانند اختراع مجدد دوچرخه است، در حالی که دنیا این مسیر را پیموده است. ما میتوانیم با سرمایهگذاری مشترک و تبادل فناوری با شرکتهای معتبر خودروسازی جهان، مسیر توسعه را کوتاهتر کنیم و به اهداف سریعتر دست یابیم.»
شریفزاده با اشاره به آمار ستاد نوسازی ناوگان حملونقل گفت: از حدود ۴۲ میلیون دستگاه خودرو و موتورسیکلت در کشور، نزدیک به ۲۲ میلیون دستگاه یعنی حدود ۵۲ درصد در مرز فرسودگی قرار دارند. این خودروهای فرسوده سالانه بیش از ۸ میلیارد لیتر بنزین مصرف میکنند که هدررفت منابع ارزی کشور است.»
وی خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش مرکز پژوهشهای اتاق، دولت در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۳۶ میلیارد دلار یارانه پنهان بابت انرژی پرداخت کرده است. این یارانه نه تنها به ارتقای فناوری منجر نشده، بلکه موجب تداوم حضور خودروهای فرسوده در خیابانها و تشدید آلودگی هوا شده است. علاوه بر آن، دولت مجبور به واردات سوخت نیز شده است. بنابراین باید با تصمیمگیری عقلایی، راههای قاچاق سوخت و تردد خودروهای فرسوده مسدود شود و مسیر تبادل فناوری و تولید خودروهای روز هموار گردد.» او د تأکید کرد:
«با صرفهجویی در مصرف سوخت خودروهای فرسوده میتوان حتی دو پالایشگاه جدید احداث کرد. راهحل آن است که مانند سایر کشورها توسعه پایدار برقرار شود؛ از طریق اصلاح خودروها، اصلاح نوع سوخت و ارتقای فناوری، خودروهای کشور به سمت هیبریدی و برقی شدن حرکت کنند.»
وی وضعیت فعلی صنعت کشور را «ناپایدار و شکننده» توصیف کرد و گفت: «بخش صنعت در سالهای اخیر با مشکلاتی چون نوسانات شدید ارزی، کمبود نقدینگی، افزایش هزینههای تولید و ضعف در زیرساختهای فناوری مواجه بوده است. این شرایط باعث شده بسیاری از واحدهای تولیدی با ظرفیت پایین فعالیت کنند و برخی حتی ناچار به تعطیلی شوند.»
نائب رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران با تأکید بر اینکه حمایتهای مقطعی و کوتاهمدت نمیتواند مشکلات صنعت را حل کند، افزود: «دولت باید سیاستهای صنعتی خود را بهصورت بنیادین بازنگری کند. تأمین مالی پایدار، سرمایهگذاری در فناوریهای نوین، و ایجاد ثبات در بازار ارز از جمله اقداماتی است که میتواند به رونق تولید کمک کند.»
شریفزاده همچنین به نقش بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: «بخش خصوصی توانایی تبدیل شدن به موتور محرک اقتصاد را دارد، اما لازمه آن کاهش موانع اداری، تسهیل فرآیندهای صادراتی و ایجاد فضای رقابتی سالم است. اگر این شرایط فراهم شود، بخش خصوصی میتواند سهم قابل توجهی در رشد اقتصادی ایفا کند.»
وی در ادامه خاطرنشان کرد: «صنعت ایران نیازمند یک برنامه جامع و بلندمدت است؛ برنامهای که نهتنها مشکلات روزمره تولیدکنندگان را حل کند، بلکه مسیر توسعه پایدار را نیز ترسیم نماید. بدون چنین رویکردی، دستیابی به رشد پایدار و رقابتپذیری در سطح جهانی امکانپذیر نخواهد بود.»
ارسال دیدگاه