مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد:
«مدرسهمحوری» نقطه آغاز ارتقای کیفیت سوادآموزی در استان
یاسوج (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش استان با تأکید بر استفاده از ظرفیت مدارس و معلمان در طرح مدرسهمحوری گفت: این تغییر تنها جابهجایی محل کلاسها نیست، بلکه بازتعریف مأموریتها و حرکت به سمت کیفیتگرایی در آموزش بزرگسالان است.
ایوب رضایی در نشست کارگروه بهبود کیفیت سوادآموزی استان ، از آغاز تحولی اساسی در ساختار نهضت سوادآموزی با اجرای طرح مدرسهمحوری خبر داد و این اقدام را گامی کلیدی در ارتقای کیفیت سوادآموزی و کاهش شکافهای آموزشی دانست.
وی با تأکید بر بهرهگیری حداکثری از ظرفیتهای مدارس و معلمان در این طرح، افزود: مدرسهمحوری صرفاً انتقال محل کلاسها از محلهها به مدارس نیست، بلکه بازتعریف مأموریتها، ارتقای استانداردهای آموزشی و حرکت به سمت کیفیتگرایی است. این تغییر میتواند به انسجامبخشی فعالیتها، نظارت دقیقتر و اعتماد بیشتر جامعه هدف کمک کند.
مدیرکل آموزش وپرورش استان، با اشاره به ضرورت بهرهگیری از امکانات آموزشی مدارس، گفت: مدرسه به عنوان پایدارترین و مستحکمترین کانون یادگیری، ظرفیتهای فراوانی برای سوادآموزی دارد. استفاده از منابع انسانی مدارس مانند مدیران، معلمان و امکانات آموزشی برای سوادآموزی میتواند مزایای چشمگیری به همراه داشته باشد و با ایجاد یکپارچگی در فعالیتها، شاخصهای سوادآموزی در استان را به طور قابل توجهی ارتقا دهد.
رضایی، همچنین در خصوص اهمیت این طرح در سطح استان تأکید کرد: این تغییر ساختاری به کاهش شکافهای آموزشی و توسعه یادگیری مادامالعمر کمک خواهد کرد.
وی بیان کرد: هدف از اجرای این طرح ، توانمندسازی بزرگسالان، کاهش نابرابریهای آموزشی و ایجاد بستری مناسب برای آموختن مهارتهای کاربردی است که این امر با توجه به پایگاههای مدرسهای و همکاری همه جانبه مدارس میسر خواهد شد.
مدرسهمحوری، نقطه عطفی در مسیر تحول نهضت سوادآموزی استان
سید روحالله پناهنده، معاون سوادآموزی اداره کل آموزش وپرورش استان، نیز در این نشست با تأکید بر ضرورت تغییر در ساختار نهضت سوادآموزی گفت: این جلسه میتواند نقطه عطفی در مسیر سوادآموزی استان باشد. در سال جاری، ساختار نهضت سوادآموزی از مدل محلهمحور به مدرسهمحور تغییر یافته است. این تغییر نه تنها به ارتقای کیفیت آموزش کمک میکند، بلکه به هدف ما برای آموزش سبک زندگی و مهارتهای کاربردی بزرگسالان نیز نزدیکتر میشود.
پناهنده در ادامه با اشاره به اختصاص ۳۵ پایگاه مدرسهای برای اجرای طرح مدرسهمحوری در سطح استان، گفت: این پایگاهها که در قالب ۱۰۵ کلاس در شیفت دوم مدارس ابتدایی فعالیت خواهند کرد، به همراه مراکز یادگیری محلی، زمینهساز ارتقای کیفیت آموزشی و نظارت دقیقتر بر فرآیند سوادآموزی خواهند بود. وی بیان کرد:در این طرح، علاوه بر استفاده از ظرفیتهای مدارس، معلمان و مدیران، همکاری با مراکز یادگیری محلی و دیگر نهادها نیز در اولویت قرار دارد.
پناهنده ،هدف از این تغییر ساختاری را، ارتقای سواد به سطوح بالاتر از سواد پایه دانست وگفت: امروز، در دنیای مدرن، سواد به معنای آشنایی با مهارتهای زندگی، فناوری و توانمندسازی افراد است. ما باید این شیوههای نوین را در برنامههای سوادآموزی خود وارد کنیم تا افراد بتوانند در دنیای پیچیده و پرشتاب امروزی، مهارتهای مورد نیاز برای زندگی و شغل خود را فرا بگیرند.
پناهنده همچنین خاطرنشان کرد: یکی از اهداف مهم طرح مدرسهمحوری، ارتقای کیفیت نظارت و یکپارچگی برنامههاست که این امر از طریق استفاده از ظرفیت مدیران و معلمان در مدارس میسر خواهد شد.
در پایان این نشست، پس از بحث و بررسی و نظرات سایر اعضاء کارگروه، مصوباتی برای اجرای هرچه سریعتر و مؤثرتر طرح مدرسهمحوری در سطح استان به تصویب رسید.
گفتنی است: این طرح به عنوان گام اولیه برای تحول در ساختار سوادآموزی استان، قرار است با هدف ارتقای کیفیت آموزشی و تقویت نظارت و یکپارچگی برنامهها به اجرا درآید.
ارسال دیدگاه