معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد:
اجرای خلاقانه برنامههای نماد و ضرورت جدی پیشگیری از آسیبهای اجتماعی
یاسوج (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر نقش کلیدی مدارس در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، بر اجرای خلاقانه بستههای آموزشی نماد و همچنین ضرورت شناخت دقیق ویژگیهای نسل جدید برای اصلاح رفتار، کاهش وابستگی رسانهای و ارتقای سلامت روان دانشآموزان تأکید کرد.
حجت دبیقی در جلسه ملی «نماد» که به صورت وبیناری با معاون مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد با تشریح اهمیت بستههای آموزشی نماد گفت: محتواهای ارسالی وزارتخانه برای پایههای چهارم تا ششم ابتدایی و دوره متوسطه، شامل تمرینها، بازیها و فعالیتهای هنری و مهارتی است که باید متناسب با هر پایه و به شیوه خلاقانه توسط مربیان، معاونان پرورشی و مدیران مدارس اجرا شود.
وی افزود: تشکلهای دانشآموزی، کانون پرورش فکری، حوزههای علمیه، علوم پزشکی، ستاد مبارزه با مواد مخدر و سایر نهادها، همگی بخشی از یک زنجیره تربیتی هستند و فعالیت آنها بدون هماهنگی با آموزش و پرورش اثر مطلوب نخواهد داشت.
دبیقی با تأکید بر اهمیت آسیبهای اجتماعی بیان کرد: وقوع حتی یک مورد خودکشی در استان برای کل مجموعه آموزش و پرورش بسیار سنگین است و اولین مطالبهگری از مدیرکل و مجموعه پرورشی صورت میگیرد. این حساسیت به معنای اهمیت نقش تربیتی مدارس است و نشان میدهد که پیشگیری باید بهصورت جدی و علمی دنبال شود.
وی ادامه داد: اگر برنامههای هدایت تحصیلی، مهارتهای زندگی و فعالیتهای پرورشی بهدرستی اجرا شود، تأثیر آن در حوزه آموزش نیز مشاهده خواهد شد و دانشآموزان با ذهن آرامتر و آمادگی بیشتر وارد یادگیری خواهند شد.
معاون پرورشی استان با اشاره به حجم بالای فعالیتها در این حوزه گفت: بخش بزرگی از فعالیتهای تربیتی و تشکیلاتی در مدارس دیده نمیشود، در حالیکه اجرای اردوها، برنامههای فرهنگی و فعالیتهای جهادی و هنری بدون حضور مربیان پرورشی و تشکلها امکانپذیر نیست
در ادامه جلسه، ابراهیم دباغ، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان نیز با اشاره به پیوستگی فضای آموزشی با فضای مجازی و اجتماعی امروز، گفت: ما امروز با نسلی به نام نسل آلفا روبهرو هستیم؛ نسلی که از سالهای ۲۰۰۵تا ۲۰۱۰ به بعد وارد مدارس شده و بخش زیادی از زندگی و هویت آنها در فضای مجازی شکل گرفته است.
وی گفت: شبکههایی مانند اینستاگرام با الگوریتمهای هوشمند، علاقهمندیها و انتخابهای این نسل را جهتدهی میکنند و بخشی از دانشآموزان ما دچار نوعی اعتیاد رسانهای شدهاند.
دباغ با بیان اینکه بدخوابی، مصرف بیرویه فضای مجازی، بیداری تا نیمهشب، کاهش تمرکز، اضطراب و افت تحصیلی تنها بخشی از آثار این وابستگی است خاطر نشان کرد: این نسل ویژگیهای خاصی دارد؛ پرسشگر، منتقد، ایدهآلگرا، کمالطلب، کمحوصله، وابسته به بازیهای رایانهای، با نظم کمتر و تمایل به استقلال بیشتر.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان با تاکید بر اینکه مشاوران مدارس باید ویژگیهای روحی و روانی این نسل را بشناسند تصریح کرد: بسیاری از رفتارها و حتی بیتفاوتیها، ریشه در سبک زیستی نسل آلفا دارد. آنها در عین حال که آرام و بیآزارند، در فضای مجازی در معرض رفتارهای پرخطر نظیر شرطبندی، تولید محتواهای نامناسب و الگوبرداری غلط هستند.
وی با اشاره به اینکه شناخت دقیق این نسل، نیازهای عاطفی، نوع گفتوگو، سبک ارتباط، شیوه انگیزهبخشی و حتی روشهای آموزشی را تعیین میکند گفت: اگر این شناخت در مدارس جدی گرفته نشود، نمیتوان انتظار داشت آسیبهای اجتماعی کاهش یابد.
معاون متوسطه با بیان اینکه آسیبهای اجتماعی تنها با یک دستگاه کنترل نمیشود خاطر نشان کرد: آموزش و پرورش، خانواده، رسانه، تشکلها و نهادهای فرهنگی باید در یک مسیر واحد حرکت کنند. اگر شناخت دقیق و برنامهریزی هماهنگ وجود داشته باشد، میتوانیم بسیاری از آسیبها را قبل از وقوع مهار کنیم.
ارسال دیدگاه