رئیس آموزش و پرورش کردکوی:

ایجاد راهکارهای نو برای پرورش دانش‌آموزان الزامی است

گلستان(پانا)_رئیس آموزش و پرورش کردکوی، در نشست بررسی برنامه‌های تربیتی تأکید کرد:مدارس باید با برنامه‌ریزی خلاقانه و فعالیت‌های هدفمند، فرصت‌های واقعی یادگیری و تجربه را برای دانش‌آموزان فراهم کنند تا توانمندی‌های آنان در زمینه مهارت‌های فردی و اجتماعی رشد کند.

کد مطلب: ۱۶۳۴۴۳۲
لینک کوتاه کپی شد
ایجاد راهکارهای نو برای پرورش دانش‌آموزان الزامی است

نشست تخصصی بررسی برنامه‌های تربیتی مدارس کردکوی با حضور مسعود بیدل‌نامنی معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش گلستان،حجه‌الاسلام والمسلمین یحیی حسام امام جمعه کردکوی و محمد یوری رئیس آموزش و پرورش شهرستان کردکوی برگزار گردید. این نشست با محوریت ارتقای کیفیت فعالیت‌های تربیتی و به‌روزرسانی شیوه‌های ارتباط با دانش‌آموزان تشکیل شد.

در ابتدای جلسه، محمد یوری با ارائه گزارشی از وضعیت فعلی مدارس، بر ضرورت برنامه‌ریزی هماهنگ برای پاسخ‌گویی به نیازهای تربیتی نسل جدید تأکید کرد و گفت: مدارس امروز بیش از هر زمان دیگر نیازمند محتوای جذاب، مؤثر و سازگار با روحیات دانش‌آموزان هستند.

یوری با اشاره به اهمیت برنامه‌ریزی دقیق و شناخت نیازهای هر مدرسه بیان ک: برنامه‌های تربیتی باید طوری طراحی شوند که دانش‌آموزان بتوانند در پروژه‌ها و فعالیت‌های عملی مشارکت داشته باشند و مهارت‌های خود را در شرایط واقعی تقویت کنند.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد فرصت برای فعالیت‌های گروهی و مسیرهای مهارتی متنوع، می‌تواند خلاقیت و انگیزه دانش‌آموزان را افزایش دهد و محیط مدرسه را به مکانی فعال و پویا تبدیل کند.

نخستین محور مورد بررسی در جلسه مزبور، متوجه واکاوی و استخراج راهکارهایی بود که بتواند ضمن ارتقای کیفیت محتوای آموزشی و تربیتی، زمینه‌ساز ایجاد فضایی سرشار از نشاط، شادابی و شور و انگیزه در میان دانش‌آموزان گردند.در این راستا، اعضای جلسه پیشنهاداتی بدیع و مبتکرانه مطرح نمودند که از جمله آنها می‌توان به طراحی و اجرای فعالیت‌های مشارکتی هدفمند، برنامه‌ریزی پروژه‌های خلاقانه دانش‌آموزمحور و توسعه و گسترش فوق‌برنامه‌های مهارتی با رویکرد ارتقای توانمندی‌های فردی و اجتماعی اشاره نمود.

در ادامه، محور دیگری که به بحث و تبادل نظر گذاشته شد، مربوط به سازوکار حضور مؤثر و هدفمند حضرت امام جمعه در مدارس بود. اعضای جلسه با تأکید براهمیت برنامه‌ریزی دقیق و شناخت دقیق نیازها و مختصات هر واحد آموزشی، بر این نکته تأکید کردند که این حضور باید مبتنی بر گفت‌وگوهای مستقیم، صمیمانه و متناسب با ویژگی‌ها و انگیزه‌های دانش‌آموزان باشد تا از این طریق امکان ارتقای اثربخشی و تأثیرگذاری تربیتی به حداکثر ممکن برسد.

فضای تربیتی مدارس نیازمند هم‌افزایی نهادهای فرهنگی است.

فضای تربیتی و فرهنگی مدارس، به عنوان عرصه‌ای حساس و سرنوشت‌ساز در شکل‌دهی به شخصیت، هویت و توانمندی‌های اجتماعی دانش‌آموزان، نیازمند هم‌افزایی پویا و مستمر میان نهادها و دستگاه‌های متولی فرهنگ و تعلیم و تربیت است؛ هم‌افزایی‌ای که بتواند ظرفیت‌های بالقوه مدارس را به فعلیت رسانده و بستری مناسب برای پرورش اخلاق، ارتقای مهارت‌های اجتماعی و تقویت روحیه نشاط و انگیزه در میان دانش‌آموزان فراهم آورد.

مسعود بیدل‌نامنی معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش گلستان ضمن تأکید بر وسعت و گستردگی قابلیت‌ها و توانمندی‌های نهفته در مدارس، خاطرنشان ساخت که تحقق اهداف تربیتی و فرهنگی منوط به تعامل منسجم، هماهنگی راهبردی و همکاری همه‌جانبه دستگاه‌های فرهنگی شهرستان است.

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد : فضای تربیتی امروز، بیش از هر زمان دیگری، نیازمند یک سازوکار یکپارچه و مشارکتی است تا بتواند با بهره‌گیری از ظرفیت‌های جمعی، اثرگذاری تربیتی و پرورشی را در بالاترین سطح ممکن محقق سازد.

کردکوی  در پایان با بهره‌گیری از ظرفیت‌های گسترده مدارس و نهادهای فرهنگی شهرستان، در مسیر تحقق اهداف تربیتی و آموزشی دانش‌آموزان خود، گام‌های مؤثر و هدفمندی برمی‌دارد. مسئولان و کارشناسان حوزه پرورش تأکید دارند که ایجاد فضایی سرشار از نشاط، اخلاق و مهارت‌های اجتماعی تنها با هم‌افزایی منسجم و همه‌جانبه نهادهای فرهنگی میسر خواهد شد و مدارس به عنوان کانون‌های پرورش هویت و مهارت‌های اجتماعی، می‌توانند نقش برجسته‌ای در شکل‌دهی به نسل آینده ایفا کنند.

خبرنگار : سیده کیانا حسینی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار