سرگروه هوش مصنوعی دبیرستان تیمسارفلاحی ناحیه ۱ کرج:
هوش مصنوعی جای معلم را نمیگیرد
کرج(پانا)-سرگروه هوش مصنوعی دبیرستان تیمسارفلاحی ناحیه ۱ کرج با تأکید بر نقش فناوری در آموزش گفت: هوش مصنوعی نهتنها جایگزین معلم نیست، بلکه میتواند بهعنوان دستیار قدرتمند در طراحی درس و پژوهش با دانشآموزان به کار گرفته شود.
مینا طرهانی،در گفتوگو با پانا درباره شناسایی نقاط ضعف دانشآموزان در درس پایتون و هوش مصنوعی اظهار کرد:«آموزش پایتون و هوش مصنوعی کاملاً جنبه عملی دارد. ما در فضای سایت تمرینهایی را برای دانشآموزان طراحی میکنیم و از ابتدا تا انتهای روند کار، عملکرد آنها را بررسی میکنیم.حتی نحوه استفاده از کیبورد و طرز فکر دانشآموز برای ما اهمیت دارد.»
وی ادامه داد:«اگر بتوانیم خط فکری چند دانشآموز را شناسایی کنیم، میتوانیم بفهمیم آیا مفاهیم پایه برایشان جا افتاده و آیا از روشهای درست استفاده میکنند یا نه. در این صورت همان دانشآموزان میتوانند به بقیه کمک کنند تا کل کلاس به سطح استاندارد نزدیک شود.»
طرهانی درباره نقش هوش مصنوعی در آموزش مدارس نیز گفت:«سؤال بسیاری از افراد این است که آیا هوش مصنوعی میتواند جای معلم را بگیرد؟ پاسخ قطعی هنوز وجود ندارد،اما بدون تردید هوش مصنوعی میتواند یک دستیار توانمند برای معلمان باشد. ابزارهایی مانند چتجیپیتی میتوانند در اقدامپژوهی، درسپژوهی، طراحی طرح درس، شیوه تدریس و حتی پیشبینی سؤالات احتمالی دانشآموزان به معلمان کمک کنند. در واقع این فناوری در کنار معلم قرار میگیرد و روند آموزش را بهبود میبخشد.»
سرگروه هوش مصنوعی ناحیه ۱ کرج در پایان به چالشهای موجود اشاره و عنوان کرد:«در حال حاضر بزرگترین چالش ما در مدارس، نبود زیرساختهای مناسب است. بسیاری از کلاسها هنوز به تجهیزات پایه مانند پروژکتور یا سایت رایانه مجهز نیستند. همچنین لازم است معلمان آموزشهای ابتدایی مانند کار با ایمیل و سیستمهای آموزشی را فرا بگیرند.برای استفاده مؤثر از ابزارهای هوش مصنوعی، ابتدا باید سطح آگاهی و مهارت معلمان و دانشآموزان سنجیده شود و سپس برنامهریزی دقیقی برای آموزش و اجرای آن انجام گیرد.»
ارسال دیدگاه