سخنگوی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد؛

برنامه هفتم توسعه، اصلاح ساختار و توانمندسازی معلمان در اولویت آموزش و پرورش

تهران (پانا) - معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع و سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، درباره برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه، وضعیت معلمان، تغییر محتوای کتاب‌های درسی و اصلاح ساختار وزارت آموزش و پرورش توضیح داد و بر نقش ویژه وزارتخانه در تحقق اهداف آموزشی کشور تأکید کرد.

کد مطلب: ۱۶۳۳۹۸۸
لینک کوتاه کپی شد
برنامه هفتم توسعه، اصلاح ساختار و توانمندسازی معلمان در اولویت آموزش و پرورش

برنامه تلویزیونی «صف اول» شب گذشته میزبان  علی فرهادی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع و سخنگوی وزارت آموزش و پرورش بود. در این گفت‌وگو، موضوعات مختلفی از جمله اجرای برنامه هفتم توسعه، وضعیت معلمان، تغییر محتوای کتاب‌های درسی و اصلاح ساختار وزارت آموزش و پرورش مورد بررسی قرار گرفت.

فرهادی  با اشاره بر برنامه ۵ ساله هفتم توسعه کشور گفت: کشور ما در نظام برنامه‌ریزی مبتنی بر برنامه‌های پنج‌ساله پیشرفت، در واقع نظام خود را بر برنامه‌ریزی استوار ساخته و بر اساس آن دستگاه‌های اجرایی مکلف‌اند برنامه‌های داخلی خود را تنظیم کنند. وزارت آموزش و پرورش نیز به‌عنوان بخشی از قوه مجریه، در برنامه هفتم نقش ویژه‌ای دارد و برای آن اهمیت ویژه‌ای در نظر گرفته شده است. تدوین برنامه و اجرای آن باید متناسب با منابع و مصارف مربوطه باشد.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در ادامه با تاکید بر اقسام مرتبط برنامه هفتم توسعه کشور با وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: در برنامه هفتم، فصل ۱۹، از ماده ۸۷ تا ماده ۹۲، مستقیماً با آموزش و پرورش مرتبط است و در آن ۱۳۰ تکلیف و ۲۱ سنجه برای وزارت آموزش و پرورش در حوزه‌های مختلف کیفیت‌بخشی، منابع انسانی، ارتقای سطح یادگیری دانش‌آموزان، توانمندسازی معلمان و دیگر بخش‌ها پیش‌بینی شده است. همچنین ۴۴ تکلیف مشترک با سایر دستگاه‌ها وجود دارد که وزارت آموزش و پرورش در اجرای آن‌ها نقش دارد.

وی با اشاره به ۴ آیین‌نامه تکلیفی وزارت آموزش‌وپرورش اشاره کرد و توضیح داد: از مجموع ۴  آیین‌نامه تکلیفی وزارت آموزش و پرورش، هر چهار آیین‌نامه تصویب و ابلاغ شده است؛ از جمله ایجاد شهر کودک و نوجوان توسط بخش خصوصی، آیین‌نامه نحوه جذب دانشجومعلمان با همکاری دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، طراحی و توسعه رشته‌های آموزش‌های فنی‌حرفه‌ای و مهارتی کار و دانش در دوره دوم متوسطه، و آیین‌نامه نحوه وصول و هزینه‌کرد درآمدها.

فرهادی با اشاره به جنگ ۱۲ روزه افزود: بخشی از برنامه متأسفانه مقارن با جنگ دوازده‌روزه و حمله رژیم صهیونیستی به کشور عزیزمان شد که به خانواده‌های ۳۴ دانش‌آموز و تعدادی از معلمان شهید تسلیت عرض می‌کنیم. تغییر دولت و آغاز برنامه نیز تا حدودی اجرای آن را تحت تأثیر قرار داد، اما الحمدلله از چهار سند، سه سند تصویب شده‌اند؛ نظام جامع امور تربیتی، نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان در برابر آسیب‌های اجتماعی، برنامه درسی متناسب با جذب بازماندگان از تحصیل.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش افزود: همچنین سند جامع سرمایه انسانی که به موقع تهیه و تحویل سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی شده بود، پس از رفع ایرادات، مجدداً برای دولت ارسال شده و در صف تصویب قرار دارد. از چهار تصویب‌نامه تکلیفی، یک سند تصویب شد؛ موضوع تنوع‌بخشی به الگوی مهدهای کودک تصویب شده است.

وی درباره  اساسنامه‌ها وزارت آموزش‌وپرورش گفت: اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان اصلاح و به دولت ارسال شد، اما هنوز تصویب نشده است. اساسنامه سازمان نهضت سوادآموزی تدوین و تحویل دولت شد، اما به دلیل اصلاح ساختار وزارت آموزش و پرورش (ماده ۹۱) فعلاً متوقف است.

فرهادی در رابطه با اصلاح ساختار وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش و هر سازمان وابسته، تابع ساختار، عملکرد و فرآیند است و نمی‌تواند مستقل از ساختار عمل کند. ماده ۹۱ برنامه هفتم، وزارت را مکلف کرده است احکام ساختاری خود را تدوین و به دولت ارائه کند تا تصویب شود. این احکام در کمیسیون‌ها و سازمان اداری و استخدامی در حال بررسی است و زیربنای اصلاح ساختار و چارت سازمانی هستند. تا تصویب نشوند، اصلاحات اجرایی نخواهند شد.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره  آموزش و یادگیری توضیح داد و بیان کرد: طرح‌های «توانا» برای توانمندسازی همکاران فرهنگی و اجتماعات یادگیری برای هم‌آموزی در حال اجرا هستند. تنوع‌بخشی به روش‌های آموزشی و استفاده از شیوه‌های فعال و بازی‌محور در کلاس‌ها، یادگیری را مؤثرتر و جذاب‌تر ساخته است.

وی درباره  تغییر محتوای کتاب‌های درسی گفت: امسال ۱۵ عنوان کتاب نونگاشت داشتیم. ۳۵ عنوان کتاب شاخه فنی‌حرفه‌ای بازنگری شد. کتاب کار و فناوری پایه ششم به صورت آزمایشی آغاز شد.

فرهادی با تاکید بر جایگاه معلمان در وزارت آموزش و پرورش گفت: معلم مهم‌ترین عنصر یادگیری است و حال دل معلمان باید مساعد باشد. در سال ۱۴۰۴ نسبت به ۱۴۰۳، سرانه مدارس ۱۲۴ درصد رشد داشته است. هیچ بدهی جدیدی ایجاد نشده و بدهی‌های گذشته کاهش یافته است (از ۷۳ هزار میلیارد به ۲۸ هزار میلیارد). پرداختی‌ها به‌روز است و اضافه‌تدریس معلمان پایان هر ماه پرداخت می‌شود.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره  حق‌التدریس معلمان توضیح داد و اظهار کرد: حدود ۲۳ هزار معلم حق‌التدریس ساماندهی شدند و به حق‌التدریس آزاد تبدیل شدند. حقوق این افراد معادل حداقل حقوق قانونی برای ۲۴ ساعت تدریس در هفته است. استخدام رسمی این افراد منوط به مجوز سازمان اداری و برنامه و بودجه است و مطابق برنامه هفتم، سهمیه در آزمون دارند.

وی درخصوص سطح تحصیلات معلمان نیز گفت: بیش از ۱۱ هزار نفر دارای مدرک دکترا، ۲۷۴ هزار نفر دارای مدرک فوق‌لیسانس و ۵۴۵ هزار نفر دارای مدرک کارشناسی در آموزش و پرورش فعال هستند و بیشتر آنان در کلاس درس حضور دارند و نسل آینده را تربیت می‌کنند.

فرهادی درباره آزمون استخدامی سرایداران گفت: پیش‌نویس دفترچه آزمون تهیه شده و به‌زودی اعلام خواهد شد. این نیروها نقش مهمی در زیست‌بوم مدرسه دارند و تنها خدمتگزاری ساده نیستند، بلکه نظم، استقبال دانش‌آموزان، نظافت و حمایت از معلمان را بر عهده دارند.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به معلمان مهرآفرین سخن گفت و افزود: این معلمان از حالت بلاتکلیفی به پیمانی منتقل شدند و مطالبه دارند به رده‌های بالاتر ارتقاء یابند. اطلاعات آنان به سازمان اداری ارسال شده و با همکاری این سازمان، وضعیت آن‌ها بهبود خواهد یافت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار