مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با پانا خبر داد؛

اجرای طرح «اتقان» برای توانمندسازی آموزگاران قرآن در ۱۲ استان تا پایان سال

آموزش قرآن در دبستان برعهده آموزگار پایه است و معلم تخصصی در این دوره ممنوع است

تهران (پانا) - مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش‌وپرورش با تأکید بر اهمیت دوره دبستان گفت: در این مقطع، معلم تخصصی برای هیچ درسی از جمله قرآن در نظر گرفته نمی‌شود؛ بنابراین لازم است با اجرای طرح‌هایی چون اتقان، مهارت‌های قرآنی آموزگاران ارتقا یابد تا کیفیت آموزش قرآن در مدارس ابتدایی به سطح مطلوب برسد.

کد مطلب: ۱۶۳۲۷۲۸
لینک کوتاه کپی شد
اجرای طرح «اتقان» برای توانمندسازی آموزگاران قرآن در ۱۲ استان تا پایان سال

میکائیل باقری، در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه دوره دبستان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اظهار کرد: «شاکله روخوانی و روان‌خوانی دانش‌آموزان در مقطع ابتدایی  شکل می‌گیرد. بر اساس اهداف برنامه درسی، دانش‌آموزان باید در این دوره به مهارت روخوانی و روان‌خوانی قرآن مسلط شوند. این آموزش الزاماً توسط آموزگار پایه صورت می‌گیرد.»

 مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش‌وپرورش با تاکید بر اینکه نمی‌توان در دوره دبستان معلم اخصصی برای هیچ درسی در نظر گرفت، توضیح داد: «در دوره دبستان استفاده از معلم تخصصی برای هر درس، حتی قرآن، ممنوع است. بنابراین، آموزگار در کنار تدریس سایر دروس، مسئول آموزش قرآن نیز هست.»

اجرای طرح توانمندسازی معلمان قرآن در ۱۲ استان کشور تا پایان سال جاری

وی ادامه داد: «ممکن است همه معلمان در آموزش قرآن همان مهارتی را که در سایر دروس دارند، نداشته باشند. وظیفه ما این است که همین آموزگاران را توانمند کنیم و مهارت‌های قرآنی آنان را ارتقا دهیم. در همین راستا، طرحی تحت عنوان «طرح اتقان» ،  از چند سال گذشته آغاز شده است؛ این طرح پیش‌تر در ۵ استان اجرا شده بود و چند روزی است که دوباره آغاز شده است. طبق برنامه‌ریزی، از اواسط آذرماه نیز در ۷ استان دیگر اجرا خواهد شد.»

باقری با اشاره به آموزش‌های ویژه معلمان در این طرح گفت: «در طرح اتقان، آموزگاران در دوره‌هایی شرکت می‌کنند که شامل بخش حضوری و غیرحضوری است. در بخش حضوری، با حضور اساتید قرآن، آموزش‌هایی درباره روش تدریس و آموزش قرآنی ارائه می‌شود. این آموزش‌ها با بهره‌گیری از هنر و روش‌های جذاب انجام می‌گیرد تا معلمان ضمن آشنایی با شیوه‌های نوین تدریس، نحوه انتقال مفاهیم قرآنی را بیاموزند و توانمندی‌های قرآنی خود را تقویت کنند.»

وی با ابراز امیدواری در جهت  گسترش این طرح به تمام استان‌های کشور، افزود: «طرح اتقان پیش‌تر در ۵ استان اجرا شده و از اواسط آذرماه در ۷استان دیگر نیز آغاز خواهد شد؛ در مجموع ۱۲استان. هدف این است که در سال‌های آینده این برنامه در سراسر کشور برای همه آموزگاران اجرا شود و گامی مؤثر در جهت ارتقای آموزش قرآن دانش‌آموزان دوره ابتدایی برداریم.»

دانشجومعلمان در طول تحصیل فرصت ارتقای مهارت روان‌خوانی قرآن را دارند

باقری همچنین با اشاره به اجرای این برنامه برای دانشجومعلمان، گفت: «بر اساس مصوبات کمیسیون آموزش قرآن کریم، هر دانشجومعلم پیش از ورود به آموزش‌وپرورش و در طول دوره چهارساله تحصیل خود، فرصت دارد تا توانمندی‌های خود را در حوزه تلاوت، به‌ویژه روان‌خوانی قرآن، ارتقا دهد.»

وی تأکید کرد: «همکاران ما در دانشگاه فرهنگیان فرایند آموزشی مشخصی طراحی کرده‌اند تا دانشجومعلمان طی دوران تحصیل با این مهارت‌ها آشنا شوند و توانمندی‌هایشان افزایش یابد. ان‌شاءالله این برنامه با استمرار خود نتایج مطلوبی در آموزش قرآن دانش‌آموزان و توانمندسازی آموزگاران به همراه خواهد داشت.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار